Vi har testet en søster av Volvo EX30, nemlig Zeekr X. (Fotos: Nybiltester)

Zeekr X: Nok til å vippe EX30 av pinnen?

Zeekr X bygger på samme plattform som populære Volvo EX30, men tilbyr mer plass og et mer påkostet interiør.


Volvo gjør relativt stor suksess med deres EX30 i Norge, og Zeekr sin versjon av samme bil burde ha muligheter for like stor suksess – eller er det merkevaren til Volvo folk helst vil ha? Der hvor man tydelig ser kostnadsbesparelsene i EX30 byr Zeekr X på stort sett alt du trenger, pluss litt til.

-->
Zeekr er som kjent et bilmerke under Geely hvor Volvo, Polestar, Smart og Lotus blant andre også ligger.

Selv om Zeekr bygger biler på samme plattformer som de andre i gruppen (naturlig nok), så går Zeekr helt egne veier når det gjelder design, og at det siktes mot premiumsegmentet merker du så fort du setter deg inn i bilen, men også eksteriøret bærer preg av at designeren har hatt stort spillerom.

Fargen på testbilen heter Pine Green, er en av fire valgbare farger og koster 15.000 kroner ekstra.

Zeekr X er en kompakt-SUV som måler 4,43 meter i lengden og 1,84 meter i bredden, noe som gjør at den er hele 20 centimeter lengre enn Volvo EX30 og 16 centimeter lengre enn Smart #1 som også er en versjon av denne bilen.

Akselavstanden er oppgitt til 2,75 meter – likt som hos Smart, men 10 centimeter lengre enn på EX30.

Egenvekten på testbilen er oppgitt til 1.960 kilo, 40 kilo tyngre enn en tilsvarende utstyrt EX30. Nyttelasten er oppgitt til 475 kilo, det er hele 135 kilo mer enn EX30 Twin Motor Performance vi testet i fjor.

Du får bilen med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, vi tester Privilege AWD – altså firehjulstrekkeren. Batteriet er på 69 kWh brutto, og du skal kunne bruke 64 av disse noe som gir en WLTP rekkevidde på inntil 425 kilometer på topputgaven, cirka 20 kilometer kortere enn en tilsvarende EX30.

Firehjulstrekkeren har 428 hk og tar deg til 100 km/t på 3,8 sekunder. Nåla stopper på 190 km/t.

I videoen over går vi over eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene ved bilen.

Stolene er elektrisk justerbare, men av den sparsommelige typen. Ingen mulighet for å forlenge sitteputen og personlig føler jeg ikke at lårstøtten er helt optimal. Begge stoler er oppvarmede i tre nivåer – samt at førerstolen har ventilasjon.

I dokumentasjonen til bilen hevdes det at også passasjersetet har ventilasjon i topputgaven, men dette glimter med sitt fravær.

I tillegg har stolene en ultra-spesiell massasje-funksjon, som gjøres med vibrering. Aldri før opplevd og antar at det ikke blir mer av det i tiden fremover. Merkelig, men såpass spesielt at det blir noe fascinerende.

Zeekr legger mye vekt på flotte interiør, og materialkvaliteten må sies å være veldig bra til en bilklasse som dette å være. Der du i EX30 savner instrumentering, kliner Zeekr til med både dette og et Head-up Display, som i tillegg har AR-teknologi. Legg også til at X ikke har haptiske knapper på rattet, og vinneren kårer seg selv.

Standard på versjonene med firehjulsdrift er et lydanlegg fra Yamaha med 13 høytalere. Interiørbelysningen er omfattende og flott.

Zeekr X har ingen klassisk midtkonsoll, ei heller hanskerom, så dokumentene må ligge i den lille mappen du finner under hovedskjermen. Der finner du også to ladepunkter samt en knagg – plasseringen er dog så lav at det må eventuelt være genseren til katten du henger her.

I forkant av armlenet har du i tillegg en trådløs ladeplate.

Lekre detaljer skiller Zeekr fra massen, og solbrilleholderen over førerdøren er en slik detalj. Legg også merke til taktrekket som definitivt ikke er av den sparsommelige kvaliteten.

Økt akselavstand gir økt plass i kupeen, og her sitter jeg fint bak meg selv. I EX30 gikk det så vidt, men her er det nok av plass til beina og hodet. Benken er noe kort slik at lårstøtten er relativt fraværende, men det oppleves likevel akseptabelt.

Armlenet i midten har to koppholdere, og i midtkonsollen finner du en vanlig USB og en USB-C. Ingen egen klimasone, og heller ikke oppvarmede bakseter. Isofix på yttersetene i tillegg til passasjersetet foran.

Bagasjerommet rommer 362 liter, drøye 40 liter mer enn i EX30. Neppe grunn nok i seg selv til å velge denne fremfor Volvoen, det er nok plassen i baksetene som teller mest her.

Under gulvet er det noe plass, men gulvet kan ikke legges i to nivåer.

Baksetene er delt 40/60, og også her mangler skiluke. Du får et nærmest flatt gulv, og har flere punkter for å sikre eventuelt last, samt at du også har fester for sikkerhetsnett.

På kroken kan du dra med deg inntil 1.600 kilo.

En aldri så liten frunk har man også fått plass til – akkurat stor nok til ladekabelen, men spylervæsken må du legge bak.

I videoen over sjekker jeg ut kjørekomforten, rekkevidden og ladehastigheten – husk at alt innhold er gratis så abonner gjerne på kanalen vår for å hjelpe oss å vokse videre.

Vår faste landeveistest er 200 kilometer lang med maks 80 km/t. Vi kjører alltid runden med bilene i normal-modus samt at klimaanlegget er stilt på behagelige temperaturer. Fartsgrensene følges slavisk ved hjelp av bilens cruisekontroll – med mindre systemene er svært irriterende.

Dagen vi kjører denne runden er temperaturene varierende mellom 12 og 20 grader og forbruket på turen ender på 15,2 kWh/100 km, noe som vil gi en beregnet rekkevidde på 421 kilometer.  

Med andre ord matcher du ganske enkelt WLTP-rekkevidden på Zeekr X så lenge du holder deg på landeveien. Forbruket må tas med en stor porsjon salt da bilen overrapporterer distanse med over 4 prosent.  Det er litt over ett år siden vi testet Volvo EX30 og dro den gjennom de samme løypene, men været var betydelig kaldere på samme tid i fjor, og derfor blir ikke resultatene helt sammenlignbare.

Testbilen står forøvrig fremdeles på vinterdekk i dimensjon 235/50-19. På sommerdekk er 20 tommer standard.

 

Les mer om vår uke med Volvo EX30 Twin Motor Performance i saken over.

50/50-testen vår inkluderer også kjøring på motorvei og har en maks hastighet på 110 km/t. På denne runden ligger temperaturene stabilt rundt 20 grader og selvom det blåser en del elimineres denne faktoren stort sett vekk ved at vi alltid kjører rekkeviddetester som starter og stopper på samme sted.

På denne runden havner forbruket på 18,7 kWh/100 km som resulterer i en rekkevidde på 342 kilometer her.  Også dette er vel innenfor hva man kan forvente utifra maks rekkevidden.

Som på EX30 er 150 kW maks ladeeffekt på Zeekr X, og dette skal gi en tid på 29 minutter fra 10 til 80 prosent.  Her kan batteriene forvarmes enten via navigasjonen eller manuelt – det er bra, og med mindre Volvo har fått på plass manuell forvarming så har Zeekr et godt ess i ermet her.

Vi plugger i på 10 prosent etter å ha kjørt fra Oslo til Sørlandet, og effekten spretter fort opp i de annonserte 150 kWene. Sluttiden ender på 29 minutter, så her er lovnadene i orden.

I B-stolpen kan du se ladenivået og hvor lenge det er igjen til ønsket nivå – kjekk detalj.

Bilen har en fin kjøremåte og er overraskende mykt satt opp. Over ujevnheter blir bilen noe duvende i fart. Kreftene holder i massevis, her er det smil-garanti dersom du tar wattpedalen i bunn.

Støynivået er på et komfortabelt nivå, og styrefølelsen er helt grei i en bil som dette. Her kan du velge fasthet, uten at det er revolusjonerende forskjell på fastheten.

Førerassistentene til Zeekr er dessverre noe frynsete, og bilen liker overhode ikke svinger på landeveien. Den bremser faktisk såpass ned i svinger at jeg til slutt sluttet å bruke den. Det er synd, for her var jeg klar til å hylle den for måten systemene betjenes på – hvor herlig er det ikke å ha en bil som ikke har haptiske knapper? Fantastisk, men igjen ødelegger programvaren.

Selvstyringen fungerer greit på motorveien, men fremstår relativt ubrukelig på landevei. Med andre ord har man litt å jobbe med, for potensialet er der definitivt.

Zeekr har klart å lage et brukergrensesnitt med mulighet for en del individualisering. Her lager du enkelt snarveier for å få av hastighetsvarsler og masete filholder. Apple CarPlay og Android Auto er tilgjengelig trådløst og du skifter enkelt mellom bilene egne menyer og disse systemene.

Navigasjonen fungerer greit, men som på Zeekr 001 så bommer den ganske grovt på estimeringen av prosent ved ankomst. Vi opplevde også to ganger i løpet av testuken at bilen trodde nord var sør og motsatt, samt at klokken levde sitt egne liv – fikses ved å holde inne de to ytterste knappene på rattet i noen sekunder slik at skjemene resetter seg selv.

Zeekr X starter fra 424.900 kroner. Da får du 272 hk og bakhjulsdrift – som vil holde for de aller fleste. Testbilen er topputgaven – og eneste utgave med firehjulsdrift – og koster fra 469.900 kroner. Endrer du lakkfarge, legger til vinterdekk, matter og hengerfeste ender du på rundt 535.000 kroner. En tilsvarende utstyrt Volvo EX30 Twin Motor Performance koster i skrivende stund 518.000 kroner, og dersom man fjerner kostnaden for endring av lakkfarge på X ender de to ganske likt.

Vi tar også med Kia EV3 i betraktningen, og topputgaven av den, med likt tilleggsutstyr som her havner på drøye 547.000 kroner – ikke så altfor mye mer, og vi vet at Kia definitivt byr på best rekkevidde, men verdt å merke er at EV3 foreløpig ikke er tilgjengelig med AWD.

At Zeekr X og Volvo EX30 er så like i pris burde bety at Zeekr her potensielt sitter på en bil som vil selge godt – du får tross alt en god del mer for pengene her.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også