Denne testen ble gjennomført tidlig i mars, derfor de noe mer vinterlige forholdene under testen.
-->
Over her er det litt video av bilen fra testhelgen i mars, og det dukket opp et spørsmål på YouTube som jeg tenkte å ta for meg med en gang, angående nyttelasten til testbilen.
Dette bildet av bagasjerommet er fra verdenspremieren for Skoda Elroq, derfor en annen farge på bilen og aftensbelysning. På bildet over får man også med de nyttige hyllene og festeløsningen for ladekabler under hattehylla, samt 40/60-delingen av baksetet og gjennomlastingsluka. Legg merke til at Elroq 50 ikke har denne gjennomlastingsluka. Bagasjerommet rommer 470 liter opp til bakseteryggens topp.
Man kan ha med seg inntil 540 kilo folk og bagasje i testbilen, noe som gir en nyttelast på 465 kilo der 75 kilo er trukket fra til sjåføren, og det er jo ganske hyggelig for en elbil, for det er ganske mange elbiler som bikker under 400 kilo på nyttelasten.
Kjøper du hengerfeste til Elroq 85 kan du trekke med deg 1.000 kilo. Skal ikke utelukke at det kan bli 1.000 kilo eller 1.200 kilo på 85X når den etterhvert kommer i salg rundt sommeren.
Prisen på Skoda Elroq 85X er det ingen som vet riktig enda, men jeg er litt usikker på om de våger seg på en startpris på over 449.900 kroner på den, men det vil jo tiden vise.
Landeveistesten som vi gjennomfører går fra Grimstad, via Froland til Evje, og så retning Kristiansand på Rv9, over ved Mosby og mot Sørlandsparken over på Rv420 tilbake til Grimstad. En løype på 205 kilometer med maksimalt 80 km/t på cruisekontrollen. Samme løype for alle elbiler, men vær og føreforhold skifter jo.
Det var vått på veiene fra Froland til Evje, og gradvis tørrere fra Evje og ut mot kysten igjen. Temperatur mye rundt 4 grader inn i landet og 5-7 grader ute ved kysten. Testbilen sto på 19-tommers felger og piggfrie vinterdekk som ikke hadde kjørt særlig langt (da er de mykere).
Beregnet rekkevidde for landeveistesten landet på 518 kilometer og snittforbruket bilen oppga var på 14,7 kWh/100 km. Tesbilens WLTP var oppgitt til 572 kilometer.
Vi lot bilen kjøle seg ned over natten før vi tok 50/50-test med 54 prosent igjen på batteriet. Da var det 4 grader ute og tåke, men ganske tørre veier likevel. Vår 50/50-test har omlag 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t, og her fikk vi en beregnet rekkevidde på 458 kilometer med kaldstart og lav batteriprosent.
Før andre runde av 50/50-testen ladet vi bilen opp til 80 prosent. Men vi hadde ikke tid til å ta en ladetest i denne omgang, men Elroq 85 kan lade med maksimalt 175 kW og du har forvarming som vi skal vise litt senere i denne saken.
Vi ønsket å se forskjellen i resultat på 50/50-testen med varmt batteri, som bilen får fra hurtiglading, og start med en høyere batteriprosent.
På andre runde av 50/50-testen landet beregnet rekkevidde på 507 kilometer, med andre ord en ganske solid forbedring av resultatet med varmt batteri og høyere batteriprosent.
Testbilen hadde interiøret som heter Loft. Min favoritt er nok Suite med kunstskinn, og da med elektrisk justerbare seter med ventilasjon, varme og massasje, men da blir plutselig bilen ikke så rimelig lenger.
Trives veldig godt med kjøreopplevelsen som Skoda Elroq 85 gir, og gleder meg til å teste den mer når Skoda Norge får pressebil.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: