Hyundai kommer med et nytt flaggskip, og vi har sjekket ut Ioniq 9. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sett på den nye Hyundai Ioniq 9

600-620 kilometer WLTP-rekkevidde, 110,3 kWh stort batteri og lading fra 10 til 80 prosent på 24 minutter, startpris 699.900 kroner –⁠ Hyundai Ioniq 9 er elbilen du gjerne drar på langtur med, også når slekta skal med i bilen.


Bilen vi fikk se i Oslo har et par forskjeller fra de som kommer til Norge i august.

Vi får ikke sort farge bak på bilen, med mindre du har valgt en sort bil. Vi får heller ikke massasje i forsetene – det viste seg å ikke stemme, for i Premium og Calligraphy får man massasje i setene, så her fikk vi litt feil informasjon – fort gjort.

-->
Bortsett fra de to tingene så er denne Ioniq 9 i Calligraphy utstyrsnivå som de bilene som vi får til Norge.

Hyundai Ioniq 9 er 5,06 meter lang, 1,98 meter bred, 1,79 meter høy og har en akselavstand på hele 3,13 meter. Bakkeklaringen er på 17,4 centimeter.

Med de to bakerste setene i bruk har man 338 liter med bagasjeplass, og for de som lurer på nyttelast så er den minimum på 568 kilo og maksimalt på 722 kilo – avhenger av utstyrsnivå og hvilket utstyr man har tatt med.

Legger du ned de to bakerste setene får du svimlende 908 liter med bagasjeplass. Med RWD kan du trekke med deg 1.600 kilo tilhenger – kun tilgjengelig med Exclusive utstyrsnivå. Med AWD kan du dra med deg hele 2.500 kilo hengervekt. Vekt på kula sa du? Joda, inntil 125 kilo på AWD og 80 kilo på RWD. 

Taklast kan du ha, inntil 100 kilo på taket.

Da videoen ble filmet og redigert trodde vi at setene ikke hadde massasje i Europa, fordi vi ble fortalt dette, men det viser seg at de har det om du velger Premium eller Calligraphy utstyrsnivå, da er massasje standard.

Det er nok relativt mange spørsmål som besvares/behandles i videoklippet, men vi tar med litt mer her likevel.

Fra Premium utstyrsnivå får man med Bose-anlegg med aktiv støyreduksjon, som sikkert mange kjenner fra øreklokker/ørepropper man bruker på fly. Anlegget vil sende «motlyd» for å «ta bort» veistøy og vindstøy.

Selv om prisene er med i videoklippet så er de med her også, for dette er meget gode priser om man sammenligner med andre SUVer med 7 seter og god rekkevidde og rask lading.

Verdt å merke seg at Vision Pack til Premium er soltak, som er inkludert i Calligraphy, og at Vision Pack Plus til Calligraphy er kamera sidespeil.

Legg også merke til at du må velge utstyrsnivå Calligraphy dersom du har planer om en eller annen 6-seter konfigurasjon – to å velge mellom.

En litt forkortet visning av hva som skiller de tre ulike utstyrsnivåene. Utstyrsnivå Premium har skinn i setene, mens Calligraphy går et hakk opp til nappa skinn. Matrix for lysene kommer med fra Premium.

Hyundai Ioniq 9 er en veldig godt utstyrt bil, også fra Exclusive utstyrsnivå, så alt som er med av utstyr er ikke med på bildet over her.

Når man ser på de tre motoriseringene så er det verdt å nevne at RWD kun leveres til Excecutive utstyrsnivå, og AWD Performance kan man kun velge til Calligraphy utstyrsnivå.

Det blir mulig å kjøpe ekstra funksjonalitet, som giring med padler bakom rattet og motorlyd, slik at Ioniq 9 får samme «oppførsel» som Ioniq 5 N – men helt samme opplevelsen får man jo ikke fra en så stor bil der fjæringskomforten er i fokus.

Sort farge bak på Ioniq 9 uavhengig av bilens farge kommer som nevnt ikke til Europa eller Norge, her blir bakenden samme farge som resten av bilen. Det er kameralinse for ryggekamera bak her som har spylefunksjon, og det samme finnes for linsa som bakspeilet bruker om du vipper bakspeilet over til kamerabakspeil – kan jo være kjekt om bagasjerommet er fullt til taket.

Festepunkt i taket til sikkerhetsnett for bagasje fant jeg ikke, det burde snart Hyundai og Kia klare å få på plass.

Bilen vi fikk se var en Calligraphy med 6 seter der setene på rad 2 var «snurreseter» – som du ser over her kan setene være i begge retninger. Den andre muligheten på rad 2 er at man velger elektrisk justerbare kapteinsstoler med fothviler som kan legges ned i en hvileposisjon.

Men standard er som nevnt en 3-seters benk på rad 2, der setet lengst til høyre er tilpasset slik at man kan vippe det fram uten å plukke ut et eventuelt barnesete først. Det er fire Isofix festepunkter i bilen, to bakerst og to på rad 2.

De som sitter på rad 2 har en egen klimastyrings enhet i midtkonsollen som kan skyves i lengderetning. Ventilerte seter på rad 2 følger med fra Premium utstyrsnivå. Har man 3-seters benk er det yttersetene som er ventilerte.

Den smarte midtkonsollen skulle jeg ønske meg at det var et kjøleskap i, for etter en uke med Nio EL8 som har dette vet jeg at det er meget kjekt når man er på lange turer.

Meget komfortable forseter med justerbar sideklemming, ventilasjon og varme. Massasje er standard fra utstyrsnivå Premium.

Verdt å merke seg at 6 x USB-C plugger leverer 100 watt lading, bortsett fra dataporten som er lengst til venstre på bildet over her.

Det er heller ikke så vanlig å finne en UV-C knapp, der nederste rom vil desinfisere det du legger inn der, enten det er en mobiltelefon eller noe annet du vil desinfisere – dette er det kun utstyrsnivå Calligraphy som har.

Det er ikke så ofte at man finner en knapp for å åpne bagasjerommet under et lokk i bagasjerommet, men fordi man her har tenkt at noen kanskje vil overnatte i bilen så kan det være kjekt med en slik knapp når man skal legge seg eller når man skal stå opp. Beskyttet av et lokk så ikke bagasjen skal komme borti knappen ved et uhell.

Hyundai har priset Ioniq 9 ganske aggressivt i forhold til det som finnes av store romslige elektriske 7-setere fra før på markedet, og samtidig er rekkevidden best, ladehastigheten meget god og vi gleder oss veldig mye til å få teste bilen i august når den dukker opp hos forhandlere og som pressebil.

Vi kommer tilbake med test så snart vi får det til.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også