Det går unna i den nye Golf GTI-utgaven, for den er rett og slett den aller raskeste serieproduserte bilen fra det tyske folkemerket. (Fotos: Volkswagen)

50-års Golf GTI den raskeste Volkswagen noensinne

Volkswagen har før verdenspremieren luftet Golf GTI Edition 50 rundt selveste Nordschleife, og der ble den likegodt den raskeste serieproduserte Volkswagen noensinne.


Dessverre er Golfen et tilbakelagt kapitel i norske historiebøker, for Volkswagen Norge har for lengst faset ut alle nye biler med eksosrør. Så ja, de tar kun inn elbiler nå. 

Men i resten av verden lever den gamle folkebilen i aller høyeste grad, og Volkswagen gjør sitt til at den holder tritt med tiden. For ja, den rundet 50 år i fjor, og nå nærmer også den med GTI bak navnet seg denne store milepælen. 

-->
Det skal feires med en versjon som heter Golf GTI Edition 50, og denne skal passende nok lanseres under 24-timersløpet på Nürburgring neste helg. 

For å sjekke hvor bra de har lyktes med den nye GTI-utgaven sendte de bilen, og racerfører Benny Leuchter, rundt selveste Nordschleife. Ja, verdens mest utfordrende racerbane som måler 20,82 kilometer, og som er døpt «det grønne helvete». Det bør si det meste. 

Leuchter vet hva som må til. For nærmere 10 år siden satte han en ny Volkswagen-rekord for biler med forhjulsdrift rundt banen med en Golf GTI Clubsport S (310 hk), og da stoppet klokken på 7:49,21 minutter. 

Så i 2022 slo Leuchter sin egen rekord med den firehjulsdrevne Golf R 20 Years (333 hk) og ble det klokket inn til 7:47,31. 

Her er det noe viktig å merke seg. Den gang ble rundetiden tatt fra henholdsvis i begynnelsen og slutten av en tribune, og dermed ble rundt 200 meter mellom start og mål ikke tatt med. Det har Nürburgring gjort om, så nå teller hele banen med. 

Likevel dundret Golf GTI Edition 50 rundt Nordsløyfa raskere enn de to tidligere rekordbilene, og mer eksakt på 7:46,13. 

– For tre år siden hadde jeg ikke trodd at jeg noen gang kunne slå rundetiden til den fremragende Golf R med en forhjulsdrevet Golf GTI så mye som jeg har gjort nå. At dette nå har skjedd – forresten i ganske dårlig vær – sier faktisk alt om det vellykkede oppsettet og det ekstraordinære potensialet til denne GTI-en, sier rekordføreren. 

Fjerner man strekket som ikke telte tidligere ville rekordtiden blitt på 7:41,27.

– Den nye Golf GTI Edition 50 er et statement der Volkswagen uttrykker den rene GTI-ideen – kombinasjonen av overlegen drivkraft og svært presist chassis med forhjulsdrift – mer effektivt enn noen gang før, forklarer Leuchter etter sin rekordbrytende kjøretur. 

Racerføreren har selv vært med på utviklingen av den nye GTI-utgaven, for som testfører har han testet og tunet chassiset til nye modeller i mange år. 

– Det er virkelig imponerende hvor enkelt denne Volkswagen kan flytte seg så raskt rundt Nordschleife-banen, sier Leuchter etter å ha luftet den veldig nære produksjonsmodellen.

– Teknisk sett var bilen den samme som versjonen som vil bli solgt i framtiden.

Som vanlig byr Volkswagen på tilleggsutstyr, som en Performance-pakke som inkluderer et performance-chassis og spesielt lette 19-tommers semi-slick Potenza Race-dekk fra Bridgestone spesielt utviklet for bilen. 

– Rekordbilen var utstyrt med denne pakken – det var den avgjørende faktoren etter min mening, sier Leuchter.

Volkswagen har jaktet på en GTI som kan holde den perfekte linjen gjennom hele den krevende Nordschleife. 

– Hvis du virkelig vil være rask på banen kjent som «det grønne helvete», må bilen også kompensere for de typiske humpene i bakken og nå svært høye svinghastigheter. Dette er akkurat hva Golf GTI Edition 50 oppnår i perfeksjon, slår racerføreren fast.

– Selvsikkert mestrer den særegenhetene til den legendariske Nordschleife på en kul måte – GTIen er helt stabil over hele 20,8 kilometer.

Her får du sitte på med det som blir den aller raskeste serieproduserte Volkswagen-modellen noensinne, og det blir sannsynlig det nærmeste du kommer den nye GTI-utgaven av Golfen.

Les også:

Hva tenker du

Les også