Dessverre er Golfen et tilbakelagt kapitel i norske historiebøker, for Volkswagen Norge har for lengst faset ut alle nye biler med eksosrør. Så ja, de tar kun inn elbiler nå.
Men i resten av verden lever den gamle folkebilen i aller høyeste grad, og Volkswagen gjør sitt til at den holder tritt med tiden. For ja, den rundet 50 år i fjor, og nå nærmer også den med GTI bak navnet seg denne store milepælen.
Racerføreren har selv vært med på utviklingen av den nye GTI-utgaven, for som testfører har han testet og tunet chassiset til nye modeller i mange år.
– Det er virkelig imponerende hvor enkelt denne Volkswagen kan flytte seg så raskt rundt Nordschleife-banen, sier Leuchter etter å ha luftet den veldig nære produksjonsmodellen.
– Teknisk sett var bilen den samme som versjonen som vil bli solgt i framtiden.
Volkswagen har jaktet på en GTI som kan holde den perfekte linjen gjennom hele den krevende Nordschleife.
– Hvis du virkelig vil være rask på banen kjent som «det grønne helvete», må bilen også kompensere for de typiske humpene i bakken og nå svært høye svinghastigheter. Dette er akkurat hva Golf GTI Edition 50 oppnår i perfeksjon, slår racerføreren fast.
– Selvsikkert mestrer den særegenhetene til den legendariske Nordschleife på en kul måte – GTIen er helt stabil over hele 20,8 kilometer.
Her får du sitte på med det som blir den aller raskeste serieproduserte Volkswagen-modellen noensinne, og det blir sannsynlig det nærmeste du kommer den nye GTI-utgaven av Golfen.
Les også:
- Dette irriterer bilistene mest
- Snart kommer varebilfavoritten med firehjulsdrift
- Nye Xpeng G6 og G9 med lynrask lading