Her hjemme har Fords nyttekjøretøyssalg god medvind, for dette som også inkluderer minibusser og lastebiler fikk seg et solid løft med en oppgang på hele 63 prosent i fjor.
Det kan de blant annet takke Transit Custom for, denne svært populære varebilen i 1-tonnssegmentet både i Norge og Europa endte 2024 som Norges tredje mest populære varebil uansett størrelse.
Men fjoråret er historie, så nå gjelder det å rette blikket framover. Og blant de nyhetene har Ford Norge store forventinger til både nye E-Transit Courier og pickupfavoritten Ranger som for første gang kommer som ladehybrid.
Men kanskje aller størst forventinger knytter det seg til en helt ny Transit Custom, for det er på vei en med Norges-favoritten firehjulsdrift.
– Vi er svært fornøyde med at vi høsten 2025 kan åpne for bestilling av nye E-Transit Custom med firehjulstrekk – og med oppstart av produksjonen i 1. kvartal 2026, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
– Vi vet at svært mange norske virksomheter ønsker seg den unike kombinasjonen stor og sterk elektrisk varebil med firehjulstrekk. Med det siste av avanserte digitale løsninger for en bedre produktivitet, god elektrisk rekkevidde og svært god lastekapasitet har allerede E-Transit Custom satt en ny standard. Med firehjulstrekk blir dette et enda mer attraktivt valg for flere.

E-Transit Custom har opprinnelig en motor bak, men Ford har videreutviklet dette systmetet og plusset på en motor foran. De to uavhengige motorene skal sørge for optimal fordeling av dreiemoment til de fire hjulene, og gi maksimalt veigrep og forbedret kjøreegenskaper. Så ja, selv i glatte vinter-Norge bør denne kom seg greit fram.
En ekstra motor, mer krefter og et avansert firehjuls-system koster selvsagt litt ekstra, og Ford Norge sier at E-Transit Custom med firehjulsdrift får et påslag på 56.000 kroner uten moms.
Det betyr for eksempel at en Trend-utgave med 218 hk får en startpris på 597.280 kroner uten moms.
Den med firehjulsdrift har et lastevolum på opptil 6,8 kubikkmeter og en lastelengde på opptil 3,45 meter, og ikke uventet åpner også denne for Pro Power Ombord som gir 2,3 kW rett fra hovedbatteriet og som kan drive for eksempel 230V-verktøy.
Den norske importøren opplyser også at takket være et Ford-patentert dampinnsprøytet varmepumpeteknologi som standard, kan nye Ford Transit Custom med firehjulsdrift også få opptil 10 prosent lengre elektrisk rekkevidde på kalde dager.

Når Ford først har en løsning med to motorer så kjører de på, så firehjulsdrift blir tilgjengelig på flere av de ulike utstyrsvariantene til E-Transit Custom. Det inkluderer også den litt røffere Trail-serien og den 8-seters flerbruksbilen av E-Tourneo Custom.
E-Transit Custom med firehjulsdrift er ikke bare en liten pakke til varebilfolket, men faktisk også til Transit selv. For i august er det akkurat 60 år siden den første Transit-bilen rullet ut fra produksjonsbåndet på Fords fabrikk i Storbritannia, og det følges altså opp med å åpne for bestilling av den nye Custom-utgaven til høsten.
At den er en potensiell salgsfavoritt viser salgstallene så langt, for Transit Custom/E-Transit Custom er den solkelart mest solgte modellen i sitt segment her hjemme. Salget er ifølge Ford Nord 70 prosent høyere enn den neste 1-tonnsvarebilen på lista.
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser også at den er årets så langt 2. mest populære nye varebil, bare slått av suverene Volkswagen ID. Buzz.

– Vi vet at det er mange virksomheter som vil styrke sin konkurransekraft og lønnsomhet ved å gå over til elektriske varebiler med litt størrelse, sier en forventningsfull Per Gunnar Berg.
– Mange ønsker også firehjulstrekk. Med nye E-Transit Custom AWD kan vi tilby en totalpakke med digitale løsninger og tjenester og et forhandlernettverk over hele Norge som jobber hver dag for at bedrifter skal øke sin produktivitet og redusere driftskostnadene.
Les også: