Tilbake i november kunne endelig Hyundai vise fram den nye elektriske sjefen i Ioniq-familien, den med nummer 9 som modellbenevnelse.
«Lillesøstrene» Ioniq 5 og Ioniq 6 er ikke småbiler de heller, 5’ern er 4,66 meter og 6’ern 4,86 meter lang, men Ioniq 9 drar seg til og med over femmeteren og måler 5,06 meter i lengden. Dette er altså en fullvoksen SUV.
Ioniq 9 har litt av noen hjulspor å følge, for både Ioniq 5 og Ioniq 6 har blitt kåret til årets bil i verden, og 9’ern er slags svar på en annen 9’er – Kias EV9. Så ja, den åpner for sju sitteplasser som standard og har en ganske så romslig innside takket være en gedigen akselavstand på 3,13 meter.
Her er det også et Bose-anlegg med 14 høyttalere og såkalt «e-Active Sound Tech», så det koreanske merket har ikke spart på noe.
Ja, Hyundai kaller til og med innsiden for en salonglignende atmosfære, og det er kanskje ikke så rart.
For her er det blant annet Relaxation-seter på 1. og 2. rad som kan legges helt ned og har fotstøtte, 1,90 meter takhøyde og 2,05 meter med benplass når andre og tredje rad er kombinert.
Og ja, det er mulig å snu setene, slik at de på 2. og 3. rad sitter ansikt mot ansikt. Kult.

Å, du lurte på bagasjeplassen? Vel, om kun to rader er i bruk er det 908 liter, og med 3. rad i bruk er bagasjerommet på 338 liter. Med seteryggene lagt ned åpner det seg for ville 2.419 liter der bak, og de som måtte trenge en henger bak så åpner Ioniq 9 for 2.500 kilo.
Hyundai har altså ikke spart på noe, og vet selvsagt at nordmenn bare må ha firehjulsdrift. Over 7 av 10 nye biler som er kjøpt så langt i år har dette.
Så Ioniq 9 blir tilgjengelig både med bakhjulsdrift og AWD, og det bør heller ikke stå på ytelsene. Performance AWD-utgaven klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder, imponerende for en slik koloss, mens Long-Range AWD-varianten bruker 6,7 sekunder og Long-Range RWD 9,4 sekunder.
Ok, så hva med rekkevidden og ladefarten?

Vel, Hyundai sier at begge Ioniq 9-utgavene, RWD og AWD, bikker 600 kilometer, og det blant annet grunnet et «long range»-batteri på 110,3 kWh batteri som bilene er utstyrt med. Så ja, enn så lenge finnes det kun Long Range-utgaver av Ioniq 9.
Hyundai sier at de forventer at rekkeviddene lander på 620 kilometer for AWD-utgaven, mens RWD setter blikket mot 657 kilometer.
Videre sier de at Ioniq 9 som har et 800-volts batterisystem støtter lading med opptil 350 kW, og opplyser 10-80 prosent på 24 minutter. Og husk, denne har et svært batteri på 110 kWh. Den åpner også for å tilby strøm til eksterne enheter gjennom V2L.
Det nye flaggskipet nærmer seg altså så mye at de norske prisene er klare, og disse er faktisk ikke altfor avskrekkende – dette er tross alt et stort flaggskip.
– Vi er veldig glade for å slippe prisene på Ioniq 9 i det norske markedet i dag, og er stolte av at bilen ikke bare er blant de største og mest avanserte SUVene man får kjøpt, men at bilen også blir utrolig godt priset. Her får kundene en ekte flaggskip-SUV med plass og teknologi som bare må oppleves, og i tillegg er den et gunstig kjøp i dette segmentet, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
– Med Ioniq 9 går vi inn i et helt nytt segment for oss, og takket være vår avanserte elbilplattform er bilen enda større innvendig enn hva de digre utvendige dimensjonene skulle tilsi. Her er det god plass til voksne selv på tredje seterad, og med avansert teknologi som aktiv støydemping i kupeen byr bilen på et nytt nivå av komfort.

Hyundai Ioniq 9 kryper akkurat under 700.000 kroner i startpris, mens man må opp til 750.000 for å få firehjulsdrift.
Her er det også tre utstyrsutgaver å velge mellom, og de har alle flotte navn. Ioniq 9 starter nemlig på Exclusive, og Premium er faktisk ikke topputgaven. For her er det også en som heter Calligraphy, og denne har alt Premium kan tilby i tillegg til ting som nappaskinn, semsket taktrekk, dedikerte 21-tommers eikefelger, muligheten for seks seter med enten svingbare seter eller avslapningsseter på andre rad og hellakkerte utvendige skjørt.
Topputgaven er også mulig å få som Performance, og denne med 435 hk er den som klarer sprinten på 5,2 sekunder.
Priser Hyundai Ioniq 9:
- Hyundai Ioniq 9 Exclusive Long Range RWD: 699.900 kr
- Hyundai Ioniq 9 Exclusive Long Range AWD: 749.900 kr
- Hyundai Ioniq 9 Premium Long Range AWD: 799.900 kr
- Hyundai Ioniq 9 Calligraphy Long Range AWD: 849.900 kr
- Hyundai Ioniq 9 Calligraphy Long Range Performance AWD: 864.900 kr
- Vision Pack Panorama glasstak (tilvalg Premium): 14.900 kr
- 6-seter avslapning eller svingbare seter (tilvalg Calligraphy): 1. 900 kr
- Vision Pack Plus digitale utvendige speil (Calligraphy): 14.900 kr
Den norske importøren åpner allerede nå for bestillinger av det nye flaggskipet, og forventer at de første bilene når gamlelandet tidlig i august.
Les også: