I 2019 skapte Volvo furore i bilverden, for ut av det blå tikket det inn en svært så kontroversiell melding: «Vi skal begrense toppfarten», lød den.
Som sagt, så gjort. Året etter kom bekreftelsen. «Fra 2021-modellene er toppfarten satt til maks 180 km/t», meldte Volvo.
Volvo Cars gjorde selvsagt dette grunnet trafikksikkerhet, for hvem trenger faktisk å kjøre fortere enn 180 km/t? Vel, vi kan jo spørre de som kjører på Autobahnen og på de strekkene med åpen fart, for der går det ofte betydelig fortere enn 180 km/t. Men det er altså et klart mindretall.
På samme tid introduserte også Volvo noe de kalte en Care Key, og dette er smart. Her kan bileieren selv bestemme toppfarten når den lånes ut til for eksempel barna, så sett den på 90 km/t så blir det altså toppfarten.
Volvo Trucks bryr seg også om trafikksikkerhet, og nå introduserer de noe kalt Safety Zones. Også dette er en fartsbegrenser, og mer eksakt en ny digital tjeneste som automatisk begrenser hastigheten for lastebiler som befinner seg innenfor forhåndsdefinerte geografiske områder.

Løsningen skal bidra til tryggere lastebiltrafikk i travle byområder, reduserer risikoen for skader på anlegg og terminaler og hjelper føreren ved å sikre korrekt hastighet i kritiske soner, melder merket.
Som med Care Key åpner Safety Zones for at eierne, her transportbedrifter, kan definere egne fartsgrenser for hver enkelt lastebil innenfor et angitt geografisk område.
Dette er allerede en kjent og godt brukt teknologi kjent som «geofencing», som er digitale sperregjerder innenfor et geografisk område.
Volvos lastebiler som kommer innenfor et område med en fastsatt fartsgrensen med for høy fart blir automatisk bremset ned til tillatt nivå.
– Med denne tjenesten kan et transportselskap sikre at hastigheten til kjøretøyet holdes lav. For eksempel i havneområder, ved logistikksenter eller i områder med mye folk og trafikk, som travle bykjerner og rundt skoleområder, forklarer Johan Rundberg, produktsjef i Volvo Trucks.
– Hensikten med tjenesten er å bidra til økt trafikksikkerhet og redusere stressnivået for sjåførene. I Volvo arbeider vi kontinuerlig med å videreutvikle våre sikkerhetssystemer, i tråd med vårt langsiktige mål om null ulykker med Volvo-lastebiler.

Svenskene forklarer at geogjerding enkelt kan gjøres ved å gå inn i et digitalt kart, og når lastebilsjåføren kjører inn i et slik vises gjeldende fartsgrensen tydelig i instrumentpanelet.
Safety Zones skal leveres via Volvo Connect-pakken, Volvo Trucks’ digitale plattform for kundetjenester. I denne portalen mottar flåteadministrator varsler når lastebilen kjører inn eller ut av sonen og hvis sjåføren overskrider tillatt hastighet.
Videre sier Volvo at den nye tjenesten blir tilgjengelig for de tunge lastebilene Volvo FH, FM og FMX inkludert nye og kun helelektriske Volvo FM Low Entry spesielt godt egnet for bykjøring.
Volvo har allerede klar tjenesten for nye lastebiler, og fra september kommer det også til de eksisterende ute på veiene.
Fakta om Safety Zones:
- En digital tjeneste i Volvo Connect som kobler kjøretøyets posisjon med forhåndsdefinerte regler i bestemte områder på et kart.
- Telematikkenheten i lastebilen sender GPS-posisjonen og mottar instruksjoner fra flåteadministrasjonen.
- Tilpassede fartsgrenser kan settes fra 20 km/t og oppover. Opptil 300 soner kan være aktive per lastebil.
- Tjenesten justerer automatisk cruisekontrollen til maksimalt tillatt hastighet i sonen.
- Kjøretøyet må ha Volvo Connect Positioning aktivert.
- Tilgjengelig for Volvos tunge lastebiler Volvo FH, FM og FMX med Euro 6-motor og lastebiler med elektriske drivlinjer (produsert etterhøsten 2022), inkludert Volvo FM Low Entry.
Slik fungerer Safety Zones:
- Når lastebilen kjører inn i en definert sone, reduseres hastigheten automatisk ned til forhåndsdefinert nivå. Føreren får informasjon om gjeldende fartsgrense i instrumentpanelet.
- Av sikkerhetsgrunner kan føreren overstyre systemet ved å trykke hardt ned på gasspedalen. Når cruisekontrollen er aktiv, kan hastigheten ikke settes høyere enn fartsgrensen i sonen.
- Flåteadministratoren får varslinger i Volvo Connect når lastebilen kjører inn eller ut av en sone, og ved eventuell overskridelse eller manuell overstyring av hastigheten.
Les også: