Dagens Land Rover Defender har bikket fem år, og da er det også på tide å gi den et skikkelig løft. Og som du skal få se av listen lengre nede holder ikke Land Rover igjen når de fornyer terrengfavoritten.
Her er det oppgraderte detaljer, design og teknologi rettet mot både 90, 110 og 130-utgaven, og dette inkluderer også sjefen i familien, den kalt Defender Octa.
– Mer enn fem år etter lanseringen har Defender vist seg som en varig suksess. Med tradisjoner helt tilbake til den første I-serien i 1948, fortsetter Defender å fange kundenes oppmerksomhet, sier Mark Cameron, Managing Director hos Defender.
– Utvalget omfatter nå alt fra Hard Top til den episke Defender Octa. Vi fortsetter med full produksjonskapasitet for å dekke etterspørselen, og de siste endringene er en del av vårt kontinuerlige engasjement for å gjøre eventyrene enda mer tilfredsstillende.

Her er det altså en full pakke med oppdateringer, foruten drivverket, og det inkluderer også et løft for tilbehørspakkene som blant annet kan by på Explorer Pack, Adventure Pack og Urban Pack.
– Nye designoppgraderinger, farger og mer tilbehør er en forlengelse av fjorårets omfattende oppgradering av Defender, noe som gjør vår ikoniske 4x4 bedre og mer attraktiv enn noensinne, sier Cameron.
På utsiden inkluderer oppdateringene nye støtfangere foran og bak, nye frontlykter og innfelte sotede baklys, nye felger og nye farger.
På innsiden er det blant annet et nytt midtkonsolldesign, en ny og større berøringsskjerm og Adaptive Off-Road Cruise Control finner også veien inn i Defender. Dette systemet justerer hastigheten automatisk for å opprettholde ønsket komfortnivå på ujevnt underlag, noe som bidrar til enklere og mer komfortabel terrengkjøring, forklarer Land Rover.
Nyhetene inkluderer også et nytt førervendt kamera som overvåker den bak rattet.
Den særs sterke Defender Octa, denne er utstyrt med en 4.4-liters V8 Twin Turbo og byr på 635 hk, åpner nå for flere nye utvendige fargekombinasjoner, i tillegg til fire interiørfarger og et utvalg av felger og dekk som kundene kan velge mellom.
Her er det også mulig å få en spesialintegrert vinsj på 4.500 kilo, mens Defender 130 er nå tilgjengelig med integrert luftkompressor. Det er jo kjekt om man for eksempel har kjørt i myk sand med lite luft i dekkene.

Slik oppsummerer den norske importøren nyhetene i oppgraderte Defender:
- Ikonisk Defender: Oppgradert eksteriør med nye hoved- og baklys, oppdaterte detaljer, en oppgradert fargepalett og nye felger
- Brukervennlighet: Oppgradert interiør med ny, større 13,1 tommer berøringsskjerm og raskt, intuitivt grensesnitt
- Ustoppelig ekspert: Adaptive Off-Road Cruise Control er for første gang tilgjengelig på Defender, noe som gjør terrengkjøring mer komfortabelt og enklere enn noensinne.
- Enestående terrengegenskaper: Defender Octa tilbyr mer personalisering med nye eksteriørfarger, inkludert Sargasso Blue og Borasco Grey, samt robuste og taktile detaljer i Textured Graphite
- Økt sikkerhet: Nytt førervendt kamera bidrar til å overvåke førerens årvåkenhet
- Eventyrklart tilbehør: Oppgraderte tilbehørspakker for Explorer, Adventure og Urban bidrar til episke eventyr. Defender 130 er nå tilgjengelig med en integrert luftkompressor for justering av dekktrykket når og hvor som helst
Og ja, prisene er også klare, og som personbil starter Defender på 1.512.900 kroner, mens varebilutgaven starter på 1.069.727 kroner uten momsen inkludert. Med den lyder startprisen på 1.234.950 kroner levert Oslo.
Her er flere bilder av fornyet Land Rover Defender:
Les også: