Mange får problemer grunnet høye hastigheter på europeiske motorveier. (Foto: If)

Mange får trøbbel på utenlandsturen

Norske bilister er altfor dårlig til å følge servicen, slår If fast.


Vi skriver juni, og endelig nærmer sommerferien seg med stormskritt. Og mange tar det enkle valget ved å hoppe inn i bilen, men det kan fort vise seg å ikke bli fullt så enkelt likevel. 

For plotter man kurs sørover så dukker det opp en litt skummel ligning, nemlig høyere fartsgrenser kombinert med biler som kun er vant til å kjøre i godt under 100 km/t her hjemme. Det kan fort vise seg å bli en tøff overgang. 

-->
For småkjøring i lokalmiljøet er noe annet enn høye hastigheter på europeiske motorveier, og bilene bukker da også under en etter en. Det viser tall fra If, som får inn rundt 500 saker fra Europa utenom Norden. 

Og dette er altså bare ett av flere store forsikringsselskaper, og ettersom If har forsikret hver femte bil så kan vi altså mangedoble antall norske bilhavari nedover kontinentet. 

Den store utfordringen er altså belastningen på motor og mekaniske deler, slår If fast. 

– I sommermånedene får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt, sier Andre N. Oldebråten, leder for bilskader i If.

– Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at bilen bryter sammen på Autobahn.

If sier at problemene ofte starter allerede i Sverige, og deretter baller det på seg både i Danmark og Tyskland som byr på selveste Autobahn med svært høye hastigheter. 

Forsikringsselskapet legger til at skade- og veihjelpsstatistikken også viser at det er mange saker fra Frankrike og Italia 

Typiske skader i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer. Startproblemer, utelåsing fra egen bil, innbrudd i bilen og bulking er også vanlig, opplyser If. 

De forventer rundt 500 saker fra uheldige norske feriebilister som befinner seg utenfor Norden, og så kommer selvsagt skader og veihjelp i de nordiske landene på toppen. Så mange kommer til å havne å trøbbel som setter en stor demper på ferien. 

– If er Nordens største forsikringsselskap, så biltrøbbel i Norden ser vi derfor på som «innenriksskader», forklarer Oldebråten.

Han er litt spent på hva årets tall vil vise, for en svak krone kan gjøre sitt til at en del dropper årets bilferie nedover Europa. 

– Sørg uansett for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur. Selv om det er færre mekaniske deler på en elbil, er det også viktig å være godt forberedt på langturer, sier Oldebråten.

Vi har selv opplevd havari på Autobahn flere ganger, og en gang gikk faktisk hele dagen og til og med den neste før vi kunne kjøre videre. I tillegg kan det være svært skummelt med alle bilene som fyker forbi i til dels ville hastigheter. 

– De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen til høye hastigheter bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier Oldebråten.

Man kan havne i trøbbel av diverse årsaker, men den gode nyheten er at bilberging og veihjelp i Europa er inkludert i forsikringene her hjemme. Det er dog en egenandel på noen hundrelapper, og hovedregelen er at bruk av veihjelp ikke påvirker bonusen, melder If.

Tips før turen:

  • Nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet startbatteri, er ting som bør være på plass før du drar i vei. 
  • Følg serviceintervallene til bilen. Ha også service først hvis bilen begynner å trekke på årene og det er lenge siden forrige gang.
  • Husk å låse bilen forsvarlig, og ikke oppbevar bagasje i bilen som tyver kan finne interessant. Tøm bilen før tyven gjør det. De fleste hoteller har bagasjeoppbevaring som du kan bruke både før og etter inn- og utsjekking.
  • I tide før avreise bør du bestille et såkalt Grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til selskapet ditt.
Kilde: Forsikringsselskapet If

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker If Motor

Les også