Tidligere i år dukket de første eksemplarene av Maxus e-Deliver 7 opp her hjemme, og denne baner vei for elektriske varebiler med firehjulsdrift.
Nå følger lillesøster Maxus e-Deliver 5 etter, og fyller dermed hullet mellom e-Deliver 3 og e-Deliver 7. 3’ern er 4,56 meter lang og 7’ern måler 5,08 meter i lengden, og i tillegg tilbyr Maxus Norge også den fullvoksne Maxus e-Deliver 9 på over 5,5 meter.
Inn i denne familien tråkker altså e-Deliver 5, en varebil som er 4,80 meter lang, 1,87 meter bred og 1,96 meter høy.
– Grønn varetransport er framtiden, og Maxus e-Deliver 5 er svaret på mange norske bedrifters behov for en praktisk, elektrisk varebil – uten å ofre kapasitet, rekkevidde eller komfort, sier Magne Aas Karlsen, ansvarlig for Maxus Norge.

På innsiden kommer e-Deliver 5 med tre seter og med en innvendig bredde på 1,25 meter mellom hjulkassene, noe som åpner for to vareromsvolum på enten 6,6 eller 7,7 kubikkmeter.
Videre kan den elektriske varebilen by på maks 1.500 kilo hengervekt, mens motoren, her er det kun en og forhjulsdrift, byr på 120 kW/163 hk.
Den norske importøren understreker at e-Deliver 5 er bygd fra bunnen av som en elbil, dette er faktisk Maxus’ første laget på den nye MILA-plattformen for lette varebiler, og sier at bilen er skreddersydd både for småbedrifter og større logistikkaktører.
Maxus e-Deliver 5 har også plass til europaller, og kommer med bakdører som kan åpnes 180 grader og med doble skyvedører.
Rekkevidden får seg også et løft med et litt mer aerodynamisk design, men det viktigste her er selvsagt batteripakken. Den lyder på 64 kWh, og dette åpner for en rekkevidde som lyder på 335 kilometer. Dette er selvsagt ikke på linje med nye elbiler, men bør iallfall holde mer enn nok til en arbeidsdag i nærområdet.
Om det må hurtiglades går det ikke så veldig raskt, kun 70 kW, mens ombordladeren åpner for den vanlige 11 kW.
På innsiden er e-Deliver 5 utstyrt med en 12,3-tommers berøringsskjerm, og denne støtter både trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Og så her vi sikkerheten.
Euro NCAP har nylig forenklet sikkerhetsvurdringene for varebilene, som tidligere kom i form av forvirrende navn som platina, gull og sølv. Nå er det stjerner som gjelder, akkurat som vi kjenner fra vurderingene av personbilene.
I første runde var det 19 varebiler som landet på 5 stjerner, og det inkluderer også e-Deliver 5. Så denne er blant de sikreste varebilene på veien, sammen med, ja, ID. Buzz Cargo, som dermed også er en slik 5 stjerners bil.
Det er nettopp denne som er bilen å slå i det norske varebilsegmentet, for Volkswagen ID. Buzz er også tilgjengelig som en Cargo-versjon. Buzzen dominerer varebilsegmentet, og den elektriske nytolkningen av folkebussen står så langt i år for over hver femte nye varebil.
Buzzen i Cargo-utgaven starter på 571.000 kroner før momsen, og dette er altså en elektrisk varebil med en oppgitt rekkevidde på 448 kilometer som måler 4,71 meter i lengden.
Denne startprisen banker Maxus e-Deliver 5 ned i støvlene, for den norske importøren har landet på en startpris på 422.000 kroner, og dette er før moms og avgifter. Så denne blir nok en viktig bil nå som varebilene også skal over til elektrisk kraft.
For:
– Vi ser en stadig økende etterspørsel etter elektriske varebiler i Norge, sier Karlsen hos Maxus Norge.
– Med e-Deliver 5 setter vi en ny standard i mellomklassen – både når det gjelder sikkerhet, lastekapasitet og totaløkonomi. Dette er en bil vi tror vil treffe bredt.
Les også: