En bensinstasjon er i de fleste tilfeller nettopp det, en stasjon der det å fylle drivstoff bare er en ting man kan foreta seg. Men en hurtiglader kan kun være det, bare ladestolper og ingenting annet, men i en perfekt verden burde det ha vært omvendt.
For bensinbiler bruker tre minutter på å fylle tanken, da trenger man ikke så mye annet, mens hurtiglading gjerne tar 20 minutter. Og da er den en fordel å kunne utnytte pausen.
Og valgfriheten for de som skal hurtiglade langs veiene blir stadig større, for nå nærmer vi oss faktisk 10.000 hurtigladere, og tallet stiger for hver måned.
Og det er en god nyhet til på dette feltet.
– Vi har de siste årene har fått flere større ladestasjoner med mange ladere hvor det også er butikk og servicefasiliteter i nærheten, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

I likhet med mange elbilister setter hun pris på denne utviklingen.
– Tiden hvor hurtiglading var unødvendig mas, er forbi. Nordmenn har lært seg å gjøre det til en god pause fra bilkjøringen, sier Bu.
Elbilforeningen har nå sjekket hva som skal til for å elbilistene velger nettopp den ladestasjonen de gjør, og det gjennom en ny utgave av spørreundersøkelsen Elbilisten. Her svarer over 4 av 10 at fasiliteter er avgjørende for hvor de tar hurtigladepausen, mens pris faktisk kommer langt ned på listen.
Mer eksakt svarer 44 prosent at fasiliteter er viktigst, noe som er opp fra 38 prosent fra fjorårets Elbilisten.
Videre følger ladebrikke og kunderelasjon som det nest viktigste.
– Det skjønner jeg godt. Har du en ladebrikke som du vet fungerer på spesifikke ladestasjoner er det veldig enkelt å bruke den for å starte og betale for lading, sier Bu.
Den gode nyheten her er at det blir stadig enklere å betale for ladeøkten, og alle nye stasjoner må for eksempel tilby kortbetaling. Ja, selv Vipps har kommet, og stadig flere tilbyr nå automatisk betaling. Så ja, lad og stikk, for betalingen går automatisk
Og ladebrikke har også blitt mindre viktig, og gått fra 42 prosent i fjor til 39 prosent nå.
– At stadig flere hurtigladestasjoner har kortterminal gjør at flere elbilister bruker det som betalingsmiddel, sier Bu.
Med strømregninger som har nådd nye høyder skulle man kanskje tro at pris er viktig når det skal hurtiglades, men kun drøyt 1 av 5 har hovedfokus på dette.
– Prisene varierer ikke veldig mye mellom de ulike ladeselskapene, påpeker Bu.
– Også må vi huske at de aller fleste elbilister lader hjemme i hverdagen, og at hurtiglading er noe man gjør de få gangene man er på langtur. Da blir pris kanskje mindre viktig.
Det er 14. gang Norsk elbilforening gjennomfører en stor undersøkelse blant elbilistene, og her har over 15.000 svart på spørsmål rundt elbil.
Og et av temaene var altså hva de legger vekt på når de skal velge hurtiglader, og slik fordelte svarene seg:
Les også: