Tyske Opel har allerede en god dose elbiler ute på det norske markedet, som Corsa, Mokka og Astra Tourer, og ja, ikke minst den elektriske utgaven av Grandland.
Felles for alle disse er at de kun har en motor, men det skal ferske Grandland gjøre noe med. For det er på gang en ny versjon.
-->
Denne heter Opel Grandland Electric AWD, og blir altså den første helelektriske Opel-modellen med to motorer og firehjulsdrift.
Dermed bør denne bane vei for en ny kombinasjon av krefter, komfort og kjøreegenskaper, og i et 4x4-frelst land som Norge kan nok denne SUV-modellen bli en viktig elbil.
Og bare så det er sagt, i forrige måned viser OFV-tallene at 76,5 prosent av alle nybilene som kom til hadde nettopp firehjulsdrift.
– Vår nye toppmodell markerer en ny milepæl for Opel, sier merkedirektør for Opel hos Bertel O. Steen, Rune Hensel.
– Grandland Electric AWD gir kundene både effektivitet, sikkerhet og kjøreglede – uansett vær og underlag. Det å ta en fortjent plass i dette segmentet er selvsagt viktig for oss.
Grandland Electric AWD er utstyrt med en batteripakke på 73 kWh som åpner for en rekkevidde på opptil 501 kilometer, og totalt yter elbilen 239 kW/325 hk med et dreiemoment på 509 Nm. De opplyser 0-100 km/t til 6,1 sekunder.
Opel har utstyrt den nye utgaven med fire ulike kjøremoduser, og slik forklarer de disse:
Normal:
Perfekt for hverdagsbruk. Her prioriteres forhjulsdrift, og effekt og dreiemoment justeres for maksimal effektivitet (opptil 230 kW/313 hk og 450 Nm). Ved behov, for eksempel ved kraftig akselerasjon, kobles bakhjulene automatisk inn for ekstra grep og respons.
4WD (Firehjulsdrift):
Når du trenger maksimalt veigrep – for eksempel på snø, is eller grus – aktiveres begge motorene kontinuerlig. Kreftene fordeles jevnt mellom for- og bakaksel, og både ESP og antispinnsystemet tilpasses for best mulig trekkraft. Full effekt (325 hk/509 Nm) er tilgjengelig til enhver tid.
Sport:
For den som liker en mer dynamisk kjørestil. Bilen gir deg maksimal respons, med kraftfordeling på 60 prosent foran og 40 prosent bak. Gasspedal og styring får også en sportslig karakter, som gir raskere og skarpere respons.
Eco:
For dem som vil presse rekkevidden til det ytterste. Her er det forhjulsdrift med redusert ytelse (157 kW/213 hk og 343 Nm), og også klimaanlegg og gasspedal justeres for lavest mulig forbruk. Ved kraftig akselerasjon kobles den bakre motoren automatisk inn, slik at bilen fortsatt leverer maksimalt med krefter når du trenger det.
I likhet med Grandland som allerede er her kommer også AWD med et frekvensavhengige dempersystemet som standard, og dette skal åpne for en unik balanse mellom komfortabel flyt og sportslig kontroll uten bruk av elektroniske komponenter eller adaptive moduler.
3D Vizor-grillen er selvsagt på plass, det er en belyst Opel Blitz-logo og blendingsfrie Intelli-Lux HD LED-frontlykter med over 50.000 individuelle lyspunkter.
Det er også oppgradert aerodynamikk og 20-tommers 2-fargede felger som skal bidra til et sportslig uttrykk, og dette hjelper også til med å redusere luftmotstanden.
Videre sier tyskerne at Grandland Electric AWD bruker 30 minutter på ladeøvelsen 20-80 prosent, mens forbruket er opplyst til rundt 18 kWh/100 km.
Opel Norge forventer at den nye Opel Grandland AWD er på plass i Norge i løpet av høsten, og her kan du kutte ventetiden bittelitt med å sjekke ut noen flere bilder:
Les også: