Hele 74 prosent av bilene som deltok i sommerens El Prix, dette «løpet» hvor NAF og Motor tester rekkevidde og ladefart på nye elbiler, rullet over 500 kilometer til tross for litt ugreie værforhold.
Ettersom strekningen mellom Oslo til Trondheim måler 492 kilometer, betyr dette at 20 av de 27 bilene på startstreken faktisk kunne gjort unna strekningen uten et ladestopp. Og ja, i tillegg var en elbil veldig nær 492 kilometer, og hadde garantert passert 500 kilometer under bedre forhold.
– De aller fleste bilene kunne kjørt helt til Trondheim uten å lade, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Dette viser at rekkevidden på bilene er blitt god, i hvert fall sett under norske forhold med lite motorveikjøring.
For i likhet med bensin- og dieselbiler blir forbruket høyere om farten går opp.
– Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim følger riktignok ikke testruten til El Prix. Straka veien til Trondheim fra Oslo går på motorveien E6 og på riksvei 3 gjennom Østerdalen. Det betyr mer motorveikjøring enn testløypa til NAF og Motor, men samtidig er det mindre stigning i Østerdalen enn i Gudbrandsdalen, forklarer Sødal.
– De 20 bilene som kjørte lenger, kjørte også såpass mye lenger at de ville klart dette selv med mer motorveikjøring. Riksvei 3 er en veldig drivstoffvennlig rute.

NAF har testet den praktiske rekkevidden til nye elbiler i fem år, og tallene viser det som vi også har sett på de oppgitte WLTP-tallene – rekkeviddene blir bedre. På fem år har snittet i El Prix økt med 200 kilometer.
Under årets store elbiltest kjørt i forrige uke var det kjølig norsk sommervær med temperaturer mellom 7 og 17 grader samt regnbyger på fjellet, så langt fra perfekte forhold når det kommer til å dra ut rekkevidden.
Likevel var det altså 20 biler som rullet over 500 kilometer, og tre av bilene slo til og med den forrige rekkevidderekorden satt av Tesla Model S i 2023.
Den som rullet aller lengst var Lucid Air som ikke ga seg før den hadde passert 832 kilometer, og her har du alle de åtte som passerte 600 kilometer:
- Lucid Air: 832 kilometer
- Tesla Model 3: 729 kilometer
- BMW iX: 695 kilometer
- Polestar 3: 667 kilometer
- Audi A6: 655 kilometer
- Tesla Model Y: 653 kilometer
- Polestar 4: 624 kilometer
- Ford Capri: 615 kilometer
Med bedre forhold ville nok minst tre andre også passert 600 kilometer, for Volkswagen ID. 7 Tourer stoppet på 595 kilometer, Zeekr 7X ga seg på 585 kilometer og Volvo EX90 landet på 581 kilometer.
Kjøreturen mellom Oslo og Trondheim tar godt over 6 timer, og Sødal anbefaler ikke at man tar denne turen uten et stopp.
– Pausen kan kombineres med lading, sier han.
– Så det er ingen grunn til rekkeviddeangst på en slik streking. Selv med en kort ladepause vil de fleste ankomme Trondheim med godt med strøm på batteriet.
Målet med El Prix er altså å måle den praktiske rekkevidden opp mot den oppgitte WLTP-rekkevidden, slik at bilistene får en pekepinn på hvor langt bilene faktisk ruller.
Så for NAF er det viktigste her avviket mellom oppgitt rekkevidde og oppnådd rekkevidde, og her kan du se hvordan de 27 elbilene gjorde det på denne øvelsen under årets sommertest:
Les også: