Dette er helt nye utgaver av Xpengs G6 og G9. (Fotos: Xpeng)

Nye Xpeng G6 og G9 med lynrask lading

10-80 prosent lading på et helt nytt nivå.


Det skjer ikke bare ting på rekkeviddefronten, for nå har også bilprodusentene fokus på ladingen. Og her går det stadig mer unna. 

Det så vi sist under årets sommerutgave av El Prix kjørt i forrige uke, for der ladet en helt vanlig familiebil så raskt at den rett og slett hevet listen.

-->
Zeekr 7X, som også imponerte med å rulle 9,2 prosent over oppgitt rekkevidde tross kalde og våte forhold, den landet på 593 kilometer under testen, holdt fest på ladestasjonen under El Prix. 

Slektningen til Polestar og Volvo dundret nemlig av gårde med en ladeeffekt på hele 404 kW da kabelen ble koblet på, og det la grunnlaget for at hele øvelsen 10-80 prosent gikk unna på lynraske  14 minutter og 46 sekunder. Det er også 7,7 prosent raskere enn bilens oppgitte ladetid.

Den tiden sikter også nye Xpeng G6 og G9 seg inn på, og de vil faktisk noen minutter under dette. Jepp.

For begge de to bilene som allerede er på plass her hjemme kommer nå med betydelige oppgraderinger både innvendig og utvendig, og dette tar utgangspunkt i Xpengs nyeste teknologi med 800-volts ladearkitektur og de såkalte «5C-superladbare batterier».

Tallet 5 er viktig her. For det sikter til at det nye batteriet tåler en utlading med en strøm fem ganger kapasiteten, noe som åpner ladeslusene.

For oppgraderte Xpeng G9 betyr dette en maks effekt på imponerende 525 kW, mens Xpeng G6 har en teoretisk toppfart på ganske så solide 451 kW. 

Det skal gi åpne for 10-80 prosent lading på kun 12 minutter, som ja, er lynraskt. 

Nå er begge de oppgraderte bilene så nye at Xpeng Norge fortsatt ikke har satt noen priser på duoen, men både salg og levering skal starte senere i år. 

I tillegg til de nye 5C-batteriene kommer bilene med ny generasjon intelligenssystemer for bedre førerstøtte, sikkerhet og komfort, og her er det kraftigere prosessorer og sensorer som skal øke både presisjon og trygghet. 

Men det er ikke alt. 

På innsiden er det et oppgradert førermiljø gjennom et nytt såkalt Super Star-Ring design, og det er også satt inn et nytt ratt og et oppgradert infotainmentsystem med støtte for både Apple CarPlay og Android Auto som standard. 

Nyhetene inkluderer også en massasjefunksjon i forsetene til Xpeng G6, og noe enda mer eksklusive 10-punkts massasjeseter og trelags varmedempende panoramatak for Xpeng G9. 

– Xpeng G6 og Xpeng G9 har blitt svært godt mottatt i det norske markedet, sier Managing Director i Xpeng Motors Norway, Claes Persson.

– Xpeng G9 ble kåret til folkets favoritt i årets bil, og den har blitt den mest solgte i sitt segment. Xpeng G6 ble lansert i fjor og allerede er det over 1.600 biler på veien. Med de nye modellene tar vi et stort steg videre mot de topp 10 mest solgte bilmerker i Norge.

For lillesøster G6 inkluderer de utvendige endringene en 1,94 meter bred LED-lys-stripe i front, integrerte blinklys og en redesignet hekkdiffusor for en renere avslutning på hekkpartiet.

Denne blir også tilgjengelig med en ny lillafarge som bildet over viser, og dette skal gi en mer eksklusiv glans som faktisk endrer karakter i sollys.

Slik ser oppdaterte Xpeng G6 ut innvendig:

For storesøster Xpeng G9 inkluderer de utvendige nyhetene en Black Edition, og som navnet sier betyr det flere mørke detaljer, svarte felger og logoer, og her er det også oransje bremsekalipere som skal gi bilen en litt mer sportslig karakter.

De eksakte spesifikasjonene for de to oppgraderte modellene er fortsatt ikke klare, så akkurat hvilken rekkevidde og ladetid den nye duoen lander på blir klart litt senere. 

Les også:

Hva tenker du

Les også