BMW var blant de første store merkene som satset seriøst på elbiler, og det hele startet med i3-modellen som faktisk har bikket 30.000 registreringer her hjemme. Nå er det en annen med både i og 3 i navnet som skal bane vei for elbiler versjon 2.0.
For den første Neue Klasse blir iX3, en bil som skal få premiere under den store bilutstillingen i München i september, og er nå så i rute at prototypene gjør unna sine siste tester.- Det revolusjonerende betjenings- og visningskonseptet BMW Panoramic iDrive gir føreren best mulig oversikt og setter en ny standard for førerfokusert design.
- Lad raskere, kjør lenger: Den helelektriske drivlinjen i sjette generasjon (Gen6) setter en ny standard for både ytelse og effektivitet. Nye BMW iX3 xDrive 50 har en rekkevidde på opptil 800 kilometer (foreløpige tall) og kan lades for inntil 350 kilometer rekkevidde på bare 10 minutter (foreløpig tall).
- Den nye Heart of Joy-styringsenheten og BMWs Dynamic Performance Control-programvare løfter det dynamiske potensialet i elektriske drivlinjer til et nytt nivå.
Dette blir den aller første elbilen med sjette generasjonen av BMW eDrive, og blant nyhetene her er at batteriene har sylinderformede battericeller og åpner for 20 prosent mer energitetthet.
Det åpner altså for helt nye rekkevidder og lading opp mot 400 kW effekt gjennom en 800V-arkitektur, og selvsagt er det også toveis lading gjennom både V2L og V2H. Det siste betyr Vehicle-to-Home, og åpner for at bilens batteri kan levere strøm til boligen for eksempel når strømmen er på sitt dyreste. Så ja, smart.
- BMW Panoramic Vision projiserer informasjon langs hele frontrutens bredde.
- 3D Head-Up Display viser navigasjon og nøkkelinformasjon i førerens synsfelt.
- Sentralskjerm med matrisebakgrunnsbelysning, plassert nær rattet.
- Shy-tech multifunksjonsratt med belyste knapper og aktiv haptisk tilbakemelding.
Les også:
- 50-års Golf GTI den raskeste Volkswagen noensinne
- Vi har sett på den nye Hyundai Ioniq 9
- Zeekr X: Nok til å vippe EX30 av pinnen?