Slik ser den ut, kommende BMW iX3 som blir den første modellen i Neue Klasse. (Fotos: BMW)

BMW’s elbilrevolusjon nærmer seg

Den første modellen i BMW’s nye klassen, Neue Klasse, nærmer seg nå lansering.


BMW var blant de første store merkene som satset seriøst på elbiler, og det hele startet med i3-modellen som faktisk har bikket 30.000 registreringer her hjemme. Nå er det en annen med både i og 3 i navnet som skal bane vei for elbiler versjon 2.0. 

For den første Neue Klasse blir iX3, en bil som skal få premiere under den store bilutstillingen i München i september, og er nå så i rute at prototypene gjør unna sine siste tester. 

-->
Og bare så det er sagt. Her snakker vi om en elbil som snuser på 800 kilometer i rekkevidde og lader lynraskt, så det er ikke noe rart at BMW Norge ser fram til den nye klassen. 

– Neue Klasse blir et viktig tillegg til vår hel-elektriske modellportefølje, sier Sindre Sandberg, administrerende direktør i BMW Norge.

– Med denne nye generasjonen introduserer vi teknologi og egenskaper som er svært relevante for norske forhold og behov. Vi gleder oss derfor stort til å vise frem mer av Neue Klasse i tiden som kommer.

Dette er høydepunkter som den norske importøren trekker fram:

  • Det revolusjonerende betjenings- og visningskonseptet BMW Panoramic iDrive gir føreren best mulig oversikt og setter en ny standard for førerfokusert design.
  • Lad raskere, kjør lenger: Den helelektriske drivlinjen i sjette generasjon (Gen6) setter en ny standard for både ytelse og effektivitet. Nye BMW iX3 xDrive 50 har en rekkevidde på opptil 800 kilometer (foreløpige tall) og kan lades for inntil 350 kilometer rekkevidde på bare 10 minutter (foreløpig tall).
  • Den nye Heart of Joy-styringsenheten og BMWs Dynamic Performance Control-programvare løfter det dynamiske potensialet i elektriske drivlinjer til et nytt nivå.

Dette blir den aller første elbilen med sjette generasjonen av BMW eDrive, og blant nyhetene her er at batteriene har sylinderformede battericeller og åpner for 20 prosent mer energitetthet. 

Det åpner altså for helt nye rekkevidder og lading opp mot 400 kW effekt gjennom en 800V-arkitektur, og selvsagt er det også toveis lading gjennom både V2L og V2H. Det siste betyr Vehicle-to-Home, og åpner for at bilens batteri kan levere strøm til boligen for eksempel når strømmen er på sitt dyreste. Så ja, smart. 

Nye BMW iX3 brøyter også vei for BMW Panoramic iDrive, og her er det fokus på en helhetlig føreropplevelse med hendene på rattet og blikket på veien:

  • BMW Panoramic Vision projiserer informasjon langs hele frontrutens bredde.
  • 3D Head-Up Display viser navigasjon og nøkkelinformasjon i førerens synsfelt.
  • Sentralskjerm med matrisebakgrunnsbelysning, plassert nær rattet.
  • Shy-tech multifunksjonsratt med belyste knapper og aktiv haptisk tilbakemelding.
Nytt er også operativsystemet til nye iX3, BMW Operating System X, og denne åpner blant annet for en rekke tilpasningsmuligheter og intelligent førerstøtte.

Datamaskiner har for lengst tatt kontrollen over mye i bilene, og i Neue Klasse har de like godt puttet inn fire «superhjerner». Den ene er kalt Heart of Joy, og jobber sammen med BMW Dynamic Performance Control for å gjøre drivlinjen mest mulig effektiv. Her styres bremser, regenerering, styring, og denne prosesserer ifølge BMW informasjon 10 ganger raskere enn tidligere systemer og skal gi mer direkte respons på førerens input.

Ja, det bør betyr enda bedre kjøreegenskaper. 

Tyskerne har humor så det holder, så slik viser de blant annet fram den nye Heart of Joy, og her må du sette på lyden for at videoen skal gi mening:

En annen ting som nå brøyter seg vei inn i bilene er kunstig intelligens, og AI brukes nå spesielt når det kommer til infotainmentet og den digitale hjelperen. Men BMW’s AI tar dette lengre. 

Her får førerstøtte-systemene også hjelp av et nytt AI-basert system, og den dedikerte superhjernen for avanserte førerassistente håndterer alle funksjoner og bearbeider data 20 ganger raskere enn tidligere, melder tyskerne. Dette systemet bygger på ny sensorteknologi, forbedret programvare, høyytelsesprosessorer og avansert mobilkommunikasjon.

Takket være AI og fire superhjerner skal også kommende BMW iX3 bli langt smartere i hverdagsbruk, inkludert førerstøtte og digitale tjenester. 

Og som alle andre moderne biler blir den bedre med tiden, for gjennom trådløse oppdateringer gjennom BMW Cloud kan de rulle ut nye og bedre funksjoner for den aller første Neue Klasse-modellen som stadig rykker nærmer. 

Les også:

Hva tenker du

Les også