Dette er en heftig utgave av Skoda Enyaq. (Fotos: Skoda)

Sjekk denne utgaven av Skoda Enyaq

Dette er en svært så oppsiktsvekkende Enyaq RS, for dette konseptet har nemlig Race bak navnet.


I mai kunne endelig Skoda åpne for bestillinger av den nye sjefen i Enyaq-familien, den med de berømte RS-bokstavene bak seg. Den nye Enyaq RS har to motorer og totalt 250 kW/340 hk og klarer 0-100 km/t på 5,4 sekunder. 

Dette er altså den sportslige utgaven av Skodas elektriske fanebærer, og med en lengde på 4,65 meter bør den også passe godt som racerbil. Og ja, også som en rallybil, selv om kanskje nye Elroq med sine 4,49 meter passer enda bedre til dette formålet. 

-->
Rally er uansett et felt Skoda har satset på helt siden norske John Haugland klatret inn i en Skoda 130 RS og plasserte det tsjekkiske merket på rallykartet, og nå vil de altså ta racingen inn i den elektriske tiden. 

Det skal altså en ny versjon av Enyaq bane vei for, et konsept som heter Enyaq RS Race. Dette er ifølge Skoda selv en idé om hvordan en elektrisk racerbil satt inn i produksjon kan bli, og at den har potensiale viser spesielt en ting. 

Den lavere og bredere konseptbilen er utstyrt med en rekke nye biokomposittdeler, mer eksakt 16 nye komponenter, som ikke bare gir en stivhet og vektfordeling lik bruk av karbonfiber, men det bidrar også til å ta ned den viktige vekten. 

Faktisk er Race-konseptet slanket med formidable 300 kilo målt mot den nye Skoda Enyaq Coupé RS som den altså er basert på. Det er rett og slett imponerende. 

Skoda har utviklet Enyaq Race siden 2023, og målet er at denne til slutt skal matche egenskapene til Skoda Fabia RS Rally2. Den nyeste Race-utgaven som de nå viser fram er 70 mm lavere, 72 mm bredere foran og 116 mm bredere bak enn Enyaq Coupé RS, og har selvsagt et oppgradert understell, nye bremser, et optimalisert chassis og på innsiden ser vi også racingseter. 

Her er det selvsagt også tatt aerodynamiske grep, noe man jo klart ser på den framtredende hekkspoileren, og skal man matche rallyutgaven av Fabia RS så må også elbilen fått et håndbrekk. 

Mer bestemt har denne Enyaq-utgaven fått en hydraulisk håndbrems med en lang spak, og ja, Enyaq RS Race er også utstyrt med differensialsperrer på både for- og bakakselen.

Når det gjelder systemeffekten så kan Race lokke med firehjulsdrift gjennom to motorer, og det er faktisk akkurat det samme som den vanlige Enyaq Coupé RS har. Altså totalt 250 kW/340 hk, og racerbilen skal klare 0-100 km/t på under 5 sekunder. 

På innsiden er også konseptet inspirert av Fabia RS Rally2, og det inkluderer et modifisert infotainmentsystem og et nytt ratt med viktige racingknapper. 

Når det gjelder styringen har Skoda faktisk tatt store grep, for i stedet for den progressive tannstangstyringen til Enyaq Coupé RS har Enyaq RS Race nå fått lineær styring. Her justeres servonivået gjennom en programvare og et optimalisert kjøreforhold skreddersydd spesielt for racingytelse. 

Men så har vi den åpenbare utfordringen med elektriske racerbiler – lyden. Alle som har vært på billøp vet at lyden er en viktige del av den totale opplevelsen, men elektriske motorer lager ikke slike lyder. 

Så hva kan man gjøre?

Vel, Skoda har tatt grep, og utstyrt Enyaq RS Race med et Havas-system som har en digital lydforsterker for å leverer en karakteristisk og spennende motorsportlyd. Alle elbiler har et Havas-system, elbiler kan nemlig ikke være helt lydløse spesielt i lave hastigheter av sikkerhetsmessige årsaker, men Race-løsningen er betydelig skarpere enn for eksempel en Enyaq Coupé RS.

Her kan faktisk lyden justeres, og Havas-systemet kommer med større høyttalerenheter, én foran og to bak. Lyden aktiveres også i hastigheter over 30 km/t, noe som skal sikre en spennende akustisk opplevelse under hele kjøreturen, melder Skoda.

Så får vi se om utviklingen av Enyaq RS Race fortsetter, og om det til slutt dukker opp en «ekte» racerbil av Enyaq RS. 

Det dukker iallfall opp flere bilder av det aller siste konseptet av Enyaq Coupé RS Race, for her har du dem:

Les også:

Hva tenker du

Les også