Det skjer elektriske ting også over hos de som lager de største kjøretøyene på veiene, og nå er det duket for en ny S-Way-utgave signert Iveco. Den med bokstaven e i seg.
Den elektriske S-eWay skal bidra til at også den tyngste bransjen tar overgangen til nullutslipp, for tross sin størrelse og dermed også mindre aerodynamiske form byr S-eWay på ganske så hyggelige 400 kilometer i rekkevidde. Ifølge importør Hedin Nordic Truck passer denne både til distribusjonskjøring og spesialiserte oppgaver, for eksempel innen bygge- og anleggsbransjen.
Ikke bare har den grei rekkevidde, men det går også greit unna ved ladestolpen. Den åpner nemlig for 350 kW lynlading, så her bør batteriet lades mens føreren tar pause og lader seg selv.
Lastebilen åpner for en tillatt totalvekt på opptil 28 tonn (6x2 solochassis), og skal møte næringslivets behov både for regional og bynær transport.
– S-eWay er en banebrytende lastebil for det norske markedet. Vi opplever allerede stor interesse, spesielt blant kunder med tydelige grønne ambisjoner. Med S-eWay tilbyr vi en robust, driftssikker og utslippsfri løsning, som passer perfekt til norske bedrifters behov for en miljøriktig transportløsning, sier Anders Velta, Country Sales Manager for Norge, hos Hedin Nordic Truck.
– Den elektriske S-eWay som et avgjørende bidrag til omstillingen av den norske transportsektoren, og den er særlig egnet for distribusjonskjøring, både for by- og regiontrafikk.

S-eWay åpner for flere konfigurasjoner, men den norske importøren sier at fokuset enn så lenge ligger på et distribusjonsvennlige chassis: Et 4x2-chassis for oppbygging med 18-paller skap og lift, samt et 6x2-chassis for 24-pallers løsninger – begge med AD-førerhus og høy standardutrustning, forklarer Hedin.
Begge disse er selvsagt toppmoderne utgaver som kommer med den komplette MY24-oppdateringen, og kommer også som standard med ting som speilkameraer og Alcoa Dura-Bright felger, som bidrar til bedre effektivitet og vektoptimalisering.
For lastebiler som sluker kilometer er selvsagt garanti et poeng, og nye Iveco har en som er på 6 år, 600.000 kilometer eller 160 MWh energiforbruk – avhengig av hva som inntreffer først.
– Iveco har alltid vært kjent for allsidighet og styrke. Den elektriske S-eWay viderefører disse egenskapene i sin nye, utslippsfrie utgave. Våre kunder får nå mulighet til å velge en elektrisk lastebilløsning som kan håndtere selv krevende oppgaver, sier Velta.
Et annet poeng med disse kjempene på veiene er kreftene, for det skal selvsagt litt til for å forflytte mange titalls tonn. S-eWay er utstyrt med e-aksling og to elmotorer som sikrer en effekt på opptil 480 kW/653 hk og et dreiemoment på 800 Nm.
Nye S-eWay åpner også for opptil tre ulike såkalte ePTO-løsninger, og dette åpner for drift av utstyr som kraner, tippflak og kjøleaggregater.
På innsiden er det selvsagt et digitalt instrumentpanel, og lastebilen er også utstyrt med full-LED frontlykter, akseltrykkmåler og elektrohydraulisk styring, opplyser Hedin.
– Lanseringen av S-eWay styrker vår posisjon som en av de ledende leverandørene av nulluttslipskjøretøy i Norge, sier Velta.
– Tilskuddsordningen for nullutslippskjøretøy videreføres – og vi står naturligvis klare til å hjelpe transportørene med å søke om støtte fra Enova, legger han.
Det er åpnet for bestillinger av Iveco S-eWay, og det er ventet at de første bilene leveres i løpet av første halvår 2026.
Les også: