Alpemerket som gjør veiene tryggere


Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever nå at vinterdekk på vogntog skal være merket med et alpesymbol.

Bare for noen uker siden skjedde det igjen. En utenlandsk vogntogfører mistet kontrollen på snøen i Troms, og denne gang fikk det et svært tragisk utfall.

Bilen til en 22-åring ble truffet av den løpske traileren som kom over i motsatt kjørefelt, og den unge mannen ble svært alvorlig skadet i ulykken.

Politiet sa i etterkant av ulykken at vogntoget ikke var godt nok skodd for norsk vinterføre.

Denne ulykken føyer seg inn i rekken av hendelser som har involvert utenlandske vogntog på norsk vinterføre de siste årene, og fellesnevneren er ofte dårlige dekk. Sjekk disse presseklippene:

NLF-direktør Geir A. Mo er bekymret over det store antallet ulykker med utenlandske vogntog denne vinteren. Han mener at myndighetene må innføre strengere krav til dekk på tunge kjøretøy som ferdes på vinterføre, slik det allerede er gjort i andre europeiske land.

– Vi sa ifra allerede i 2015 da reglene for dekk ble endret, og vi har gjentatt budskapet ustanselig siden den gang: Det holder ikke å bare kreve M+S-merking av dekk på tunge kjøretøy som ferdes i Norge, sier Mo.

M+S som står for «Mud and Snow» ble innført i 2015, og krever vinterdekk på alle akslinger i perioden 15. november til 31. mars. Det tillates vinterdekk av forskjellige definisjoner, men hovedregelen er at dekket skal være «særskilt utviklet for bruk på vinterføre».

Akkurat det er problematisk, har det vist seg.

For det finnes ingen sikre metoder å sjekke om dekkene er særskilt utviklet for vinterbruk, eller om det i praksis bare er et sommerdekk som har blitt stemplet med et såkalt «M+S»-merke.

Ifølge NLF finnes det kun en dekkstandard som man med sikkerhet kan si oppfyller kravene, er de dekkene som er merket med alpesymbolet «Three Peak Mountain Snowflake», forkortet til 3PMSF.

Denne standarden er regulert gjennom EU-lovgivning (UN/ECE nr. 117), og inneholder strenge krav til friksjon og ytelser ved kaldt vær.

NLF mener at M+S i praksis er et sommerdekk, og kan ikke brukes på norske vinterveier.

– Det er derfor bare en måte å garantere at dekkene på vogntog oppfyller kravene til vinterbruk. Det er å utelukkende kreve 3PMSF-merking. Alt annet er å leke med livene til trafikanter som deler veien med disse vogntogene, sier NLF-direktøren.

NLF kan nå bli hørt, for samferdselsminister Jon Georg Dale sier han er bekymret etter alle ulykkene, og åpner nå for strengere dekkrav.

‒ Etter flere alvorlige hendelser med tunge kjøretøy den siste tiden vil jeg se på mulighetene til å skjerpe kravene rundt vinterdekk ytterligere, sier ministeren.

Dale har allerede beordret Statens vegvesen til å styrke kontrollinnsatsen i Nord-Norge, i tillegg skal tollvesenet skjerpe dekk- og kjettingkontrollene på grenseovergangene.

– Det skal være trygt å ferdes på norske vinterveier. Regjeringens økte innsats på utekontroller blir derfor videreført og styrket. Tilstrekkelig beredskap i vintersesongen er viktig, slik at vi både unngår ulykker og hindrer at faststående tunge kjøretøy skaper kaos i trafikken.

Den skjerpede kontrollen er allerede i gang, og resultatene har så langt vært svært så nedslående.

Bare i Finnmark fikk halvparten av alle kjøretøyene faktisk kjøreforbud, 23 av 47 kontrollerte. Og en av overgangene avdekte den komplette galskapen.

– På en av grenseovergangene måtte vi gi 14 av 17 vogntog kjøreforbud. Det er klart at dette er et altfor høyt tall. Det er et svært nedslående, sier Jørn Simonsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen region nord til NRK.

Samferdselsministeren sier at regjeringen har jobbet systematisk opp mot EU for å få på plass tøffere krav rundt vinterkompetansen til de utenlandske sjåførene.

‒ Dette har vi vunnet fram med. Yrkessjåførdirektivet i EØS er nå revidert, og fra 2020 vil det bli stilt sterkere krav til sjåførenes kompetanse til kjøring under ekstreme vinterforhold, sier samferdselsministeren.

NLF er fornøyd med tiltakene til regjeringen, og venter nå på en løsning rundt dekkproblematikken.

– Statsråden tar til orde for å gjennomføre flere av elementene vi etterlyser. Når det kommer til skjerping av krav til vinterdekk har vi nå oppskriften som han kan følge, sier Mo.

Han viser til Tyskland, som 1. januar 2018 innførte krav om at alle nye dekk som settes på lastebiler om vinteren skal ha tydelig 3PMSF-merking.

– Hvis du blir tatt i kontroll med et M+S-dekk som er kjøpt etter denne datoen, får du en klekkelig bot. En slik modell bør vi også bruke i Norge, sier NLF-direktøren.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter