Polestar har enn så lenge fire modeller. Den første, Polestar 1, er «kun» en hybrid og er allerede faset ut, så nå handler det kun om tre biler, Polestar 2, Polestar 3 og Polestar 4.
Trioen er selvsagt på plass i Norge, og det er på vei enda flere modeller. Både Polestar 5, Polestar 6 og Polestar 7 er bekreftet, noe som tar antall elbiler opp til seks bilmodeller.
Faktisk blir den så viktig at Polestar har bestemt seg at modellen også skal lages i Europa, og mer bestemt over i Kosice i Slovakia hvor Volvo nå bygger en ny fabrikk.
Polestar har nemlig bestemt seg for å utnytte synergieffekter fra Volvo, og Polestar 7 skal dermed benytte en teknologibase fra Volvo. Dette inkluderer både komponentdeling, såkalt mega casting, celle-til-karosseri-teknologi med oppdatert batteritetthet og ytelse, samt den nyeste generasjonen av egenutviklede e-motorer.
For å ikke bare gjøre P7 til en Volvo-klone skal Polestar tilpasse bilen, for disse svenskene er over snittet interessert i både design og kjøreegenskaper. Så det skal gjøres tilpasninger slik at de oppnår ønskede kjøre- og ytelsesegenskapene som jo Polestar er kjent for.
Kommende Polestar 7 skal ikke dele noe med noen av dagens SUV-modeller til Volvo, men to helt nye elbiler fra Volvo som er på vei. En som foreløpig ikke er annonsert samt den nye og kommende Volvo EX60.
Volvo har førsterett, så Polestar 7 må pent stille seg i køen og først vente på den foreløpige ukjente nye Volvo-modellen som også representerer startskuddet for den helt nye fabrikken i Slovakia. Men ventetiden bør ikke bli altfor lang, for Volvo og eierne Geely satser så hardt på å gjøre denne så effektiv og moderne som mulig at de skal pøse inn rundt 14 milliarder kroner før samlebåndet starter.
Hva som kommer ut av den investeringen får vi snart vite, både i form av en ny Volvo og en ny Polestar.
Les også:
- Kjør helt fram når det er fletting
- Hjelp, vi blir snytt for Grandis på fire hjul!
- Lydutgave av elektriske Ford Puma