Dette er faktisk første sniktitt på Polestar 7, som blir en Volvo-basert elbil. (Foto: Polestar)

Polestar 7 blir en Volvo-slektning

Når det dukker opp en ny kompakt SUV fra Polestar er det med god hjelp fra Volvo.


Polestar har enn så lenge fire modeller. Den første, Polestar 1, er «kun» en hybrid og er allerede faset ut, så nå handler det kun om tre biler, Polestar 2, Polestar 3 og Polestar 4. 

Trioen er selvsagt på plass i Norge, og det er på vei enda flere modeller. Både Polestar 5, Polestar 6 og Polestar 7 er bekreftet, noe som tar antall elbiler opp til seks bilmodeller. 

-->
Polestar 5 er en 4-dørs GT, altså en mer sportslig sak, Polestar 6 er en toppløs roadster, og så har vi Polestar 7. Denne er planlagt lansert i 2028. 

Dette blir den viktigste av de tre, for her snakker vi om en potensiell salgsfavoritt i form av en litt mer kompakt SUV. Ja, en som selvsagt hører hjemme i premiumsegmentet. 

Dette er det foreløpige eneste bildet Polestar har kommet med av den kommende SUV-modellen:

Faktisk blir den så viktig at Polestar har bestemt seg at modellen også skal lages i Europa, og mer bestemt over i Kosice i Slovakia hvor Volvo nå bygger en ny fabrikk. 

Polestar har nemlig bestemt seg for å utnytte synergieffekter fra Volvo, og Polestar 7 skal dermed benytte en teknologibase fra Volvo. Dette inkluderer både komponentdeling, såkalt mega casting, celle-til-karosseri-teknologi med oppdatert batteritetthet og ytelse, samt den nyeste generasjonen av egenutviklede e-motorer. 

For å ikke bare gjøre P7 til en Volvo-klone skal Polestar tilpasse bilen, for disse svenskene er over snittet interessert i både design og kjøreegenskaper. Så det skal gjøres tilpasninger slik at de oppnår ønskede kjøre- og ytelsesegenskapene som jo Polestar er kjent for.

– Å samarbeide med Volvo Cars om å utvikle og produsere Polestar 7 i Europa er en unik mulighet som vil styrke vår posisjon i vårt hjemmemarked, sier Michael Lohscheller, CEO i Polestar.

– Vår strategi om å bruke konsernarkitekturer som base for vår fremtidige modellserie gir oss tilgang til de beste og nyeste teknologiene på en kostnadseffektiv måte. Polestar 7 vil sette nye standarder i premium kompakt SUV-segmentet med sitt gjenkjennelige design og sportslige kjøreegenskaper.

Volvo, som nylig har hentet tilbake gamlesjefen Håkan Samuelsson, har satset tung på mer kompakte SUV-modeller, og kan lokke med elbiler som EX30, EC40 og EX40 – alle under 4,5 meter i lengden. Det bør med andre ord ikke stå på kompetansen, og de deler mer enn gjerne med konsernkamerat Polestar. 

– Vårt samarbeid med Polestar om utvikling og produksjon av Polestar 7 demonstrerer hvordan Volvo Cars og Polestar fortsetter å utnytte synergier for å effektivt tilby fremragende biler til våre forskjellige kundesegmenter, sier konsernsjef Samuelsson. 

– Dette samarbeidet bygger på suksessen til vår felles innsats på de anerkjente Polestar 2 og Polestar 3.

Sistnevnte, en SUV-modell, er for øvrig 4,9 meter lang, så foreløpig har ikke Polestar rattet seg inn i det populære C-segmentet her i Europa – de mer høyreiste bilene rundt 4,5 meter. 

Volvo startet jobben med å bygge en ny fabrikk i Kosice for to år siden, og blir når den står ferdig Volvos tredje europeiske fabrikk sammen med den i Gent og på hjemmebane i Torslanda. Fabrikken skal få en kapasitet på hele 250.000 biler i året. 

Slik ser den ut så langt:

(Foto: Volvo)

Kommende Polestar 7 skal ikke dele noe med noen av dagens SUV-modeller til Volvo, men to helt nye elbiler fra Volvo som er på vei. En som foreløpig ikke er annonsert samt den nye og kommende Volvo EX60.

Volvo har førsterett, så Polestar 7 må pent stille seg i køen og først vente på den foreløpige ukjente nye Volvo-modellen som også representerer startskuddet for den helt nye fabrikken i Slovakia. Men ventetiden bør ikke bli altfor lang, for Volvo og eierne Geely satser så hardt på å gjøre denne så effektiv og moderne som mulig at de skal pøse inn rundt 14 milliarder kroner før samlebåndet starter. 

Hva som kommer ut av den investeringen får vi snart vite, både i form av en ny Volvo og en ny Polestar. 

Les også:

Hva tenker du

Les også