En puma har et skremmende rumlende brøl, som jo mange av de andre imponerende store kattedyrene også kan by på. Men det har nå stilnet over hos Ford, som har sin egen Puma.
Bilmodellen oppkalt etter kattedyret har nå kommet i elektrisk drakt, noe som betyr at den også er ganske så lydløs – litt som en puma på jakt. Nå må alle elbilene gi lyd fra seg, spesielt i lave hastigheter, grunnet sikkerhet, men dette blir litt som kattejammer målt mot den imponerende puma-brummingen.
For å jekke opp lydnivået har Ford satt inn et B&O Performance-anlegg med 650 watt, og dette skal ifølge Ford leverer dyp, kraftig og krystallklar lyd gjennom 10 spesialtilpassede høyttalere – uansett volum og musikksjanger.
Nå kan den elektriske Puma-modellen allerede leveres med et imponerende lydsystem signert danske Bang & Olufsen med 575 watt, men lydutgaven får kraftigere høyttalere i fordørene – såkalte «midwoofers» som er laget spesielt for å gjengi lave og mellomtonefrekvenser.
Men man kan selvsagt ikke bare justere lyden for en ny spesialutgave, så nye Puma Sound Edition har fått jekket opp utstyret. Den kommer for eksempel med unike aluminiumsfelger i fargen Magnetite, og kan også bestilles i tre utvendige lakkfarger – inkludert den eksklusive Metropolis White, en moderne lakk med perlemorsaktig glans, opplyser Ford.
Les også:
- Ekspertrådene: 10 tips for Norges-ferien
- Mange frykter for skyhøye bensinpriser
- Dette koster Suzuki e Vitara