En puma har et skremmende rumlende brøl, som jo mange av de andre imponerende store kattedyrene også kan by på. Men det har nå stilnet over hos Ford, som har sin egen Puma.
Bilmodellen oppkalt etter kattedyret har nå kommet i elektrisk drakt, noe som betyr at den også er ganske så lydløs – litt som en puma på jakt. Nå må alle elbilene gi lyd fra seg, spesielt i lave hastigheter, grunnet sikkerhet, men dette blir litt som kattejammer målt mot den imponerende puma-brummingen.
Men innvendig kan også en elektrisk Puma brøle, og det skal den nå gjøre.
Bilmerket har nemlig på gang en ny serie heter Ford Collection, og den første Norges-aktuelle bilen som tar skrittet over dit er nettopp Puma. Mer bestemt Puma Sound Edition.
– Med Sound Edition får du en lydopplevelse i en topputstyrt bil som det er vanskelig og dyrt å forsøke å gjenskape hjemme, sier general manager, Ford Blue, Europa, Jon Williams.
– Du får også et design som skiller seg ut og førsteklasses materialvalg som gir bilen en tydelig personlighet som setter den perfekte tonen til enhver kjøretur.

For å jekke opp lydnivået har Ford satt inn et B&O Performance-anlegg med 650 watt, og dette skal ifølge Ford leverer dyp, kraftig og krystallklar lyd gjennom 10 spesialtilpassede høyttalere – uansett volum og musikksjanger.
Nå kan den elektriske Puma-modellen allerede leveres med et imponerende lydsystem signert danske Bang & Olufsen med 575 watt, men lydutgaven får kraftigere høyttalere i fordørene – såkalte «midwoofers» som er laget spesielt for å gjengi lave og mellomtonefrekvenser.
Videre har Harman finjustert lydsystemet både ved hjelp av avansert programvare og lydteknikere med trente ører, og målet er å gi optimal lydopplevelse overalt i bilen.
Og her er det ikke bare musikken som skal være krystallklar, for den er også justert for lydbøker og podkaster som jo mange hører på.
– Både Ford og B&O jobber hardt for å levere kvalitet av ypperste klasse, sier Stefan Varga, Harman principal engineer, Acoustic Systems.
– Sound Edition-utgaven er et nytt skritt i arbeidet vårt for å gi Ford-kundene den absolutt beste lyden – uavhengig av hva de liker å høre på.

Men man kan selvsagt ikke bare justere lyden for en ny spesialutgave, så nye Puma Sound Edition har fått jekket opp utstyret. Den kommer for eksempel med unike aluminiumsfelger i fargen Magnetite, og kan også bestilles i tre utvendige lakkfarger – inkludert den eksklusive Metropolis White, en moderne lakk med perlemorsaktig glans, opplyser Ford.
På innsiden er det blant annet nye setetrekk i Metal Grey, lysegrå dørpaneler og kontrast mellom lyse og mørke flater i dashbordet, og her har Ford prøvd å skape et rolig og harmonisk førermiljø.
Nye elektriske Ford Puma kan for øvrig lokke med en rekkevidde på 376 kilometer, et bagasjerom på 523 liter og en frunk på 43 liter. De to siste er ganske imponerende for en elbil som bare er 4,21 meter lang.
Når det gjelder Puma Sound Edition så er den allerede klar for bestilling, og Ford Norge har satt startprisen til 379.600 kroner for lydutgaven.
Les også: