Velkjente Suzuki Vitara kommer nå med en e foran navnet, noe som betyr at den er elektrisk drevet. (Fotos: Suzuki)

Dette koster Suzuki e Vitara

Ja, det er på gang en elektrisk Suzuki Vitara, og den har nå fått norsk startpris.


Suzuki Vitara er en velkjent bil i Norge, det er solgt rundt 25.000 slike her, og den kom da også så langt tilbake som i 1988. Og her snakker vi altså om en kompakt SUV med firehjulsdrift og ganske rimelig startpriser, så denne haker av flere viktige bokser.

Nå skal den også ta den elektriske overgangen, og mer eksakt er det på vei en utgave som heter e Vitara Allgrip 4x4. Så ja, det bør være lite tvil om at denne trekker på alle fire hjulene. 

-->
Det er som kjent RSA som er norsk Suzuki-importør, og de har nå kommet med startprisen. Den lyder på 334.500 kroner. 

– Med Suzuki e Vitara får kundene markedets beste pris på en helelektrisk SUV med 4x4, sier Lars Havre, salgssjef for Suzuki Norge.

– Vi er stolte av å tilby en bil som kombinerer pålitelighet, høy komfort, avanserte løsninger, høy bakkeklaring – og ikke minst Suzukis suverene Allgrip-e firehjulstrekkteknologi, til en pris som virkelig gjør elektrisk SUV tilgjengelig for flere.

Allgrip-e inkluderer to uavhengige eAksler som skal gi rask respons og ekstra grep på krevende underlag. e Vitara kommer også med tre kjøremoduser, Eco, Normal og Sport, og det er også mulig å velge 4x4 i Auto modus eller Trail modus. 

– Suzuki har alltid vært ledende når det gjelder firehjulstrekk, og den elektriske e Vitara gjør ingen kompromisser, melder Havre.

– Elbilen er designet for å håndtere alt det norske klimaet har å by på. Med avansert teknologi, solide kjøreegenskaper og smarte funksjoner gir den trygghet og komfort, uansett terreng.

Nye og elektriske Vitara byr selvsagt god bakkeklaring og er understellbehandlet, og er 4,28 meter lang, 1,80 meter bred og 1,64 meter høy. 

Når det gjelder rekkevidden så er den utstyrt med et batteri på 61 kWh, og det åpner for en oppgitt rekkevidde på 412 kilometer. 

Her er det også varmepumpe, varme i sete og ratt, LED-lys og en bagasjeromskapasitet på 500 liter. 

Toppmodellen Snowtrail er topputstyrt utover Basecamp utstyrsnivået:

  • 19 tommer mørke aluminiumsfelger
  • 10-veis elektrisk justerbart førersete,
  • Ambient stemningsbelysning
  • Adaptive fjern- og hovedlys
  • Ikonisk 3-punkts LED matrix
  • Trådløs mobillading
  • Stemmestyring
  • Infinity by Harman lydsystem med subwoofer
  • Oppvarmet ratt og frontrute
  • 10,25-tommers skjerm og 10,1-tommers senterskjerm
  • Apple CarPlay og Android Auto
  • 360 graders kamera
  • Glasstak

Bilens drivsystem generer maks 135 kW/184 hk og 307 Nm dreiemoment, og baner også vei for en oppgradert Suzuki Connect-app hvor det blant annet er mulig å fjernstyre varme i ratt, seter og frontrute. 

– Det er ingen tvil om at det har vært svært mange forventningsfulle kunder og Suzuki-fans som har gledet seg til denne elektriske nyheten og det med god grunn, mener Havre.

– e Vitara leverer på alle punkter, både på ytelse, funksjoner og pris.

Her er flere bilder av den kommende Suzuki e Vitara:

Les også:

Hva tenker du

Les også