Toyota har på gang en ny modell i form av Urban Cruiser, og som du kan har prototypen ganske greit med knapper der fremme. (Foto: Toyota)

Euro NCAP tvinger knappene tilbake

5 stjerner står for fall om bilene er ryddet helt for fysiske knapper, noe en britisk bilberger er glade for.


Euro NCAP har sett seg nødt til å oppdatere testprotokollen med å understreke at blinkerne skal aktiveres på venstre side av rattet. Jepp. 

For når vi er i 2025 har knappeallergien blitt så stor at det slett ikke er sikkert at du finner den vanlige blinkerspaken der den alltid har vært, og da lever selvsagt også andre vanlige knapper på lånt tid. 

-->
Vi kan «skylde» på Tesla her, for da de introduserte Model 3 i 2019 hadde de gjort en skikkelig ryddesjau på innsiden – og plassert det aller meste inn i berøringsskjermen. Det var et merkelig syn den gang, men et ganske så vanlig et i dag.

Slik fortoner det seg i Tesla Model 3:

(Foto: Nybiltester)

For knappeallergien har spredd seg som ild i tørt gress, og mange har spurt seg hvor trafikksikkert det faktisk er å plassere alt inn i en skjerm. Og det i en tid der myndighetene har gått til krig mot mobilbruk bak rattet, og jekket boten for dette opp til nærmest uvirkelige 10.450 kroner. 

For de mener at mobilbruk er så forstyrrende og trafikkfarlig at det for all del må unngås, men får altså ikke mye hjelp av bilprodusentene som stadig gir infoskjermene mer innhold. 

Euro NCAP slår altså tilbake, og for 2026 må de bilene som jakter de gjettede fem stjernene ha endel fysiske knapper og spaker. De for blinkerne bør nesten si seg selv, i likhet med hornet og nødblinkerne. Girvelger, e-Call, vindusviskere, lysvelger og stemmeassistent er andre fysiske funksjoner Euro NCAP snart forlanger. 

Alt dette har britiske Start Rescue fått med seg, og er glade. For som de sier: Vi støtter de bilprodusentene som velger å bringe tilbake fysiske knapper til dashbordene på de nyeste modellene. 

De er nemlig bekymret for det å bla gjennom menyer, enkelte ganger bare for den enkleste funksjonen, kan distrahere sjåfører. Det sikreste er nemlig å ha øynene plantet på trafikken rundt seg.

Start Rescue sier at de ofte får meldinger fra bilister om problemer med skjermen, noe som gjør at bilbergerne må trå til. Og selv om de hører hjemme i Storbritannia, rir selvsagt den samme problematikken norske førere.

– Vårt britiske støttesenter mottar anrop fra kunder som opplever problemer med berøringsskjermen. Vi mottar rapporter om at skjermene «fryser» og at individuelle operasjoner ikke svarer, og at kunder tror det er et mye større problem, sier Lee Puffett, administrerende direktør i Start Rescue.

– Vi støtter at produsenter gjeninnfører flere knapper, brytere og dreiekontroller. Det er velkomment fra et sikkerhetsperspektiv at viktig utstyr som fjerning av dugg på skjermen alltid er tilgjengelig med et raskt klikk – og ikke er helt avhengig av en berøringsskjerm.

En annen ting som irriterer mange bilister er overivrige førerassistenter, og Start Rescue sier at de ofte mottar kundehenvendelser angående «ristende» ratt som aktiveres av filassistentsystemer eller varsler om døsighet og bevissthet hos føreren.

Stuart Masson, redaksjonssjef for The Car Expert, en av Storbritannias ledende uavhengige autoriteter på nye og brukte biler og motorsaker, legger til:

– Den gode nyheten er at produsentene reagerer på kundenes behov. Viktige nye biler vi har evaluert fra flere store merker tilbyr nå mer velplasserte knapper, og det er et direkte resultat av tilbakemeldinger fra kunder, sier eksperten.

– Bilister får også flere valgmuligheter når det gjelder varslene de mottar fra de avanserte førerassistansesystemene som finnes i alle nye kjøretøy, hvorav noen kan være distraherende, som et plutselig, ristende ratt. Muligheten til å lagre dine personlige preferanser er også et skritt i riktig retning.

Start Rescue sier at løsningen ligger i en balansert tilnærming som kombinerer brukervennlige skjermer med enkle, fysiske knapper for viktige kontroller.

Selskapet oppfordrer produsenter til å:

  • Prioritere hybride dashbord som kombinerer fysiske og digitale grensesnitt
  • Sørge for at kritiske sikkerhetsfunksjoner aldri blir begravd i menyer
  • La sjåfører tilpasse varsler og skjerminnstillinger
  • Forbedre programvare for å forhindre frysing og forsinkelser på skjermen
Og vi tipper mange norske bilister nikker anerkjennende til de forslagene, og mange er nok enig med Euro NCAP om at noen knapper og spaker bare må være der man er vant til å finne de. 

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Euro NCAP kjøretøy Motor

Les også