Grunnet strenge utslippskrav er det begrenset med ikke-elbiler Toyota Norge får anledning til å ta inn, men i mai kom det om ikke annet en liten gla’melding.
Den norske importøren kunne nemlig melde at de hadde fått økt kvoter for Hilux og Land Cruiser, to biler det er ganske stor etterspørsel av.
Og sistnevnte blir kanskje enda litt mer attraktiv, for nå er det på vei en helt ny og faktisk litt elektrifisert versjon til Europa – en Land Cruiser Hybrid 48V.
Dette blir den første Toyota Land Cruiser som kommer med elektrifisert drivlinje, og som navnet avslører er dette en mildhybrid. Så ja, den skynder seg langsomt.
Nye Land Cruiser, lansert sent i 2024, løfter velkjente egenskaper til nye høyder, så her har Toyota fortsatt fokus på ting som kvalitet, holdbarhet og pålitelighet. Nå ispedd ny teknologi, moderne linjer og tradisjonelle detaljer, og satt sammen på en plattform med karosseri på ramme som skal løfte terrengegenskapene.

I motorrommet finner vi fortsatt den vanlige dieselmotoren på 2,8 liter koblet til en 8-trinns Direct Shift-automatgirkasse med en elektrisk motorgenerator, et litiumionhybridbatteri og en DC-DC-strømomformer. Ja, dette hybridsystemet er løftet fra den nye Toyota Hilux.
Dette går heldigvis ikke utover egenskapene til bilen, som for eksempel har en vadedybde på hele 70 centimeter ettersom hybridløsningen og omformeren er vannbeskyttet.
Fordelene med et mildhybridsystem er blant annet et jevnere, stillere og mer responsivt stopp-start-system, og en mer linær og kraftigere akselerasjon fra start.
Bilen har i likhet med ekte elbiler også en regenereringsfunksjon som gjenvinner energi hver gang føreren slipper gassen ved hjelp av motorbremsing, og dette støtter blant annet bruk av motorens stopp-start-funksjon og under akselerasjon, forklarer Toyota.
Ettersom dette er en mildhybrid som bare hjelper til i visse kjøresituasjoner så er ikke bilen utstyrt med et stort batteri, så dermed taper man ikke en masse bagasjerom – batteriet er så lite at det kun veier 7,6 kilo.
Toyota opplyser at alle Land Cruiser-modellene i Europa skal ta i bruk Hybrid 48V-systemet, og de første kundene kan forvente seg sin nye elektrifiserte Land Cruiser mot slutten av året.
Toyota Land Cruiser er en av de lengstlevende bilmodellene i verden, og har vært laget helt siden 1951. Den runder altså 75 år i 2026, og med et lite elektrifisert steg gjør den seg også klar for en mer utslippsfri framtid.
Her er flere bilder av bilen som nå løfter Land Cruiser inn den elektrifiserte tiden:
Les også: