Skodas studenter har laget seg en bil som fint kunne vært brukt under Tour de France. (Fotos: Skoda)

Skodas studenter har laget «sykkelbil»

Det er 130 år siden Vaclav Laurin og Vaclav Klement startet å bygge sykler, og dette la grunnlaget for dagens Skoda. Det har studentene fått med seg.


Skoda tar inn lærlinger, og disse studentene får en litt mer avansert eksamensoppgave enn andre. De skal nemlig runde av året med å lage en bil. 

Her tar de utgangspunktet i en nåværende bil, og deretter designer de sin egen. I år er basismodellen en Skoda Superb, og mer eksakt en ladehybrid stasjonsvogn. 

-->
De 28 læringene i Mlada Boleslav har åpenbart lest bilmerkets historie, for 130 år etter at grunnleggerne Vaclav Laurin og Vaclav Klement tok sine første steg mot biler med å bygge sykler, er det nettopp tohjulingene som har vært fokus. 

Bilen er da også døpt Skoda L&K 130. 

– Den 10. studentbilen viderefører en stolt og langvarig tradisjon ved Skoda Academy. Dette høyprofilerte prosjektet er en sentral del av vår yrkesopplæring og et sterkt uttrykk for vår forpliktelse til å pleie unge talenter, forklarer Maren Graf, Skoda Autos styremedlem for personal og kultur.

– År etter år fremhever spektakulære engangsmodeller som Skoda L&K 130 kreativiteten, ferdighetene og nysgjerrigheten til studentene våre. Studentbilprosjektet bringer læring til live – og gir studentene muligheten til å anvende kunnskapen sin i en praktisk setting. Det gir verdifull innsikt i hvordan selskapet vårt fungerer og oppmuntrer til samarbeid på tvers av avdelinger. Dette tette samarbeidet er en ekte vinn-vinn-situasjon: Studentene får praktisk erfaring, selvtillit og et sterkt nettverk for sine fremtidige karrierer, mens Skoda Auto drar nytte av de friske ideene og energien til lidenskapelige, motiverte unge fagfolk.

Studentene bygde bilen om til en slags pickup, og bilen har blant annet fått en ny bakrute som skiller interiøret fra det åpne lasteområdet. Og ja, her er det en ny og integrert sykkelstativmekanisme som gjør transporten og lastingen av tohjulingene ganske så enkel.

Bilen bærer også den klassiske Laurin & Klement-logoen i gull, rødt og svart som skal ta minnene tilbake til de første bilene laget i 1905, og det endelige designet kommer etter flere dusin med skisser laget av studentene.

Videre er det et uttrekkbart lasterom, mens høyre bakdør er utstyrt med en helt ny spakmekanisme som gjør at den ikke åpnes rett ut mot veien. 

Bagasjerommet er nå et lasteplan, og trykker med på en knapp kan dette forlenges og forenkle lasting og lossing av de to syklene. Det er også plass til ytterligere en sykkel på taket. 

At dette er en ekte sykkelbil, Skoda er som kjent en offisiell partner av Tour de France, viser også innsiden. Her er det blant annet et ekstra display på passasjersiden som viser viktig data under et ritt, og det er selvsagt også en egen kommunikasjon for laget.

Det er også lagringsrom for ting som energibarer og bandasjer, mens sykkelmekanikeren har sin egen plass i høyre baksete hvor døren altså ikke slår utover.

– Med våre omfattende moderniserte klasserom og verksteder ved Skoda Vocational School tilbyr vi våre studenter og selskapets ansatte de beste mulige forutsetningene for å fremme karrieren i årene som kommer, sier Martin Slabihoudek, leder for Skoda Auto Vocational School. 

– Takket være Studentbil-prosjektet kan deltakerne sette sin tilegnete kunnskap ut i praksis og systematisk finpusse ferdighetene sine. Dette gir dem en utmerket oversikt over hele prosessen med å lage en ny bil – fra de første skissene til endelig montering. Og hvert år er vi forbløffet og stolte av de nye kreative designene og smarte ideene som våre lærlinger bringer til live i dette flaggskipprosjektet.

Her er de ni forrige studentbilene:

  • Skoda Citijet (2014) – den første studentbilen fra Mlada Boleslav, en modell med åpen topp basert på Skoda Citigo.
  • Skoda Funstar (2015) – en leken og original pickup basert på Skoda Fabia.
  • Skoda Atero (2016) – en emosjonell coupéversjon av Rapid Spaceback.
  • Skoda Element (2017) – den første elektriske studentbilen, to år før den elektriske produksjonsmodellen Skoda Citigoe iV.
  • Skoda Sunroq (2018) – en kul SUV-kabriolet laget på basis av Skoda Karoq.
  • Skoda Mountiaq (2019) – et spektakulært pickup-konsept basert på den store SUV-en Skoda Kodiaq.
  • Skoda Slavia (2020) – en spennende edderkopp basert på Skoda Scala, som minner om selskapets grunnleggelse 125 år tidligere og navnet på den første sykkelen.
  • Skoda Afriq (2022) – en Kamiq crossover-modell omgjort til en 4×4 rallybil, som markerer prosjektets første samarbeid med Skoda Motorsport.
  • Skoda Roadiaq (2023) – en helelektrisk, multifunksjonell mobil kontorcampingbil for digitale nomader, basert på Skoda Enyaq.
Her er altså den aller siste, en bil som kanskje Uno-X, det norske håpet i årets Tour de France, kikker litt ekstra på. Nemlig sykkelbilen Skoda L&K 130:

Les også:

Hva tenker du

Les også