Den første offisielle verdensmesteren i rally het Sandro Munari, og han rattet seg til tittelen bak rattet på en Lancia Stratos tilbake i 1977. Deretter fulgte finske Markku Alén i en Fiat 131 Abarth og svenske Björn Waldegård i en Ford Escort RS1800. Da begynte også tyske Audi å fatte interesse.
I 1981 fant også de ut at, ja, de ville være med på moroa, for de hadde nemlig en veldig potensielt konkurransedyktig bil, Quattro introdusert i 1980. En med firehjulsdrift.
Året etter, i 1982, gikk de fire ringen til topps i merkeskampen, før de også fikk verdensmesteren både i 1983 med finske Hannu Mikkola og i 1984 med svenske Stig Blomqvist. Med ett var bilen en legende.
Audi fortsatte å bygge Quattro til 1991, og i løpet av årene kom det også en rekke varianter rettet mot motorsport. Totalt innkasserte bilen 23 seire i rally-VM fra 1981 til 1985.
Nå gjør bilen, ofte kalt Ur-Quattro, en U-sving, eller mer riktig, et overraskende comeback. Men hvem som står bak det er ikke like overraskende, for det er nemlig de offisielle Audi-tunerne ABT. Bilen er kalt ABT Ur-quattro Replica, og er altså en spektakulær retroversjon.
Og nei, du kan ikke kjøpe den. Ikke misforstå, ABT har laget denne for kundene sine, men da den ble presentert under et «venner av ABT»-arrangement med mer enn 250 frammøtte, så ja, ble alle de 25 eksemplarene solgt. Det tok mer eksakt tre timer, og etterspørselen var så stor at ABT faktisk fikk dårlig samvittighet. Vi kommer til det.

Det hele gikk altså strålende, og strålende fornøyd må nok også Hans-Jürgen Abt vært, han som i dag er administrerende direktør i ABT-gruppen.
– Da jeg overtok tuningavdelingen hos ABT fra faren min på slutten av 1980-tallet, var den originale Quattroen fra utstillingslokalet min medgift, så å si. Jeg utvidet skjermene og modifiserte den med deler fra Sportquattroen, som frontgrill, lys og hvite magnesiumfelger – så det var en helt unik bil. Jeg kjørte Quattroen selv i to eller tre år, og siden den gang har den vært en del av selskapets utstilling, sier han.
Så hvor kom denne spretne ideen?
– Det var et skikkelig undercover-prosjekt, utviklet sammen med vår administrerende direktør Thomas Biermaier og selskapet LCE ved Bodensjøen. Ur-Quattroen er sannsynligvis den mest tradisjonelle Audien i Volkswagen-gruppen, og har også en emosjonell betydning for selskapet vårt – så vi tenkte på hva vi kunne gjøre med den. Resultatet er vår moderne tolkning av et ekte ikon.
Og favorittdetalj?
– Bilen er et absolutt kunstverk. Fra alle Kevlar-karbonfiberdelene rundt hele og det usynlige velteburet, til moderne teknologi som ABS-bremser og 2.5-liters 530 hk-motoren. Min hadde «bare» 450 den gangen. Understellet er originalt på hver modell, så bilen er registrert som en klassiker og kan kjøres med et H-skilt (et spesielt skilt for klassiske biler i Tyskland). Jeg er spesielt stolt av interiøret – en helt spesiell versjon av vårt ABT Individual-program, som også er tilgjengelig for andre kjøretøy.
ABT holdt altså denne skjult som en statshemmelighet, og kom som en stor overraskelse på slutten av venne-arrangementet.
Så hvordan var reaksjonen?
– Det var flott, og enda bedre enn vi hadde håpet. Ideen vår var at gjestene kunne bestille bilen samme kveld til en spesialpris – litt sprøtt fordi det ikke engang fantes en brosjyre eller en nettside for den. Og likevel, innen tre timer, var alle 25 bilene vi opprinnelig hadde planlagt utsolgt. For ikke å skuffe noen av våre lojale kunder, lovet vi til og med fem biler til neste morgen, etter å ha konsultert med alle de tidligere kjøperne.

Det rir som kjent en retrobølge over bilbransjen, og et godt eksempel er Renaults to nye elbiler, de elektriske R4 og R5 som bringer de gamle folkemodellene inn i framtiden.
– Først og fremst er vi glade for at dette prosjektet tydelig har truffet en nerve hos kundene våre – det gir oss også litt mer mot til å forfølge noen andre ideer vi har i tankene. Men fundamentalt sett gjenspeiler det også ABTs ånd: Vi ønsker å gjenoppfinne oss selv og bevege oss inn i framtiden med nye ideer og ekspertise innen teknologi og design, sier Abt.
ABT-sjefen kan selvsagt velge mellom en drøss med svært så potente biler om han skal velge en favoritt, så hvor i rekken plasserer han Ur-Quattro-replikaen?
– Ur-Quattro var den første bilen i hjertet mitt den gang, og den har aldri forsvunnet helt derfra. Denne retroversjonen har gjenopplivet kjærligheten min.
Det sier det meste, og vi tviler ikke ett sekund på det.
Les også: