Porsche 917 er en berømt modell, men på en helt annen måte enn for eksempel ikonet 911. For dette var en rendyrket racerbil.
Den første ble laget i 1969, og dominerte nesten umiddelbart motorsporten. Ja, faktisk så mye at den ble aller første Porsche til å vinne Le Mans, og det skjedde i 1970. Og ja, den gikk til topps også året etter, før tyskerne pensjonerte bilen til fordel for 936-modellen.
I 1975 forlot en ganske så spesiell 917 utviklingssenteret i Weissach, for denne var ikke på vei til en racerbane. Dette var bil med chassisnummer 30, og bestilt av en italiensk forretningsmann. Bilen ble døpt Count Rossi etter eieren, som åpenbart var en greve.
Bilen satte kurs for Paris, på vanlige veier, for ja, det helt spesielle var at kunden ville ha denne racerbilen i form av en vanlig gatebil.
50 år senere har det tikket inn en ny litt annerledes bestilling, og denne gang fra et meget kjent racingnavn – Roger Penske. En amerikansk racinglegende som blant annet har et eget team, og navnet hans er mer eksakt Roger S. Penske. Vi har en grunn til å nevne akkurat det.
Og mens Porsche og de andre gjorde seg klar for årets Le Mans, var det en litt annen 963-utgave som gjorde seg klar for vanlige veier. Porsche 963 er altså en imponerende racerbil som har vunnet en masse løp, også for Team Penske.

Men denne dukket opp i Le Mans uten et startnummer og den vanlige racingdrakten, for i likhet med racerbilen for 50 år siden er også denne laget for vanlige gater.
Den har også fått et navn etter eieren, for dette er en Porsche 963 RSP. Og nå vet du hva de tre bokstavene står for.
– Dette startet egentlig som et «hva om?» – et lidenskapsprosjekt for et lite team av entusiaster hos Penske og Porsche som sammen forestilte seg en versjon av 963 som virkelig lignet mest mulig på ånden og utseendet til Count Rossi 917, sier Porsche Cars Nord-Amerikas president og administrerende direktør Timo Resch, som unnfanget den opprinnelige ideen.
– 917 fra historien var en racerbil – om enn en som ble kjørt på veien – og vi tok samme tilnærming med 963 RSP. Den bruker vakre materialer av beste tilgjengelige kvalitet, men er fortsatt helt klart en racerbil i bunn.
Som et nikk til «Grev Rossi» 917 er 963 RSP lakkert i Martini Silver og har unikt endret karosseri og et spesiallaget interiør i brunt skinn, og Alcantara er inspirert av utstyrsvalgene greven gjorde for 50 år siden.

Bilen er selvsagt preppet mer for gatekjøring, som en hevet kjørehøyde og lys, og det er også et modifisert karosseri for å dekke hjulbuene.
Det spørs vel om Statens vegvesen hadde godkjent denne her hjemme, men franske myndigheter var dypt imponert og ga bilen spesialtillatelse.
– Det var en opplevelse jeg vil ta med meg resten av livet, sa Timo Bernhard, som satt bak rattet i 963 RSP de første kilometerne på veien.
– Å kjøre nedover en offentlig vei med en 917 ved siden av meg – det føltes uvirkelig. Bilen oppførte seg perfekt – den føltes litt vennligere og mer tilgivende enn en vanlig 963 – og føltes superspesiell og mye mer komfortabel, spesielt siden jeg ikke trengte alt sikkerhetsutstyret.
Så hva sier eieren?
– Vi har hatt et fantastisk forhold til Porsche helt tilbake til 1972. Spesielt Porsche 917/30 var en av de største epokene i Team Penskes historie med en rekke seire og mesterskap, sammen med fartsrekorden på lukkede baner satt av Mark Donohue i 1975, sier Roger Penske.
– Med et så bemerkelsesverdig partnerskap som fortsetter den dag i dag, følte vi at det var på tide å lage den mest spennende bilen vi kunne forestille oss. Akkurat som med 917, ønsket jeg at denne bilen skulle være autentisk til sin opprinnelse og ha så få endringer som mulig. Da vi begynte med prosjektet, ga forskjellene mellom de to generasjonene av racerbiler en stor utfordring. Det som kom fram er en bil som ikke har mistet noe av sin skarphet og er spennende enten på banen eller på veien.
963-modellen er for øvrig utstyrt med en 4.6-liters V8-motor med twinturbo som yter rundt 680 hk, og kommer originalt fra 918 Spyder. Og ja, dette er en hybrid, så i korte omganger er det også mulig å utnytte mellom 30 og 50 kW med ekstra krefter.
Her er flere bilder:
Les også: