En Grandis på fire hjul? Jepp, det har Mitsubishi på gang. (Fotos: Mitsubishi)

Hjelp, vi blir snytt for Grandis på fire hjul!

Det bør klinge godt i norske ører at Mitsubishi har på gang en ny bil som heter Grandis. Men det er en dårlig bismak med denne Grandisen.


Vi tipper at Mitsubishi trenger å forklare navnet til den nye bilmodellen ute i den store verden, men nordmenn tar dette uten problemer. Favorittpizzaen heter som alle vet Grandiosa, men er kjent under et annet navn – Grandis. 

Så det japanske merket har kalt sin ikke altfor store nye bilmodell for den latinske forkortelsen for stor og imponerende, altså en grandiose bil. 

-->
Denne Grandisen er 4,41 meter lang, akkurat 2 meter bred og 1,58 meter høy, og kommer både med Dynamic Shield front og Hexagon bakpartiet, og er selvsagt med det meste nye som Mitsubishi har å by på. 

– C-SUV-segmentet er det største i Europa. Sammen med den helelektriske Eclipse Cross vil nye Grandis utvide vår markedsdekning betraktelig og dekker et bredt spekter av prisklasser, avanserte elektrifiserte drivlinjer, den nyeste ADAS-teknologien og tilkobling med innebygd Google, sier Frank Krol, president & CEO i Mitsubishi Motors Europe. 

– Med plass, allsidighet, moderne teknologi og vår nye 8-års utvidede garanti er Grandis den perfekte løsningen for unge familier.

Nå er den nye Grandisen ett år for sent ute her i Norge, for etter at regjeringen innførte nye avgifter på hybrider har dette salget falt sammen. Så sent som i juni var kun 2,0 prosent av alle nybilene hybrider, så takket være Ap som nå styrer har vi nå mistet en viktig gruppe med biler. 

Det er jo synd, for den nye Mitsubishi-modellen kunne vært en potensiell ny norsk Grandis-favoritt, men det nærmest en elbil vi kommer her er en fullhybrid-variant. 

Den byr på en 1.8-liters bensinmotor, en 36 kW elektrisk hovedmotor, 15 kW sekundær motor og et 1,4 kWh litium-ion trekkbatteri, så selv om den kan kjøres i elektrisk modus er det ikke så veldig mange kilometer. 

Når vi er på moduser, Grandis har fire slike:

  • PERSO – full tilpasning etter førerens egne preferanser
  • ECO – for lavest mulig miljøpåvirkning
  • COMFORT – for optimal komfort i hverdagen
  • SPORT – for kjøreglede, smidighet og respons

Ellers finner vi en 10,4 tommer sentralt skjerm på innsiden, og enten en 7 tommer elektronisk skjerm eller en 10 tommer digital førerskjerm. Her er det Google innebygd, og bilen støtter både trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Det er også mulig å få Grandis med et Harman Kardon Premium lydsystem med 10 høyttalere, og den har en rekke førerassistenter som hjelper til og gjør kjøreturen sikrere. 

Men det er altså en svidd Grandis dette, en som ikke er spiselig, iallfall i elbil-fokuserte Norge. Det betyr en ting. 

Nemlig at Mitsubishi Norge ikke har noen planer om å ta denne inn, så jepp, ingen ny Grandis på nordmenn. 

Vi må altså trøstespise, og det gjør vi med noen flere bilder av det som kunne har vært en potensiell ny norsk Grandis-favoritt, den på fire hjul. Denne her ganske så moderne saken:

Les også:

Hva tenker du

Les også