Vi tipper at Mitsubishi trenger å forklare navnet til den nye bilmodellen ute i den store verden, men nordmenn tar dette uten problemer. Favorittpizzaen heter som alle vet Grandiosa, men er kjent under et annet navn – Grandis.
Så det japanske merket har kalt sin ikke altfor store nye bilmodell for den latinske forkortelsen for stor og imponerende, altså en grandiose bil.
Nå er den nye Grandisen ett år for sent ute her i Norge, for etter at regjeringen innførte nye avgifter på hybrider har dette salget falt sammen. Så sent som i juni var kun 2,0 prosent av alle nybilene hybrider, så takket være Ap som nå styrer har vi nå mistet en viktig gruppe med biler.
Det er jo synd, for den nye Mitsubishi-modellen kunne vært en potensiell ny norsk Grandis-favoritt, men det nærmest en elbil vi kommer her er en fullhybrid-variant.
Den byr på en 1.8-liters bensinmotor, en 36 kW elektrisk hovedmotor, 15 kW sekundær motor og et 1,4 kWh litium-ion trekkbatteri, så selv om den kan kjøres i elektrisk modus er det ikke så veldig mange kilometer.
- PERSO – full tilpasning etter førerens egne preferanser
- ECO – for lavest mulig miljøpåvirkning
- COMFORT – for optimal komfort i hverdagen
- SPORT – for kjøreglede, smidighet og respons
Ellers finner vi en 10,4 tommer sentralt skjerm på innsiden, og enten en 7 tommer elektronisk skjerm eller en 10 tommer digital førerskjerm. Her er det Google innebygd, og bilen støtter både trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Det er også mulig å få Grandis med et Harman Kardon Premium lydsystem med 10 høyttalere, og den har en rekke førerassistenter som hjelper til og gjør kjøreturen sikrere.
Men det er altså en svidd Grandis dette, en som ikke er spiselig, iallfall i elbil-fokuserte Norge. Det betyr en ting.
Nemlig at Mitsubishi Norge ikke har noen planer om å ta denne inn, så jepp, ingen ny Grandis på nordmenn.
Les også:
- Ekspertrådene: 10 tips for Norges-ferien
- Mange frykter for skyhøye bensinpriser
- Dette koster Suzuki e Vitara