HjemNyheterTester ut Europas lengste vogntog

Tester ut Europas lengste vogntog

Seat og Sesé tester ut et vogntog som er over 30 meter langt. Se video.

Det er grønne tider også blant de profesjonelle transportørene. Blant annet har produsenten Nikola en trekkvogn drevet av hydrogen på gang, og Tesla utvikler som kjent sin elektriske Semi.

- Annonse -

En annen mulighet til å få ned utslippene på er å gjøre lastetransporten mer effektivt. Og det mest åpenbare måte å gjøre det på er å frakte mer varer per tur.

Det betyr igjen større vogntog.

Og ingen har større enn den som Seat og Sesé tester ut nå.

Trekkvognen fra Volkswagen-eide Scania med to trailere på slep måler faktisk 31,70 meter, og kan ta last opp til 70 tonn. Det er altså en gigant, og den har sine fordeler.

- Annonse -

Ifølge Seat, også Volkswagen-eid, vil et slikt monster redusere kostandene rundt logistikken med 25 prosent, og senke CO2-utslippene med 20 prosent.

‒ Duo-traileren har kapasitet til å redusere 50 prosent av lastebilene på veiene, og dette gir enorme fordeler både når det kommer til bærekraft, klimahensyn, sikkerhet og effektivitet, sier visepresident for produksjon og logistikk hos Seat, Christian Vollmer.

I Norge ble det ropt relativt høyt da myndighetene åpnet for å teste ut modulvogntog inntil 25,25 meter og 60 tonn på utvalgte strekninger. Skeptikerne mente at disse rett og slett er trafikkfarlige ettersom de ikke stopper like raskt som mindre vogntog.

De norske myndighetene har ikke hatt dette synet, og utvidet i fjor prøveordningen til å gjelde alle veistrekningene.

- Annonse -

Heller ikke transportselskapet Sesé er enig i dette.

‒ Dette fører til færre ulykker, mindre utslipp og kostnadsbesparelser, sier daglig leder Ángel Pueyo.

Monstervogntoget testet nå på spanske veier, og Seat sier at de vil overlevere myndighetene en rapport når de har sluttført testene.

En annen fordel med trailerne som måler 13,60 meter er at de utnytter jernbanetransporten bedre, ettersom togene er designet til å frakte slike trailere.

Om slike trekkgiganter kommer til Norge, er det vel bare å håpe at man ikke havner bak de på en smal og svingete vei. Da kan tålmodigheten bli satt på litt av en prøve.

Så hvor lang er egentlig denne kjempen til Seat?

Ganske så diger, som vi kan se i videoen under:

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

1 kommentar

  1. «Om slike trekkgiganter kommer til Norge, er det vel bare å håpe at man ikke havner bak de på en smal og svingete vei. Da kan tålmodigheten bli satt på litt av en prøve.»

    Vil heller havne bak en lastebil som kjører litt under fartsgrensen fordi at den er fullastet med varer enn å havne bak syklister, lastebilen gjør tross alt nytte for seg der den frakter varer..

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her