Dette er svakhetene til kvinnelige sjåfører, ifølge dem selv. (Fotos: WWCOTY)

Kvinnelige sjåfører: Vi sliter med parkeringen

En ny internasjonal undersøkelse tar tempen på kvinner bak rattet, og dessverre sliter nesten alle med aggressive medtrafikanter. Og innrømmer at parkering er slitsom.


Det er en egen kvinnedag, 8. mars, og da kommer også Women’s Worldwide Car of the Year, bilprisen som utelukkende består av kvinnelige biljournalister, med sin årlige vinner. 

Den bilen som 82 kvinner fra 52 land stemte fram som årets vinner var Hyundai Santa Fe, og den fulgte dermed i hjulsporene til fjorårets store vinner, Kia EV9. 

-->
Men det er også en egen kvinnekjøringsdag, og den er 24. juni. Denne datoen er ikke tilfeldig valgt, for dette er dagen da kvinneforbudet mot bilkjøring ble løftet i Saudi-Arabia. Og ja, det var faktisk så sent som i 2018. 

Så dette er også en passende dato for kvinnebilprisen å offentliggjøre en ny undersøkelse som tar utgangspunktet i hvordan det er å være en kvinnelig bilfører. 

Et tsjekkisk magasin, Zenavaute.cz, har nemlig gjennomført en internasjonal undersøkelse rettet mot kvinnelige bilførere, og de har spurt kvinner i 47 land – inkludert Norge. Disse funnene ble altså offentliggjort 24. juni, og her er det flere interessante ting. 

Som at mange kvinner verdsetter forsiktig kjøring (29 prosent) og det å følge trafikkreglene (25 prosent), og begge deler mener de er en styrke ute i trafikken. Men de innrømmer mer enn gjerne svakhetene også. 

26 prosent innrømmer at de sliter med usikker/ubesluttsom kjøring, og akkurat like mange sier at svakheten er parkering. Litt færre, 23 prosent, liker ikke å kjøre under vanskelige forhold.

En ting som er et generelt problem ute i trafikken er aggressive medtrafikanter, og nesten alle, 95 prosent, av de som ble spurt sier at de har opplevd dette. Mer enn halvparten opplever dessverre dette veldig ofte, og dette gjør 39 prosent av de kvinnelige bilistene sinte og 34 prosent nervøse. 

– Gjennom et spørreskjema analyserte vi hvordan kvinnelige sjåfører føler seg, hva de frykter og hvordan de oppfører seg på veien, sier Sabina Kvasova, sjefredaktør for magasinet som gjennomførte undersøkelsen.

– Svarene fra 1.879 kvinnelige sjåfører over hele verden, og resultatene er bemerkelsesverdig.

Så hvordan fortoner svarene seg målt mot de rådende stereotypiene i samfunnet angående kvinnelige sjåfører? Litt slik tittelen vår, for vi spiller selvsagt på den gamle myten om at kvinner ikke kan parkere. 

Vel, 46 prosent av de spurte peker på påstanden om at de ikke vet hvordan de skal parkere, 21 prosent på at kvinner kjører sakte og 14 prosent svarer kvinner som sitter for nært rattet. 

– I motsetning til menn føler kvinner generelt ikke behov for å kompensere for usikkerheter fra hverdagen bak rattet i en bil. Tvert imot ser et betydelig antall menn på kjøring som en måte å hevde sin maskulinitet på, sier Roman Budsky, en trafikkekspert fra VIZE 0, en tsjekkisk plattform som jobber for null døde og hardt skadde i trafikken. 

– Dette støttes av en undersøkelse utført i Italia, det tradisjonelle hjemlandet til raske sportsbiler, som konkluderte med at menn er mer villige til å innrømme at de er dårlige elskere enn dårlige sjåfører. 

Så ja, det å si at man er en dårlig sjåfør sitter åpenbart veldig langt inne for menn. 

Her kan du se hvordan kvinnene, som jo virker ganske ærlige, svarte på spørsmålene, og dette inkluderer altså norske kvinnelige bilister.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Årets bil Motor

Les også