Da Statens vegvesen skulle bygge en moderne firefelts motorvei
gjennom Østfold lot ikke protestene vente på seg, og da flere av strekningene
også fikk en fartsgrense på 110 km/t var mange bekymret. Den gamle veien fra Oslo til Sverige var svært skadeutsatt, faktisk
så mye at den fikk den lite hyggelige merkelappen ««dødens vei»».
har fått er å opprette et selskap som skal sørge for effektiv og sikker bygning
av veier. E6 gjennom Østfold har altså vist at firefelts motorvei med
midtdeler er en svært effektiv måte for å få ned alvorlige ulykker, men det er
et par problemer rundt en slik vei. Dagens standard er på 23 meter, noe som krever mye plass og er
kostbart å bygge. Nye Veier foreslår en ny dimensjoneringsklasse for
motorveier, med bredde på minimum 19 meter. – Vi trenger fleksibilitet i veibyggingen for å få mer
trafikksikker vei for pengene, sier administrerende direktør, Anette Aanesland.
krympe bredden på veiskuldrene, og Nye Veiers foreslår i tillegg at tas bort en
meter fra midtskillet mellom de motgående kjørefeltene. ‒ Nye Veier ønsker seg fleksibilitet i å utvikle et sikkert
veinett og samtidig oppnå besparelser til å bygge mer vei for pengene. Derfor
har vi foreslått at det etableres en ny firefelts veistandard, med minimum 19
meters bredde. ‒ Den kan vi bygge der trafikken ikke er særlig stor, og
andre forhold ligger til rette. Dagens eneste standard for firefelts vei (23
meter) er kostbar, og bidrar ofte negativt til samfunnsøkonomisk lønnsomhet,
spesielt der trafikken er moderat, forklarer Aanesland.
motorveiene som er 23 meter bred, og med kjørefelt som er 3,5 meter bredt som
dagens motorvei gjennom Østfold. Nye Veier foreslår også nye sikkerhetstiltak, slik som regulerbare
fartsgrenseskilt med varsling av arbeid og uhell og kameraovervåking med
automatisk detektering av hendelser. Les også:
- Brite(!) vant vinterrunden i rally-VM
- Test av GLE med god elektrisk rekkevidde
- En hyperbil for det 21. århundre