Sjokkmeldingen kommer som følge av de strenge amerikanske reguleringene for oppkoblede kjøretøy (Connected Vehicle Rule). Regelverket forbyr import og salg av biler som bruker programvare, visse typer maskinvare eller kommunikasjonsteknologi med koblinger til land som Kina og Russland.
Myndighetene frykter at slike «smarte» biler kan samle inn sensitive data om amerikanske innbyggere eller i verste fall fjernstyres av fremmede makter.Det store mysteriet: Volvo fikk ja
Det som gjør saken ekstra spesiell, og som har etterlatt amerikanske bilforhandlere i sjokk, er at søstermerket Volvo nylig fikk godkjent sin unntakssøknad av amerikanske myndigheter. Dette skjer til tross for at de to merkene deler mye av den samme teknologien og har nøyaktig de samme kinesiske eierne. Hvorfor handelsdepartementet har valgt å skille de to merkene er ikke offisielt kjent, men Volvo har over lengre tid forhandlet direkte med myndighetene om datahåndtering og selskapsstyring. Polestar nådde ikke opp, og har bekreftet at de ikke vil anke avslaget. Forbudet rammer også Polestar-biler som produseres på amerikansk jord. Merket startet nylig produksjonen av den store SUV-en Polestar 3 ved Volvos fabrikk i South Carolina. Biler som bygges her i fremtiden kan nå utelukkende gå til eksport.Satser alt på Europa
Polestar-ledelsen forsøker å tone ned dramatikken ved å peke på at USA tross alt bare utgjorde rundt seks prosent av selskapets globale salg i første kvartal. – Bilbransjen er på vei inn i en ny fase styrt av regionale dynamikker. Vår strategi gjenspeiler dette, der Europa nå blir vår største vekstmotor, sier administrerende direktør i Polestar, Michael Lohscheller. Nærmere 80 prosent av Polestars salg skjer allerede på det europeiske markedet. Lohscheller bekrefter at de kommende modellene, inkludert den kompakte SUV-en Polestar 7, skal produseres i Europa.Eksisterende lagerbiler av Polestar 3 og Polestar 4 vil selges ut i USA, og forhandlerne der vil i fremtiden kun fungere som servicepunkter for eksisterende kunder. Kommende flaggskip som Polestar 5 og 6 blir dermed aldri å se på amerikanske veier.
Frykt for kinesisk hevn
Internasjonale analytikere følger situasjonen med argusøyne. USA har i praksis stengt døren for en hel rekke kinesiske bilprodusenter, der giganter som BYD også holdes effektivt ute av markedet. Spørsmålet bilverdenen stiller seg nå, er hvordan Kina vil svare på sanksjonene. Kina sitter på det absolutte monopolet når det gjelder utvinning og raffinering av sjeldne jordarter og råmaterialer til elbilbatterier (som litium, kobolt og grafitt). Eksportrestriksjoner på disse råvarene kan lamme vestlige bilprodusenter som Tesla og Ford fullstendig. I tillegg fryktes det at Kina vil slå tilbake mot amerikanske selskaper som har store økonomiske interesser i Kina – for eksempel ved å innføre kjøreforbud eller strenge sikkerhetskontroller for Tesla-biler produsert i Shanghai.Europa blir elbilenes «dumpingplass»
Mens USA bruker nasjonal sikkerhet og totalforbud som våpen i handelskrigen, har EU valgt en helt annen strategi. EU har foreløpig ingen planer om å forby kinesisk programvare, men har i stedet innført høye straffetoller og minstepriser på kinesisk-produserte elbiler for å beskytte europeisk industri. Når det amerikanske markedet nå mures fullstendig igjen for merker med kinesiske bånd, betyr det at det enorme produksjonstrykket fra Kina må rettes et annet sted. For norske og europeiske bilkjøpere kan dette bety at Europa blir den absolutte hovedarenaen for eksporten av de kinesiske bilmerkene i tiden fremoverLes også:
- Brutale kutt hos elbilprodusent: Sparker 18 prosent av de ansatte
- Skattekommisjonen foreslår kilometeravgift – bilbransjen mener elbil-krav er rimelig
- Internt opprør i Volkswagen: Toppsjefene frykter at giganten kan gå under