Skattekommisjonen, ledet av Eigil Knutsen, la frem sin omfattende utredning «Veien mot et bedre og mer forutsigbart skattesystem». Ekspertutvalget har vurdert hvordan fremtidens skatte- og avgiftssystem bør se ut, med sikte på å danne grunnlag for et bredt skatteforlik på Stortinget med virkning fra skatteåret 2028.
For norske bilister inneholder rapporten ett spesielt markant forslag: Flertallet i kommisjonen anbefaler å utrede en drivlinjeuavhengig kilometeravgift for alle personbiler, som skal erstatte dagens veibruksavgift på bensin og diesel.Det betyr i praksis at elbilene må begynne å betale for hver kilometer de ruller på veien.
– Det eneste åpenbare hullet
I et innlegg publisert på NBFs blogg og gjengitt i bransjeavisen BilNytt.no, reagerer leder for næringspolitikk i Norges Bilbransjeforbund (NBF), Ida Krag, på forslagene. Hun mener grepene som skisseres for bruksavgifter er helt naturlige: «Det er verken uventet eller urimelig at kommisjonen mener elbiler også skal betale for bruk av veien, slik biler med fossile drivlinjer (normalt) gjør gjennom veibruksavgiften på drivstoff,» skriver Krag i innlegget hos BilNytt.no. Krag peker på at en veibruksavgift for elbiler i realiteten er det eneste åpenbare «hullet» som gjenstår i bilavgiftssystemet etter at elbilene har overtatt størsteparten av den norske bilparken og dermed står for en stadig større del av veislitasjen. Samtidig uttrykker NBF stor tilfredshet med at Skattekommisjonen ikke foreslår endringer eller økninger i selve kjøpsavgiftene (moms og engangsavgift) på nybiler. Bransjeforbundet påpeker at frykten for en «avgiftsfest på nybiler» viste seg å være ubegrunnet, noe som gir viktig forutsigbarhet for både bilforhandlere og forbrukere.Vil ha svar på veiprising – møter politisk motbør
I tillegg til en enkel kilometeravgift, ønsker kommisjonens flertall også å gå videre med å utrede posisjonsbasert veiprising – et system der bilens GPS registrerer hvor og når du kjører, slik at avgiften blir høyere i pressområder i rushtiden og lavere i distriktene. Dette forslaget splitter imidlertid politikerne. Senterpartiets representant i kommisjonen, Lars Erik Bartnes, har tatt dissens og strøket seg fra forslaget. Han argumenterer med at fallende avgiftsinntekter er et resultat av en vellykket elbilpolitikk, og at en ny avgift vil føles urettferdig for de som har fulgt myndighetenes oppfordring om å kjøpe utslippsfritt.Hva betyr dette for deg som bileier?
Dersom Skattekommisjonens forslag blir vedtatt av Stortinget, vil det endre hverdagsøkonomien for norske bilister fra 2028:- For elbilister: Det blir dyrere å bruke bilen. Du må belage deg på en løpende avgift basert direkte på kilometertelleren din for å dekke inn samfunnets kostnader til veislitasje og kø.
- For bensin- og dieselbilsjåfører: Veibruksavgiften flyttes bort fra bensinpumpa. I stedet for å betale ekstra per liter når du fyller tanken, vil du betale per kjørte kilometer, akkurat som elbilene.
- For nybilkjøpere: Ingen nye sjokk. Siden kjøpsavgiftene holdes i ro, blir det ingen umiddelbare prishopp på selve bilkjøpet i butikken som følge av denne rapporten.