Test av GLE med god elektrisk rekkevidde

Den ladbare GLE har kommet til butikkene, og vi har testet den for å se hvor langt den kommer elektrisk, hvor raskt den kan lades og hvordan den oppleves. Vi har også testet GLE 300d på skikkelig langtur!


Vi starter med den sist ankomne GLE’n, 350 de, den ladbare
hybriden som har den oppsiktsvekkende WLTP-rekkevidden på 99 km elektrisk
kjøring med bilens batteripakke på hele 31,2 kWt. Da vi kjørte bilen «tom» fikk
vi ladet 24,1 kWt etterpå, men «helt tom» får man ikke kjørt den.

Her er det helt klart mye EQ-power, vi kom hele 84 km i vår
test av den elektriske rekkevidden i en fast løype vi kjører alle ladbare
hybrider.

Gamleveien fra Grimstad til Sørlandsparken, forbi Kjevik,
mot og forbi Birkeland og så retning Lillesand og Kjerlingland. Veier med i all
hovedsak 60-70 km/t, men det er også en del rundkjøringer som gir akselerasjon,
og det er en del bakker som ingen biler som skal teste forbruk er glade i.

Vi fikk ikke stoppet der bilen ikke lenger ville kjøre
elektrisk, men et par kilometer bortenfor fant vi en bussholdeplass. Da hadde
vi kjørt 86 km og 84 av dem elektrisk. De to siste på diesel.

Pluss 4,5 grader og tørre veier, vinterdekk fra Yokohama på
295/40/R21.

Vi har også filmet bilen litt, men vi hadde den litt kort
tid, så alt får vi ikke vist, for dette er det man lett kan kalle en
«omfattende bil» – mange menyer og muligheter her.

Vi ble rett og slett spurt om vi kunne teste litt
hurtiglading, ikke akkurat noe vi har tenkt på med ladbare hybrider før, for de
lader man jo stort sett bare hjemme, og de har jo ikke hatt noe trivelig
ladehastighet… men vi skjønner jo hvorfor folk ville vi skulle teste dette!!

For makan til ladehastighet!!

Her første test ved en Fortum 50 kW lader i Grimstad, her fikk bilen en ladefart på hele 49 kW, og det tok bare 13 minutter og 22 sekunder å lade fra 62 prosent til 100 prosent.

Etter testen av rekkevidden på elektrisk kjøring dro vi til Ionity
på Kjerlingland, og da fikk vi enda høyere ladehastighet!

Ladingen startet med en hastighet på 52 kW og kom raskt opp
i 54 kW, og noe senere var den helt oppe i 60 kW!

Jeg var inne på Cirkle K og tok meg en kaffe og litt
oppdateringer i sosiale medier, og da jeg kom ut var hastigheten altså oppe i
60 kW! Direkte heftig! Ganske spinnvill ladekurve på den her, men dessverre
filmet jeg ikke ladingen, så kan ikke lage en i denne omgang.

Fra 0 til 100 prosent tok altså 27 minutter og 7 sekunder,
og vi fikk ladet 24,104 kWt på denne tiden!

Om hurtiglading er lønnsomt, nja se det er et eget spørsmål,
og er avhengig av dieselpris og dieselforbruk, og om det er innført
geofencing/veiprising der du kjører. Dette har jeg ikke rukket å regne på, men
om noen snille sjeler sender meg noen regnestykker skal jeg få publisert dem.

Ellers er det lekker grafikk i bilens skjerm som viser
ladehastighet og når bilen forventer å være ferdig ladet.

Da bilen skulle leveres tilbake neste morgen til Agder Bil
kjørte jeg i «Battery level» kjøremodus, som gjør at du kommer fram med samme
kapasitet på batteriet som da du startet turen. Dette gjorde jeg for å se hva
forbruket ville bli på en kort tur mellom Grimstad og Arendal med litt motorvei
og litt 60 og 50 km/t fart.

Turen var på 19 km og 6 km av disse foregikk elektrisk på
regenerert strøm underveis på turen.

Et snittforbruk på 0,61 liter på mila på blandet kjøring når
man da velger å spare på batteriet på turen må kunne sies å være direkte
hyggelig!

Vi håper vi kan få låne en GLE 350 de til en langtur etter hvert
slik at vi kan få testet forbruket enda mer, men dette virker jo svært så
lovende!

Jeg måtte nesten bare ha et bilde av GLE 350 de utenfor Eureka-bygget
i Arendal, for her lurer jeg litt på om ikke Mercedes-Benz har laget et aldri
så lite kinderegg av en bil.

Lang elektrisk rekkevidde – så du kan kjøre den som elbil i
hverdagen, og rask lading av bilens batteripakke.

Dieselmotor på 194 hk som kombinert med bilens hybridløsning
gir meget lavt forbruk på langturene.

Stor plass til familien og bagasjen.

Stor kapasitet til å trekke henger, opp til 3.500 kg om du
velger luftfjærer og ikke velger elektrisk baksetejustering.

Superkomfortabel og luksuriøs, og den rimeligste GLE du kan
kjøpe med startpris under 850.000, og med det utstyret de fleste vil ha 999.999
kroner eller noe i den duren. Testbilen kostet 1.100.000.

Men la oss kikke litt mer på bilen, for GLE er en ganske så
lekker bil, her i AMG-Line både utenpå og inni.

Forsetene er fantastisk komfortable, og fordi vi har testet
GLE 300d på skikkelig langtur Lørenskog-Nordfjordeid-Oslo på to dager, så kan
vi si dette med ganske så stor sikkerhet. Forseter får man i ganske mange ulike
utstyrsnivåer i denne bilen, de kan for eksempel ha massasje, kjøling og man
kan få justere passasjersetet fra førersiden, men de kan også være uten alt
dette, så her kan det være lurt å få litt hjelp til å få de funksjoner du
ønsker i forsetene.

I GLE 350 de var det mye utstyr i forsetene, for eksempel en
automatisk guide som hjalp deg å stille inn forsetet slik at det skulle passe
med den høyden du har. Fancy!

Nå er det jo en smakssak hva folk synes er lekkert, men jeg
synes Mercedes-Benz har et lekkert interiør på GLE, og jeg liker godt
skjermløsningen der en skjerm er delt i to soner. I denne bilen var det også
head-up display, og hjelpe meg så heftig det var!!

Det er jo ikke så lett å knipse bilder av head-up displayer,
men dette var direkte råbra. Dersom man kom til en fotgjengerovergang der en
fotgjenger var til stede kom det et digert fotgjenger-skilt i head-up
displayet! Kult! 300 d hadde ikke head-up display, og jeg for min del ville
garantert tatt med dette her!!

Her et bilde fra 300 d som også hadde utvidet virkelighet i
navigasjonen. Da kommer det film fra bilens frontkamera med instruksjoner
tegnet inn i filmen foran bilen. Ganske stilig og kjekt!

Dersom du har på rutebasert hastighet vil bilen automatisk
skifte hastighet på cruisekontrollen dersom hastigheten på veien endres. Du kan
dermed si farvel til fartsbøter dersom du velger å ha denne funksjonen
aktivert, og bruker cruisekontrollen.

Du har ganske mange ulike kjøremodus å velge mellom, som du
ser til venstre der er det flere valg lenger ned på lista her. Men electric er
nok det folk velger i hverdagen, også kan man heller velge andre ting ved andre
behov.

Bilens elektriske motor yter 136 hk, så det sier seg selv at
det ikke gjør bilen til en racerbil akkurat, for den veier jo en del denne her.
GLE 350 de veier 2.580 kg og 300 d veier 2.090 kg, men elmotoren gir bra med
trekk-kraft da med sine 440 Nm.

Systemeffekten på den ladbare hybriden 350 de er på 320 hk
og 700 Nm, så du føler aldri at du kjører en svak bil her.

300 d har en dieselmotor med 245 hk og 500 Nm, og på vår
langtur over fjellet brukte den 0,61 liter på mila. Den brukte det samme begge
veier. Og den har god rekkevidde, for man kan kjøre tur-retur Nordfjordeid fra
Oslo uten å fylle tanken!

Her fra førermiljøet i 300 d som vi dro på langtur med. Det
er svært lett å trives her i mange mil. Og bilen passer på deg, at du får
beveget litt på kroppen om du ikke tar deg pauser og rusler ut av den. 10
minutters forfriskningsprogram som påvirker lys, luft, duft, setebevegelser og
musikk under oppfriskningsøkten.

I en GLE som ikke er ladbar hybrid kan du velge om du vil ha
5 seter eller om du vil ha 7 seter. Testbilen hadde 5 seter, og også dermed et
ganske digert rom under bagasjeromgulvet.

Baksetene i den ladbare hybriden vi testet var elektrisk
justerbare, og kan justeres «lenger fram» enn man ser her på bildet. Jeg
forsøkte meg på å justere setene helt fram, og så se om jeg fikk plass til meg
selv bakom et forsete som var stilt inn på meg selv.

Jeg fikk plass selv med baksetet skjøvet maksimalt fram, og
det var fortsatt luft mellom knærne mine og førersetet.

Har man baksetene i bakerste posisjon så kan jeg plassere en
knyttneve foran kneet uten å komme borti forsetet, så da har man heftig med
benplass.

Hodeplass i GLE 350 de med elektrisk justerbare bakseter, og
jeg trodde jeg hadde justert dem så lavt som man kunne, men er jo en mulighet
for at jeg har bomma litt på det her.

Her i baksetet på 300 d som ikke hadde elektrisk justerbare
bakseter, så hadde jeg en god del mer hodeplass.

I 300 d var det lagt inn to klimasoner bak, og varme i
yttersetene, og da et panel til å bestyre klimaet der baki, det var ikke tatt
med på testbilen med ladbar hybrid, men det er altså en mulighet. Begge biler
hadde 2 x USB-C plugger til lading baki der.

Den ladbare hybriden har flatt bagasjeromgulv, men så er det
fullt under gulvet av batterier. De andre har enten et par seter baki der eller
reservehjul, eller bare masse plass under gulvet.

Med baksetene i bakerste posisjon for optimal benplass blir
bagasjeplassen opp til toppen av bakseteryggen 490 liter og opp til taket 715
liter. Sikringsnett for bagasjen er i holderen for bagasjeromsskjuleren, lett
tilgjengelig.

Setter man baksetet helt fram for å få mest mulig
bagasjeplass øker volumet til 685 liter opp til toppen av bakseteryggen, og 935
liter opp til taket.

Den ladbare hybriden kommer med hengerfeste som
standardutstyr, og uten luftfjæring kan den trekke inntil 2.700 kg, med
luftfjæring kan den trekke 3.500 kg, men med luftfjæring og elektriske bakseter
kan den trekke 3.300 kg. Bare for å gjøre det enkelt.

Vi har altså testet hurtiglading på GLE 350 de, men det er
nok hjemme du lader mest, og da er det lurt å ordne seg en real ladeboks på
husveggen, og ikke lade med vanlig stikkontakt/schuko. Med hyppig lading blir
altså denne lekre bilen en elbil i hverdagen.

Multibeam LED-lys var det på begge testbiler, men vi fikk
testet det mest på langturen over fjellet.

Det lyser kraftig og bra i opptil 650 meter lyslengde. Det
skal maskere ut biler man ligger bak og biler man møter, men det var en del som
«blinket med lysene» likevel, mest sannsynlig fordi de ikke så at jeg «blendet
ned» alt mitt lys, men det kan jo være noen også ble noe blendet.

Dette har vi ikke fått testet ut ved å selv være «den møtende
bil» eller «bilen som er foran», men det får vi ta ved en senere anledning.

Selv om dette er den rimeligste GLE’n så er jo ikke dette en
bil man definerer som direkte billig, dermed blir det for mange en drømmebil.

For de som har råd til å gjøre drømmen til virkelighet er
det i grunnen bare å glede seg!

Les mange flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester