Brite(!) vant vinterrunden i rally-VM

For første gang i historien har en britisk fører vunnet den svensk-norske VM-runden i rally.


Fra 1950 til 2003 var det kun svenske eller finske vinnere
av Rally Sverige, men som vi vet gikk WRC inn i en ny æra etter Petter Solbergs
totalseier i 2003.

For i 2004 dukket Sébastien Loeb for alvor opp på radaren,
og tok da sin første av i alt ni VM-titler ‒ på rad. Det året ble han også
historisk i Sverige da han som den første ikke-nordiske fører vant vinterrallyet
på VM-kalenderen, men Solberg tok tilbake det nordiske hegemoniet med sin seier
i 2005.

Deretter fulgte seks finske vinnere, før det andre S’et til
Frankrike slo til i 2013. Sébastien Ogier tok over stafettpinnen for Loeb i
2013, og det samme året vant han også sin første av til nå tre Rally Sverige.

Og nå virker det som at det nordiske hegemoniet på vinterveiene
i Sverige og Norge for alvor er over.

I 2018 gikk seieren til belgiske Thierry Neuville, i 2019
vant estlandske Ott Tänak, og nå har endelig britene også brutt forbannelsen.

Tidligere har rally-legenden Colin McRae blitt nummer 2 én
gang og nummer 3 tre ganger, mens Richard Burns tok tredjeplassen bak to finner
i 2003.

Og i helgen gikk Elfyn Evans helt til topps.  

Elfyn Evans hadde stålkontroll under de vanskelige forholdene, og kontrollerte inn til seier i Rally Sverige. (Foto: Toyota)

Waliseren hadde kontrollen gjennom hele helga, og Toyota Yaris
WRC-føreren vant til slutt med 12,7 sekunder ned til Hyundai-fører Tänak og
20,2 sekunder foran sin finske lagkamerat Kalle Rovanperä

‒ De har skrevet historie, og dette var bare utrolig, sier
lagsjef hos Toyota, Tommi Mäkinen.

Evans tok dermed sin andre VM-seier i karrieren (vant også Rally
GB i 2017), mens det kanskje aller største rallytalentet i verden, Kalle Rovanperä,
tok sin første pallplass ‒ i sitt andre WRC-løp. Mange drar kjensel på finnens
etternavn, og 19-åring er da også sønn av tidligere verdensmester Harri
Rovanperä.

Både Evans og Rovanperä kjører altså for Toyota og Mäkinen.

Årets Rally Sverige ble veldig amputert av den nokså merkelige
vinteren deler av Norge og Sverige har opplevd så langt, og borte var
brøyekantene og de snødekte veiene. Dermed barberte arrangørene ned løpet til
ni etapper, men førerne fikk brynt seg på vanskelige forhold med en kombinasjon
av is og grus på veiene.

De tre norske håpene taklet det vel så der.

Både Mads Østberg og Ole Christian Veiby konkurrerer i WRC2,
klassen med R5-biler som er støttet av fabrikanter. Østberg vant den klassen 23,4
sekunder foran Veiby, men de måtte se seg slått av to finske WRC3-førere. Dette
er også R5-biler, men som tilhører private lag.

Så totalt i WRC2 og WRC3 ble Østberg som kjører for Citroën nummer
tre, mens Veiby ble nummer fire.

Hyundais Jari Huttunen var den raskeste av disse førerne,
mens Emil Lindholm i en Skoda var den nest raskeste av de som kjørte i WRC2 og
WRC3. Begge disse er finske.

Totalt endte Østberg på 12. plass og Veiby på 13. plass i
Rally Sverige.

For Oliver Solberg var dette en svært spesiell helg. For
første gang skulle han kjøre en offisiell Skoda-bil, og han kjørte på hjemmebane
på begge sidene av det svensk-norske grensen.

18-åringen har nemlig norsk far og svensk mor, og selv om han er norsk så kjører han med et svensk flagg etter navnet i rally-VM.

Ser du hvilket flagg som er etter navnet til Solberg? (Foto: Skoda)

Solberg kjørte en Skoda Fabia Rally2 evo, og flekset muskler på flere av fartsprøvene. Men problemer sendte han langt ned på totallisten, og han endte til slutt på 41.- og nestsiste plass.

I VM-sammendraget deler nå Evans og Neuville ledelsen med 42 poeng etter årets to første VM-runder, og nå forflytter sirkuset seg til varmen i Mexico og grusveier om en knapp måned.

Totalt i Rally Sverige er svenske Stig Blomqvist kongen med
sine sju seire, mens finske Marcus Grönholm og svenske Björn Waldegård er
nummer to på adelskalenderen med fem seire hver.

I tillegg til Petter Solbergs seier i 2005 har Norge ni
pallplasser i rallyet. Solberg ble nummer tre i 2004, Østberg nummer to i 2011
og tre i 2012, 2013, 2014 og 2016, mens Andreas Mikkelsen ble nummer to i 2014
og tre i 2015 og 2018.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport