Ny C3 hinter om framtidens Citroën-design

Franske Citroën viser nå et glimt av framtidens designspråk med en ny versjon av C3. Og den kommer i 97 fargekombinasjoner.


Mange av dagens biler ser ganske så like ut, og det er ikke
alltid lett å skille de forskjellige bilene fra hverandre.

Men heldigvis er det også produsenter som går sine helt egne
veier, og det kanskje aller fremste eksemplet på dette er Citroën.

Dette er noen de har gjort i mer enn et halvt århundre, og
som startet for fullt med DS-modellen kjent som padda på 1950-tallet.

Siden har det kommet en masse modeller som i designet
skiller seg ut fra hopen, og en slik er også den kompakte C3.

Denne ble introdusert i 2002, kom i 2. generasjonen i 2009 og
3. generasjon i 2016.

I løpet av de fire siste årene har det blitt levert 750.000 C3 til kundene, så dette har blitt en viktig modell for det franske merket.

Nå blir den ny igjen, og Citroën satser hardt på den kommende generasjonen.

Inspirert av konseptmodellen CXpericence vist under
bilutstillingen i Paris tilbake i 2016 får den kommende C3 en helt ny front hvor
LED-lyktene også får merkets kjente vinkler.

Også de karakteristiske støtputene på sidene er på plass, og
de henter farge fra hva kundens øvrige ønsker.

Og her er det mye å velge mellom.

Kundene har utrolig nok 97 fargekombinasjoner de kan velge
mellom, og dermed er det mulig å snekre sammen en helt unik bil. Det er også
mulig å velge farger for både tak, speil og altså for de såkalte «Airbumps» på
sidene.

Det blir også mulig å velge mellom 16- og 17-tommers hjul, så
her er det valgfrihet så det holder.

Og det er ikke tilfeldig.

Citroën opplyser at kundene i B-segmentet er mer opptatt av
design enn i resten av markedet, og viser til statistikk som viser at det
gjelder 34 prosent av kundene mot et gjennomsnitt på 22 prosent.

Også innvendig blir C3 oppgradert, det gjelder selvsagt
farger samt materialer.

− I tråd med filosofien til Citroën, så gjøres det ikke noen
kompromisser når det kommer til komfort for fører og passasjerer, sier Ole
Stefan Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Han trekker spesielt fram setene, som han mener gir tilnærmet
samme komfort som man forventer hjemme i sin egen stue.

Disse setene er bygget opp med tykkere skum, som økes fra 2
til 15 millimeter, bedre korsryggstøtte og etter ønske fra kundene − armlene på
førersetet.

Som vanlig med nye modeller kommer nye C3 med et lass av nye
førerassistenter, faktisk et helt dusin slike, noe som også inkluderer parkeringsassistent,
ryggekamera, aktiv nødbrems med fotgjengeroppdagelse, blindsonevarsling,
bakkestartassistent, skiltleser og varsling ved kryssing av kantlinjer.

Den kommer også med ny teknologi og infotainment, så nye
Citroën C3 blir helt klart en moderne bil.

Citroën Norge opplyser at den oppgarderte modellen er på
plass i Norge i løpet av sommeren.

Her er flere bilder:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter