Ducati har klar tidenes råeste MC

Lyst på den råeste motorsykkelen? Vel, Ducati har nå klar en som pusher grensene betraktelig, Superleggera V4.


Ducati lager eksklusive motorsykler, men de er også en
tungvekter innen roadracing. Nå kombinerer de disse to tingene i en ny,
eksklusiv og ekstrem sterk gatesykkel.

La oss ta tallene med en gang.

Den har en 998-kubikks 90 graders V4 med 224 hk (egentlig
mer, men det kommer vi tilbake til), og har et chassis, svingarm og hjul av
karbonfiber som gjør at den veier inn til 159 kilo.

Det gir formidable 1,41 hk per kilo – rekord for gatelovlig
sykler.

Det er EU-regulativer som gjør at Ducati må dempe hestekreftene
til 224, og de har vært smarte nok til å lage et racing-sett som slipper løs de
siste hestene som bor i dette blodrøde villdyret på to hjul.

Dette settet senker også vekten ned til 152,2 kilo, noe som
gjør den til et monster.

Da kan nemlig en Superleggera V4 by på 234 hk, noe som gir
den utrolige 1,54 hk per kilo.

Ellevilt.

Og den sitter limt til asfalten.

Ducati har gitt den aerodynamiske vinger inspirert av Ducati MotoGP fra 2016, noe som garanterer et marktrykk på 50 kilo ved 270 km/t – 20 mer enn de som er på Panigale V4 MY20 og V4 R.

De har selvsagt forbedret alt det andre også, som for
eksempel bremser, clutch og dempere, og gitt den tre kjøremoduser som skal
sørge for alskens fart og moro. Bare for å understreke hva denne sykkelen er
bygd for, er disse tre kalt Race A, Race B og Sport.

Og ja, det er selvsagt andre kjøremoduser også, mer eksakt
fem til.

Så hva er resultatet av alt dette?

Jo, testfører Alessandro Valia har luftet den rundt Mugello-banen
i Italia for å sjekke dette.

Resultatet ble en helt vill runde på 1:52,45 minutt.

For å sette dette i perspektiv var den raskeste rundetiden i
MotoGP-runden som ble kjørt på den banen i fjor under fem sekunder raskere, og
da snakker vi altså om klodens raskeste motorsykler spesialtilpasset banekjøring.

Så Ducati har laget noe ganske så vilt.

Men det er en bakside, noe det jo alltid er.

Prisen vet vi rett og slett ikke, men det spørs om det hjelper om cashen ligger klar.

Ducati skal nemlig sette sammen kun 500 eksemplarer, hver og
en med eget nummer som gjør Superleggera V4 enda mer unik.

Ducati byr på mer enn bare en særs sterk MC.

De som kjøper denne får også tilbud om en eksklusiv
kjøredress med airbags og en hjelm i karbonfiber, og ikke minst får de tilgang
til «SBK Experience». Denne pakken gir eierne mulighet til å kjøre en ekte VM-sykkel
på en testbane på Mugello, nemlig Ducati Panigale V4 R som brukes i SuperBike.

Ikke nok med det.

Ducati vil også gi 30 heldige sjeler en mulighet til noe som
heter «MotoGP Experience», og dette er virkelig den store drømmen.

Her får de 30 muligheten til å kjøre Ducati Desmosedici GP20
brukt av VM-førerne Dovizioso og Petrucci på en bane, og en slik mulighet
dukker normalt aldri opp.

Da snakker vi julaften, 17. mai og bursdag på samme tid, og la oss bare håpe de ikke krasjer!

Den italienske produsenten opplyser at leveringene starter i juni, og at de skal levere ut fem sykler per dag.

Her er flere bilder av villdyret Ducati Superleggera V4:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel