Vi har testet Nio ET5 Touring på til dels utfordrende føre. (Fotos: Nybiltester)

Vi har testet designperlen Nio ET5 Touring

Elektriske stasjonsvogner er det få av, men med ET5 Touring så kommer Nio ikke bare med en designperle av de sjeldne, de kommer også med en bil som vil oppfylle kravene til veldig mange nordmenn.


Her har du god plass til en familie, firehjulstrekk og avhengig av batteristørrelse så kommer du også relativt langt på en lading. Prisen kan være svært attraktiv for mange, så er det egentlig noe å ikke like ved denne bilen?

Stasjonsvogner har de siste årene blitt satt til side for SUV i mindre eller større størrelser. MG har sin MG 5 og noen vil kanskje mene at Porsche med sin Taycan Cross Turismo også har en stasjonsvogn på det elektriske markedet.

Ikke alle trenger store SUV’er, og nå kommer de elektriske stasjonsvognene fra flere og flere store bilmerker.

Nio ET5 Touring har de samme målene som ET5, noe som vil si at den er 4,79 meter lang og 1,96 meter bred. Akselavstanden er 2,888 meter, og Touring utgaven veier kun 50 kilo mer en sedan-utgaven.

Også her kan du velge mellom to batteristørrelser, enten 75 kWh eller 100 kWh ‒ og du velger selv om du vil leie eller ei batteriet.

Med det største batteriet har bilen en WLTP-rekkevidde på 560 kilometer, og sprinten til 100 km/t skal gjøres på kvikke 4 sekunder.

Nio ET5 Touring starter på 449.259 kroner(januar 24). Ønsker du å kjøpe batteriet må du ut med 90.000 kroner for batteriet på 75 kWh eller 160.000 kroner for batteriet på 100 kWh som forøvrig står i testbilen.

I velkjent Nio-stil så kan du som nevnt leie batteriene, prisen her ligger på 1.399 kr/mnd for det lille batteriet og 1.999 kr/mnd for det store batteriet.

Mye av utstyret er standard, mens testbilen har fått det som er av ekstrautstyr (tilhengerfeste, komfortpakke mm.) og totalsummen havner da på 540.425 kroner + månedsleie for stort batteri (januar 24).

Veldig komfortable forseter som begge er 12-veis elektrisk justerbare med oppvarming, ventilering og massasje. Også sitteputens lengde kan justeres elektrisk, så her vil de aller fleste finne seg godt til rette.

Du har soft-close på alle dører som standard.

Har tidligere testet Nio ET5 under litt sportslig kjøring, og til den bruken så oppleves setene kanskje som litt flate, men det skorter på ingen måte på komforten.

Førermiljøet skiller seg svært lite ut fra andre Nio-modeller, her er det minimalistisk med fokus på gode materialer. Ergonomien er god, og kvalitetsfølelsen likeså.

Rattet justeres elektrisk i dybde/høyde og er oppvarmet.

Justering av cruisekontroll skjer på venstresiden, lyd og media på høyresiden.

Som ekstrautstyr kan du velge assistenten Nomi som kan hjelpe deg med det aller meste. Imponerende hvor godt Nomi også forstår norsk.

Tilnærmet alt styres via skjermen, men man har likevel beholdt en god cockpit følelse og kanskje er det også en bredere aksept for dette enn hos Tesla ‒ hvor det for noen blir litt for nakent.

I midtkonsollen finner du to koppholdere, samt en trådløs ladeplate. Under armlenet har du noe oppbevaring samt at du her finner en USB-C og en vanlig USB.

Egen knapp for å skifte kjøremodus, en knapp for varselblink og en knapp for å låse/låse opp bilen.

Midtkonsollen har et bro-design som betyr at du har en del stuplass under, samt at du her finner et 12V uttak.

Nio ET5 Touring har et bra og intuitivt navigasjonssystem. Navigerer du til en kjent lader vil bilen automatisk forvarme batteriene for deg. Her er det også mulighet for manuell forvarming, men styrken på forvamerern er ikke den aller beste, slik at her bør du gjerne forvarme 1 til 2 timer før ankomst – dette var i hvert fall vår erfaring.

Navigasjonssystemet vil vise deg estimert batteriprosent ved ankomst, men denne beregningen bruker utelukkende WLTP-forbruk i beregningen, så her lønner det seg å lade en hel del ekstra.

Ladestopp vil automatisk bli lagt til reisen dersom du ikke kommer fram, men valget av lader er ikke alltid den beste da den av og til viser deg til ladere som leverer langt unna det man kaller hurtiglading, så Nio bør jobbe litt med logikken til ruteplanleggeren.

Med forvarming aktiv vil du se et blått batteriikon øverst på venstre side av skjermen. Veldig bra at man her får en tilbakemelding, da man i mange andre biler blir sittende å lure på om forvarmingen i det hele tatt er aktiv.

Menysystemene har forøvrig blitt oppgradert kraftig. og det hele er mye mer intuitivt lag opp enn det man har funnet hos Nio tidligere.

Alle valg og innstillinger blir lagret på den aktuelle profil, slik at man under daglig bruk sjelden trenger å lete på menyene her med mindre man vil endre på noe.

Nio ET5 Touring har hele 9 forskjellige kjøremodus. Kjøremodusene kan også tilpasses individuelt og her kan du justere styrefølelsen, akselerasjonen og regenereringen blant annet. Bilen starter opp i komfort hver gang, skulle gjerne sett at siste kjøremodus ble husket av bilen.

Velger du standard regenerering har du en tilnærmet en-pedals kjøring, det vil si at den regenerative bremsingen er kraftig. For kjøring på glatte underlag har du et eget snømodus som gjør at bilen opptrer særdeles trygt og komfortabelt, uten snømodus aktivert kan bilen virke litt nervøs på glatta.

Meget bra kamerasystem som gjør at manøvrering på trange områder til en lek.

Menyen for klimaanlegget er enkel, og noe alle vil forstå. Ingen fysiske knapper for å skifte viftehastighet eller temperatur. Nomi hjelper deg godt på vei også her, men ellers så er skjermen veldig responsiv så de fleste vil nok være tilfreds med dette.

Selv under svær kalde forhold på Sørlandet så leverte klimaanlegget god varme uten problemer.

Alle Nio-modeller har OTA, det vil si at programvareoppdateringene blir sendt til bilene over lufta. Under perioden vi hadde bilen kom det en oppdatering, og det var ikke småtterier Nio hadde endret på eller lagt til.

Her var det flust med nye funksjoner, endringer på hvordan cruisekontrollen oppfører seg, endringer på hva Nomi forstår og vi fant til og med en oppdatering på hvordan intervallet på spylervæsken til bakruten var blitt endret for å spare spylervæske.

Veldig flott og omfattende interiørbelysning, med hele 256 fargealternativer.

Den kule eksteriørstylingen gjør utslag på sikten bakover som må sies å være relativt redusert. Kunne kanskje vært løst med å ha en litt annen løsning på nakkestøtten til midtsetet bak, da dette stjeler mye av den lille sikten man har bakover.

I videoen over kan du se mer av vårt inntrykk av denne bilen, og hva slags rekkevidde vi får nå som vinteren virkelig har kommet til Sørlandet.

Her sjekker vi også som alltid ladehastigheten og hvor lang tid man faktisk bruker på et batteribytte.

Gode bakseter, hvor yttersetene er oppvarmede i tre nivåer. Store sideruter og et enormt glasstak sørger for god utsikt for passasjerene bak. Isofix på yttersetene.

Plassutnyttelsen er god, og bak meg selv har jeg fremdeles masse plass til knærne.

Med forsetet stilt i laveste posisjon så får jeg ikke føttene under stolen foran, noe som gjør at vinkelen på knærne blir noe spiss og lårstøtten ikke helt optimal. Da det er helt flatt gulv her har jeg såpass god benplass at mangelen på lårstøtte løses med å sitte med litt bredere bein enn vanlig.

Med mine 178 centimeter har jeg fremdeles masse plass til taket, så baksetene er absolutt en plass hvor også voksne kan sitte komfortabelt.

Hyggelig armlene bak med to koppholdere som er i en posisjon som gjør at de ikke kommer i veien dersom du også skal ha en arm på armlenet.

Ingen egen klimasone bak, men mulighet for å styre luftstrømmen. Kun én USB-C, det er litt for dårlig – skulle gjerne sett at det var to.

Som standard har du et digert panoramatak som omtrent dekker hele bilens lengde. Som ekstrautstyr kan du velge intelligent demping av glasstaket, det vil si at du via bilens hovedskjerm dynamisk kan justere lysgjennomtrengingen til taket.

Bagasjerommet rommer 450 liter. Tilnærmet flatt gulv og lav lastehøyde er positive ting mange setter pris på. Fjerner man de to platene som utgjør gulvet skal man i tillegg ha 42 liter med stuplass, kjekt til ladekabler etc. da bilen merkelig nok ikke har noen frunk.

Gode lommer ute i sidene, 12V uttak, og kjekke løsninger til å holde bæreposer er på plass.

Ett av lysene kan også tas ut og fungerer dermed som en lommelykt – skulle nesten tro at inspirasjonen var hentet fra Tsjekkia.

Sensor under bakfangeren gir deg mulighet for å åpne bakluken ved et enkelt spark under fangeren, og her virket dette hver gang – ikke alltid man opplever hos andre.

Nio sin visjon om en blå og klar himmel ser du tydelig ved åpningen av bakluken – lekker detalj og en visjon man lett kan sette pris på.

Nio ET5 Touring og Nio EL6 kan legge ned baksetene i en 40/20/40 løsning, noe mange setter stor pris på. Med baksetene felt ned har du 1.247 liter med stuplass, og festeanordninger for sikkerhetsnett finner du både i bakkant av baksetene og forsetene ‒ så her er sikkerheten ivaretatt selv med full bil – bra!

På vår 205 kilometer lange landeveistest hadde vi fint vær, men fryktelig våte og grisete veier. Temperaturene lå mellom -1 og +4 grader. Beregnet rekkevidde havnet på 506 kilometer, ganske så imponerende tatt temperatur og veiforhold i betraktning.

Alle rekkeviddetestene våre blir kjørt i kjøremodus komfort/normal og med klimaanlegget stilt inn på behagelige temperaturer.

På vår 50/50-test så lå temperaturene mellom 0 og + 2 grader. Vått og tidvis underkjølt regn. Denne testen er noe tøffere ved at man har cirka 50 prosent med kjøring på motorvei og fartsgrense på 100 km/t.

Beregnet rekkevidde havnet på 430 kilometer, igjen en estimert rekkevidde vi kan leve godt med. Et avvik fra landeveistest og 50/50-test er helt normalt med tanke på hastigheten, men avviket er ikke større her enn hos andre.

Som andre modeller fra Nio kan selvsagt også ET5 Touring skifte batteri ved Nio´s egne Swap-stasjoner. Vi tok turen til Tangen, rett nord for Espa hvor Nio åpnet en helt ny batteribyttestasjon i desember. Denne stasjonen er en 3.0 versjon, noe som vil si at man her skal kunne skifte batteri på kun 3 minutter.

Dessverre så var det problemer med varmekablene foran stasjonen, og dette kombinert med stort snøfall gjorde at stasjonen var ute av drift da vi ankom.

Men, vi har skiftet batteri et par andre ganger ved andre stasjoner, og det tar rett i overkant av 5 minutter på de «gamle» stasjonene, ikke veldig lenge det heller med andre ord.

Batteriene har alltid vært ladet til 90 prosent da de har blitt installert i bilen, og du vil via bilens skjerm se hvor mange batterier som er tilgjengelige på stasjonen og om det eventuelt er kø der.

Vi har tatt flere ladetester med Nio ET5 Touring da vi synes resultatene har vært for dårlige. Dessverre så har vi ikke klart å gjennomføre øvelsen som går fra 10 til 80 prosent på noe bedre tid enn 36 minutter.

Har aldri sett over 123 kW, selv om vi ved en anledning kjørte med batterivarmeren på i to timer.

Da vi var på lanseringen av ET5 Touring ble det opplyst en maks hastighet på 140 kW, men dette klarte vi altså aldri å oppnå.

NIio ET5 Touring hadde problemer med å lade ved Mer sine 400V Kempower-ladere. Prøvde flere forskjellige stasjoner og også alle åtte satellittene i Grimstad uten hell. Ringe Nio support og dette var visst nok et velkjent problem for Nio, så vi håper at Nio og Mer får til en samtale om dette i nærmeste framtid.

Hans Vidar testet Nio EL6 i samme periode som jeg testet ET5 Touring, og han hadde ingen problemer med å lade her, så problematikken virker noe underlig.

Vi dro ut på en skikkelig langtur med bilen i det som må kalles utfordrende kjøreforhold. Tidvis kraftig snøfall og mye snø i veien.

Bilen imponerer med gode kjøreegenskaper på glatt underlag, spesielt dersom du aktiverer snømodus. Uten dette aktivert så blir bilen noe «tail-happy», det kan jo være morsomt, men kanskje ikke fullt så gøy på E18/E6.

Fremkommeligheten virker til å være særdeles god.

Noe irriterende at lidaren til stadig blir tildekket og dermed så kan du ikke bruke bilens assistansesystemer. Her har man altså en bil med en haug av sensorer og utstyr, men så var det dette med nordisk klima da…

Rekkevidden med ren motorveikjøring har naturlig nok variert en del etter vær og føreforhold. Da vi hentet bilen i Oslo hadde vi en beregnet rekkevidde på motorveien på 390 til 395 kilometer. Da var det tørre veier og noen få plussgrader.

Da vi var på langtur var været noe helt annet, og da havnet den estimerte rekkevidden på 290 til 300 kilometer, altså 10 mil kortere enn på en finværsdag ‒ uten at vi ble særlig overrasket over det.

Da jeg tidlig i 2023 kjørte Nio for første gang satt jeg nærmest utelukkende igjen med en irritert følelse. Det var ping-pong bonanza fra første stund, har ikke opplevd maken til varsler og lyder en bil kunne gi fra seg.

På cruisekontroll bremset bilen ned i hver eneste sving, og det hele virket som et meget uferdig produkt.

Nå, kun måneder senere er saken en helt annen(heldigvis). Under mine 14 dager med bilen fikk jeg ingen varsler jeg ikke ønsket, og bilens assistansesystemer er endelig slik de skal være. Virkelig imponert over hva Nio har fått til i løpet av relativt kort tid, og dette lover virkelig godt for framtiden.

Nio ET5 Touring er relativt stillegående, eneste lyden som kan oppleves noe sjenerende er hviskingen som kommer fra hjulene ved kjøring på våt veibane.

Dette er en bil som virkelig har imponert, ikke bare ser den rålekker ut, men Nio har også gjort et kvantesprang på programvaren sin som igjen fører til at bilen oppleves mye bedre enn den ville gjort tidligere.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt