Vi har hatt en meget behagelig uke med Mercedes EQS med Manufaktur-tilnavnet. (Fotos: Nybiltester)

En meget behagelig test av Mercedes-Benz EQS

Legger du til Manufaktur på en hvilken som helst Mercedes, så skjønner man at toppen av overdådighet er nådd. Hils på Mercedes-Benz EQS 450 4Matic Manufaktur.


Bilen vi tester denne uken har en startpris på 1.196.626 kroner, men Mercedes har lekt seg med utstyrslisten på pressebilen og har således huket av for tilnærmet alt av ekstrautstyr.

Dette gjør at totalprisen på testbilen ligger på svimlende 1 920 180 kroner. Altså ekstrautstyr for 723.554 kroner – eller for å sette ting i perspektiv, omtrent 3,5 splitter nye Nissan Leaf Visia.

EQS 450 4Matic har et digert batteri på 108,4 kWh netto. Dette skal gi bilen en WLTP-rekkevidde på hele 719 kilometer, mens alt utstyret i testbilen gjør at denne har sunket til 642 kilometer.

Vil du ha den EQS-versjonen som går lengst må du velge EQS 450+, da har du kun trekk på bakhjulene og en WLTP-rekkevidde på hele 780 kilometer. EQS kan lade med maks 200 kW.

EQS er en stor bil og måler 5,221 meter i lengden, 2,125 meter i bredden med speilene ute og 1,512 meter i høyden. Akselavstanden er på gedigne 3,210 meter, noe som skal sørge for stor plass innvendig.

Bilen veier 2.681 kilo, og med en tillat totalvekt på 3.135 kilo så har du 454 kilo til folk og bagasje.

EQS 450 4Matic har 360 hestekrefter og 800 Nm, noe som sørger for at 0-100 km/t skjer på kvikke 5,6 sekunder.

Testbilen har en lakkfarge forbeholdt Manufaktur – og heter Rubellite Red. Vanvittig lekker farge med utrolig dybde. Gratis er det selvsagt ikke, lakken koster 45.240 kroner.

I tillegg har bilen en AMG-eksteriør pakke som gir den et litt mer sportslig preg, denne pakken koster 46.400 kroner.

Bilen har også fått oppgradert den falske grillen med lekre Mercedes-stjerner til den nette sum av 3.828 kroner.

AMG-felger skal man selvsagt ha, men å tro at disse følger med i AMG-eksteriør pakken er feil. Disse er ekstra og koster 13.340 kroner. Svært lekre, og gir bilen helt klart et mer sportslig preg.

Dekkene er i dimensjon 265/40-21 både foran og bak, og bilen er utstyrt med Pirelli P Zero dekk som er å regne for sportsdekk ‒ noe som skal ha sin del av skylden for at den beregnede rekkevidden er en del redusert på testbilen.

AMG-pakken gir som nevnt bilen et sportslig preg. og baklyktene som strekker seg over hele bilens bredde bidrar til å binde bakenden godt sammen.

EQS er den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, og ser således litt kjedelig ut, men det har sine helt klare fordeler å være så rund i kantene både med tanke på rekkevidde og støy i kupeen.

Forsetene er utrolig behagelige og ser særdeles lekre ut. Setene og interiøret ligger i en Manufaktur interiør-pakke som koster 135.894 kroner. Da får du multikonturseter foran som er oppvarmbare og ventilerte i tillegg til en del Manufaktur-detaljer rundt om i interiøret.

Fantastiske nakkeputer med brodert logo. Setejusteringene gjøres i velkjent Mercedes-stil i døra, og her styrer du også varme/ventilasjon.

En mengde med massasjeprogram er tilgjengelig, og her masseres også sitteputens område.

Førermiljøet oser av luksus og kvalitet, noe Hyperscreen-løsningen sørger for. Den koster skjorta med sine 83.520 kroner, men er en fantastisk lekker løsning. 17,7-tommers OLED skjermen i midten er svært klar og responsiv og et imponerende skue for de aller fleste.

Går du for denne løsningen får du også en 12,3-tommers skjerm til passasjeren foran.

Det er et deilig taktrekk i bilen i et stoff Mercedes kaller microcut, heller ikke dette er gratis, da dette alene setter deg 18.560 kroner tilbake.

Rattet ser svært så lekkert ut og er i treverk/skinn, noe som nærmest selvsagt er ekstrautstyr. Er personlig ikke den største tilhengeren av trykkfølsomme knapper på rattet, oppleves litt knotete og ulogisk.

Skulle også ønske at panelene ikke var i høyglans, da det blir litt mye gjenskinn, det samme gjelder treverket rundt rattet.

Rattet setter deg 9.512 kroner tilbake og rattvarmen koster ytterligere 5.684 kroner.

Førerdisplayet er på 12,3 tommer og er svært så tydelig og lekkert. Store justeringsmuligheter og her kan du få den informasjonen du ønsker.

Ser lekkert ut med navigasjonen her, men skulle du ønske så kan du ha mere tradisjonelle visninger her.

Som en del av Premium Plus-pakken som koster 76.212 kroner så får du et herlig lydanlegg levert av Burmester. Ikke bare spiller det utrolig flott, det ser også svært lekkert ut. Her får du god hjelp via skjermen til å stille inn lyden akkurat slik du liker den, og det hele oppleves rett og slett fantastisk.

I denne pakken finner du også alt av assistansesystemer, 360-kamera, digitale hovedlys, panoramasoltak og Thermotronic klimakontroll, så at denne pakken koster noen kroner er lett å forstå.

Listverk i fantastisk skipsgulv-utførelse ser fantastisk ut, og føles svært bra ut. Lekker Manufaktur-detalj. Langt ifra gratis, dette treverket koster 37.120 kroner ekstra. Samme treverk finner du for øvrig i dørene.

Under lokket har du en trådløs ladeplate, to koppholdere som føles litt billige og kjipe ut, samt 2x USB-C.

Under armlenet er det en del plass til oppbevaring samt ytterligere 2 USB-C utganger.

Det er også oppbevaringsmuligheter under selve midtkonsollen, og her finner du ytterligere 2 USB-C uttak, så her kan alle lade alt de skulle behøve å få ladet.

Menysystemene til Mercedes er blant de aller beste og fremstår veldig intuitivt og enkelt i bruk. Store gode ikoner som er lette å forstå.

Det er ofte hevdet at Tesla setter standarden hva gjelder brukergrensesnitt og brukervennlighet, men her har Mercedes virkelig tatt et tigersprang ‒ for dette er virkelig bra!

Innstillingene for klima og temperatur er alltid tilgjengelig i bunnen av skjermen.

I komfort-appen kan du velge mellom en mengde med deilige massasjeprogrammer, samt justere korsryggstøtte og diverse andre seteinnstillinger som ikke finnes i døren.

Navigasjonssystemet er også dette blant de aller beste, her treffer Mercedes blink på det aller meste. Bilen viser deg estimat på hvor mye strøm det forventes at du har ved ankomst og foreslår ladestopp dersom du ikke skulle komme frem.

Estimatet tar hensyn til det meste og fremstår svært så nøyaktig. Bilen vet om de fleste ladere langs veien, hvor mange det er på hver plass og hvor mye strøm de leverer.

Du får til og med opp kostnadsestimater ved hvert planlagte ladestopp.

Augmented Reality er et svært godt hjelpemiddel som gir deg pilvisning og direktebilder av kryss for å hjelpe til med navigeringen.

Augmented Reality-piler er tilgjengelig i bilens lekre Head-up display også, men da må du først punge ut med 10.556 kroner.

Legger du inn en lader i navigasjonen så vil bilen forvarme batteriene automatisk. Du kan velge å gjøre dette manuelt, og bilen vil hele tiden vise deg hva maks ladefart den kan motta er – genialt!

I videoen over kan du se mer av våre svært så behagelige uke med Mercedes-Benz EQS 450 4Matic Manufaktur. Her ser vi også på rekkevidde og lading, selv om vi antar at de som skal ha en bil som dette ikke bryr seg nevneverdig om det.

Direktøren kan virkelig sitte behagelig mens hen blir kjørt til og fra viktige møter. En oppgradert baksetepakke som koster 31.900 kroner sørger for ekstra luksus bak her med elektrisk justerbare bakseter, touchskjerm i armlenet bak, adaptiv interiørbelysning oppvarmede og ventilerte seter med massasje med mer.

Det hele fremstår svært lekkert og oppleves på samme måte. Her er det Isofix på yttersetene og ekstra airbags i beltene på ytterstolene.

Nesten flatt gulv gjør at det er mulig for tre passasjerer bak her, selv om personen i midten nok fort vil bli misunnelig på luksusen til sidekameratene.

Ekstra skjermer i stolene foran kan du selvsagt få, til en pris av 34.684 kroner.

Sitter svært behagelig i stolene bak, her er seteryggen justert lengst bak, og jeg har med mine 178 centimeter fremdeles plass til et par fingre over hodet. Er du over 180 centimeter så kan du nok fort finne det litt trangt bak her, coupé-formen sørger for at man ikke har den aller høyeste taklinjen.

Noen liggestilling får man ikke bak her, da dette er så langt bak ryggen går så på dette området så mangler den siste lille biten for å matche en fullverdig business class-opplevelse.

Den gode akselavstanden gjør at det er massevis av plass til beina bak, her sitter jeg bak meg selv og har masse plass til knærne.

Sitteputen er veldig lang bak slik at lårstøtten blir særdeles god. Jeg får føttene langt under stolen foran og opplever baksetene som utrolig gode.

Interiørmattene som følger med i Manufaktur-pakken er så myke og behagelige at dette er en bil du vil sitte uten sko i.

4-soners klima er en del av tidligere nevnte premium plus-pakken, og bidrar til at passasjerene bak kan velge sin egen temperatur.

Under skjermen har du 2x USB-C samt 2 HDMI innganger, en til hver av skjermene bak.

Midtkonsollen bak byr på en trådløs ladeplate for en mobiltelefon, to gode koppholdere samt en skjerm som du enten kan bruke der den ligger eller ta den ut og bruke den i hånden. Bruken av denne skjermen er nok litt begrenset i denne bilen da man har skjermer i stolene foran.

Mange ville nok trodd at det her skulle skjule seg et lite kjøleskap til champagne, men den gang ei…

Stort og lekkert panoramatak som også kan åpnes for ekstra lufting på varme dager. Med MBUX interiørassistent som koster 6.264 kroner kan du med enkle håndbevegelser åpne/lukke taket samt at assistenten forstår en hel haug andre bevegelser.

Soft-close på dørene er merkelig nok ikke valgt.

Bilen er også praktisk med et digert bagasjerom som svelger unna hele 610 liter. Plass til ladekabler har du under gulvet.

Man skulle jo tro at en bil med et så digert panser som denne hadde en enorm frunk, men faktum er at du ikke engang får åpnet panseret på denne ‒ det er kun er serviceteknikkere som kommer under her.

Knapper for å legge ned baksetene er selvsagt på plass, kanskje litt skuffende at disse ikke felles ned elektrisk.

Med baksetene lagt ned har du rene dansegulvet med plass, 1.700 liter er det offisielle tallet. Ikke helt flatt gulv, og skal du ha med lange flatpakker så må du passe på de relativt dyre skjermene du har i seteryggen foran.

Dersom du huker av for hengerfeste så kan du trekke maks 750 kilo, en skuffende lav vekt for en bil som dette.

Taklast kan du ha, da maks 100 kilo.

Vi tok med bilen på vår 205 kilometer lange landeveistest en fin høstdag med temperaturer liggende mellom 11-16 grader. Tørre veier, men en god del vind.

Estimert rekkevidde på denne turen ble på hele 695 kilometer, som må sies å være veldig bra. Her antar vi at man kommer godt over WLTP-tallet på en varm sommerdag.

Testbilen har som nevnt en estimert rekkevidde på 642 kilometer, så vi kom ganske mye lengre enn det estimatet.

Vi tok også med bilen på vår 50/50-test som er tøffere med tanke på at man her også inkluderer motorveikjøring på halvparten av turen. Litt kaldere enn da vi var på landeveistesten da temperaturen her lå stabilt på 11 grader.

Estimert rekkevidde havnet her på hyggelige 676 kilometer, som igjen er veldig imponerende.

Her har du en bil som virkelig kommer langt – det setter nok direktøren i baksetet pris på.

Som tidligere nevnt så kan EQS 450 4Matic ta imot maks 200 kW. På vår ladetest så vi 207 kW som maks, så kan med andre ord bekrefte at bilen tar imot det den skal.

Mercedes sine elbiler har tidligere imponert meg voldsomt med hvor flat ladekurve de har, og hvor hurtig de lader uansett temperatur ute. Denne bilen er ikke noe unntak.

10-80 prosent ble unnagjort på 30 minutter, som må regnes for raskt på en bil med et så stort batteri som man har her.

Selv da jeg plugget ut på 84 prosent ladet bilen fremdeles med over 100 kW. Imponerende – rett og slett.

Å dra på tur med EQS 450 4Matic Manufaktur er virkelig som en drøm.

Bilen er svært så stillegående, godt hjulpet av de varmeisolerende, støydempende og IR-reflekterende glassene bilen har, som for øvrig koster 13.340 kroner.

Airmatic – Mercedes eget navn på deres luftfjæring gjør en god jobb med å maskere ut enhver form for ujevnhet i veien, selv om jeg personlig synes at bilen er litt for mykt satt opp i komfort.

Heldigvis så kan du individualisere kjøremodusene slik du vil ha dem, og jeg synes selv at fjæringene oppleves best i sport.

Kjøreassistentene gjør en utrolig god jobb, og også her har du utallige valgmuligheter av hva bilen kan hjelpe deg med.

Liker godt at du kan skru av det aller meste, og på den måten velge å skru av de tingene du helst vil styre selv.

Den adaptive cruisekontrollen gjør en solid jobb, her slipper du å oppleve at det bremses ned i svinger eller for motgående trafikk som ligger litt nær gulstripen.

Styreassistenten er god, styrer godt og kontrollert under de aller fleste omstendigheter, og på motorveien så er dette særdeles behagelig.

EQS kommer standard med 4,5 graders styring på bakakselen for å hjelpe med manøvrering i trange gater. Testbilen har fått oppgradert dette til 10 graders styring til en pris av 15.080 kroner. Dette gjør at bilen er overraskende lett å få med seg selv i de trangeste smågater her på Sørlandet.

De digitale lysene som er en del av tidligere nevnte premium plus-pakke er utrolig gode, her har man 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt til bidrar til et helt fantastisk lys.

Lyktene lager flomlys på fotgjengere i mørket for ekstra sikkerhet, og de tenger også varseltrekanter i veibanen dersom du er i et område som krever ekstra oppmerksomhet.

Mercedes EQS 450 4Matic Manufaktur. En bil som i dette tilfellet kan frakte den ene delegaten etter den andre fra A til B på en særdeles komfortabel måte.

At den går langt og lader raskt er en bonus, da det nok er komforten og luksusen som er høyest prioritert dersom du velger Manufaktur. EQS-serien er kanskje ikke helt oppe på S-serie nivå, men man er ikke langt unna.

Største problemet med denne bilen er nok hvor god Mercedes-Benz EQE er, altså lillebror til EQS. EQE er litt mindre, men passer således bedre inn og proporsjonene ser mer riktige ut.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt