Vi har testet årets folkebil med bakhjulsdrift. (Fotos: Nybiltester)

Test av Tesla Model Y med bakhjulsdrift

Tesla Model Y er den nye norgesbilen, og bare i 2023 er det registrert over 23.000 eksemplarer av bilen her til lands. Vi tester rekkevidden og ladehastigheten på innstegsmodellen som kun har trekk på bakhjulene.


Tesla Model Y er 4,75 meter lang og 1,921 meter bred. Tesla oppgir ikke batteristørrelse, men denne skal være på 60 kWh brutto, noe som skal gi bilen en WLTP-rekkevidde på 455 kilometer.

Batteriet skal kunne ta imot 170 kW maks, og i og med at denne bilen er bygget ved Teslas fabrikk i Tyskland så antar vi at denne bilen har batterier levert fra BYD, uten at Tesla selv vil bekrefte dette. Antagelsen vår ble forsterket da vi foretok en ladetest på bilen, noe vi kommer tilbake til senere i saken.

Prisen starter på 451.844 kroner, og i velkjent Tesla-stil er nærmest alt utstyr standard, så bortsett fra å skifte lakkfarge så er det vinterdekk som eventuelt drar opp prisen.

Testbilen har kun vinterdekk som ekstra og prisen havner derfor på 474.253 kroner – her er det virkelig mye bil for pengene!

Ingen designendringer på bakhjulstrekkeren kontra Long Range-utgaven, bortsett fra at man her ikke har tåkelys foran. Tesla har som vi tidligere har sett på fjernet parkeringssensorer på sine biler, hvordan dette fungerer i praksis ser du i videosnutten lenger ned i saken.

I videoen over ser vi på rekkevidden, ladehastigheten og fremkommeligheten til Tesla Model Y med bakhjulstrekk på vinterføre.

Vi har tidligere sett ganske grundig på Tesla Model Y så i denne testen vil vi ikke gå i dybden på interiør og infotainment da dette mer eller mindre er likt på bilen vi den gang så på, som for øvrig er undertegnedes egne bil og ikke en bil lånt fra Tesla.

Vi du se mer om den innvendig plassen samt få en gjennomgang av bilens menysystem så finner du det her.

Veldig komfortable forseter, som begge justeres elektrisk med minne kun på førersiden. Sitteputens lengde kan ikke justeres, og seteventilering og massasje mangler også her.

Setene i bilene som er bygget i Tyskland har en litt annen form en setene som er i bilene bygget i Kina.

Setene i testbilen virker noe fastere og har litt mer støtte, spesielt på sitteputen. Begge seter er oppvarmede i tre nivåer.

Svært minimalistisk førermiljø og ingen endringer på innstegsmodellen kontra modellene med større batteri. Her skjer alt via bilens ene skjerm, som forøvrig har et klasseledende brukergrensesnitt.

Rattet er lite og tykt.

Model Y er nå den eneste modellen hos Tesla som fremdeles har spaker bak rattet, så her kontrollerer du media på rattets venstre side og autopilot på høyresiden. Fungerer svært godt, og Tesla burde virkelig ikke ha gått vekk fra dette oppsettet.

Rattet er elektrisk justerbart og posisjonen lagres sammen med seteposisjonen, i tillegg så er rattet oppvarmet i to nivåer.

Svært god plass i baksetene, flatt gulv og en midkonsoll som er trukket så langt frem at man også får plass i midten.

Alle setene er oppvarmede i tre nivåer, men du må få de som sitter framme til å styre dette for deg da det ikke finnes mulighet for det bak.

Ingen egen klimasone, men man har mulighet for å styre luftstrømmen.

To USB-C utganger er tilgjengelig sammen med et armlene med to koppholdere. Isofix finner du på yttersetene.

Stort panoramatak som strekker seg over hele bilens tak sørger for fint lys i kupeen samt god utsikt for de bak.

Minuspoeng for at man ikke har noen gardin man kan trekke for da du fort kan føle det blir litt kaldt fra taket vintertid, og varmt sommerstid.

Tesla oppgir at bagasjerommet rommer 854 liter, men dette er nok et tall som inneholder det som er av plass bak her og ikke fra gulvet og opp til bakseteryggen som det tradisjonelt sett vises til. Uansett, her har du veldig mye plass, også under gulvet får du fint plass til en kabinkoffert.

Gode lommer ute i sidene. Bakseteryggen legges ned 40/20/40 og da får du 2.041 liter tilgjengelig.

Model Y er en av de få bilene på markedet som kommer med tilhengerfeste som standard, og her kan du trekke 1.600 kilo.

Landeveistesten vår er 205 kilometer lang og inneholder både kyst og innland. Tidvis møtte vi på tett snøfall og hadde dermed en del snø i veibanen noe som aldri er ideelt med tanke på rekkevidde. Temperaturen varierte mellom -2 og -6.

Beregnet rekkevidde havnet på denne turen på 383 kilometer, som er et hyggelig tall tatt forholdene i betraktning. Forbruket endte på lave 147 Wt/km, og det er rett og slett imponerende lavt på en dag som denne.

På grunn av det dårlige været ble 50/50 testen vår kjørt en annen dag, da med tørre veier og stabil temperatur på -2 grader. Denne testen er som kjent tøffere ved at man her har cirka 50 prosent med motorvei og fartsgrenser på 100 km/t.

Beregnet rekkevidde havnet på denne turen på 406 kilometer og med et forbruk på 143 Wt/km. Både rekkevidden og forbruket imponerer igjen, her vil man ikke ha noe problem med å nå WLTP-rekkevidden på varme sommerdager.

Alle rekkeviddetestene våre blir alltid kjørt i fartsgrensen etter bilens speedometer og med klimaanlegget stilt inn på behagelige temperaturer. Dette for å få så realistiske tall som mulig, og for at det skal være mulig for den som ønsker å replisere testene.

Ladetesten vår ga oss en skikkelig positiv overraskelse. Tesla har aldri vært best på ladetid, selvom makshastighet alltid har vært god. Maks ladehastighet er som nevnt 170 kW, men tradisjonelt sett så har vi tidligere kun sett makshastighet i noen få minutter hos Tesla, men ikke her.

Under ladetesten vår så vi 170 kW fra 10-39 prosent.

Hastigheten lå over 100 kW til vi bikket 70 prosent, og da vi kom til 80 prosent så hadde det kun gått 20 minutter. Dette er imponerende for en bil med 400V-teknologi, og en så flat ladekurve er ikke noe vi har sett fra Tesla tidligere.

Vi fikk testet bilen på noe snøføre, men aldri satt den skikkelig på prøve, vanskelig å trylle frem mer snø enn det som kom. Fremkommeligheten virker til å være særdeles god selv uten trekk på forhjulene ‒ prøvde flere bakkestarter uten noen form for problem.

Skulle du oppleve å sitte fast så har bilen en egen slip start-mulighet, et program som skal hjelpe deg ut av kjipe situasjoner.

Bilen har ikke noe eget vintermodus, og du kan ikke justere den regenerative bremsingen, og dersom du slipper wattpedalen vil du fort oppleve at bakenden på bilen sklir litt ut før systemene henter deg inn igjen. For å motvirke dette så justerer man regenereringen med høyrefoten, altså slipper opp i passe mengder for å forhindre at bakhjulene låser seg.

Under akselerasjon så merker du fort at du ikke har trekk på alle hjulene, da det tar litt tid før bilen finner skikkelig grep for å få deg fort opp i hastighet.

Støynivået i kupeen har blitt vesentlig bedre enn da Model Y gjorde sin debut i Norge – nå er faktisk støynivået noe du legger merke til i positiv forstand ‒ så her har det virkelig skjedd ting.

Bilen står riktignok på Nokian Hakkapeliitta R5 EV-dekk som i seg selv er svært støysvake, men Tesla har nok også jobbet en del med støy på sin side.

Demperne er fremdeles faste, men bilen er langt fra så stiv som den var da Model Y kom til Norge. Understellet virker bedre sammenskrudd og alle merkelige slag og ulyder er vekk.

Tesla har nå fjernet radar på Model Y så bilen bruker nå bare kamera til det radaren tradisjonelt ville tatt seg av, og her er det klare utfordringer. Litt snodig at man kutter ut ting før alternativet er ferdig utviklet.

Det er lett å forstå at denne bilen selger godt da den innfrir på de aller fleste punkter man ser etter i en elbil.

Prisen gjør den utrolig attraktiv, og konkurrentene har det tøft med å hamle opp mot nettopp dette.

Programvaren kan bli bedre på enkelte ting, og også Tesla må passe på i det knalltøffe markedet som er i dette segmentet.

Med mindre du har veldig bratte bakker på vei opp til hytta så vil vi tro at du fint klarer deg med bakhjulstrekkeren, den går langt nok for de fleste samt at den lader imponerende raskt.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt