Vi har hatt Nissan Qashqai på test en uke. (Fotos: Nybiltester)

Langtest av Nissan Qashqai e-Power

Nissan Qashqai har tradisjonelt sett vært en veldig populær bil i Norge med rundt 28.000 registrerte biler på norske veier.


Siden bilen først ble introdusert i 2006 har det skjedd veldig mye, og bilen har vært igjennom en hel del oppgraderinger.

I 2021 kom den foreløpig siste modellen, hvor diesel-motoren er helt kuttet ut til forskjellige varianter av bensin-hybrider. Versjonen vi tester er utstyrt med Nissan e-Power, et nytenkende hybridsystem hvor bilen drives av en elmotor og strømmen kommer fra en bensinmotor.

-->
I Qashqai e-Power drives altså hjulene av en elmotor og aldri av bensinmotoren. Dette gjør at bilen har karakteristikken til en elbil, men du slipper her å tenke på lading og eventuell rekkeviddeangst da batteriet lades opp ved hjelp av bensinmotoren.

Qashqai e-Power er dessverre kun tilgjengelig med forhjulsdrift, og hengervekten blir betydelig redusert dersom du velger denne motoriseringen.

Bilen akselererer sømløst som en elbil, men med lyd som en fossilbil.

Bilen er utstyrt med en 1.5-liters, 3-sylindret bensinturbo som genererer strøm. Strømmen går via en inverter og bilens styringssystem bestemmer om strømmen skal gå til elmotoren for drift eller lagres i batteriet.

Elmotoren yter 190 hester og 0-100 km/t er unnagjort på 7,9 sekunder. Elmotoren kan som i alle elbiler regenerere strøm, og du har også i Qashqai en egen e-pedal-knapp, noe som gir deg ganske kraftig regenerering dersom man skulle ønske det.

Nissan har lyttet til kunder av andre hybridersjoner hva gjelder motorstøy og høye turtall, og har således utviklet «Linear Tune». Dette skal sørge for at bensinmotoren hele tiden har et turtall som matcher bilens hastighet. Tanken er god, men det oppleves kanskje ikke slik i praksis.

Bilen har god støyisolering, men du hører en relativt masete bensinmotor godt, spesielt i lave hastigheter.

Nissan Qashqai får du fra 443.700 kroner, da en mildhybrid med manuelt gir og i utstyrsnivå Visia.

Testbilen denne testuken er i utstyrsnivå Tekna+, noe som er det høyeste. Prisen her ligger på 618.600 kroner, så prisforskjellen er jo relativt stor.

Du kan få Qashqai med 4WD i samme utstyrsnivå som testbilen, da som en mildhybrid. Prisen på denne er 612.800 kroner, og mange vil nok stusse på at e-Power uten firehjulstrekk er dyrere enn 4WD versjonen uten e-POWER.

Vil du ha e-Power med firehjulstrekk må du opp til Nissan X-Trail.

I videoen over kan du se hva vil synes om bilen og hvordan den nye hybridløsningen oppleves både i urbane strøk og på motorvei.

Setene i Qashqai er gode. Elektrisk justerbare med minne for 2 posisjoner. Relativt lang sittepute som skal holde for de fleste. Lekre sømmer som bærer preg av god kvalitet, men trekk for mangel av seteventilasjon.

Massasje er derimot på plass, og du kan velge mellom tre behagelige programmer på begge stolene.

Førermiljøet er særdeles hyggelig i Qashqai. Gode materialer og kvalitetsfølelsen er god. Ergonomien er upåklagelig, og det hele fremstår som en veldig solid pakke. Noe hardplast finner du både her og der, men Nissan har virkelig gjort en god jobb med dette interiøret.

Tekna+ er utstyrt med et svart/blått interiør, og personlig synes jeg kanskje ikke denne kombinasjonen er den lekreste.

Rattet liker jeg veldig godt. Gode knapper som gir en god kvalitetsrespons når man trykker på dem, og de er lette å forstå.

Elektrisk oppvarming, og her blir hele rattkransen varmet – bra. Rattet har gode justeringsmuligheter og disse gjøres manuelt.

Navigasjonssystemet oppleves bra og gir deg den informasjonen du trenger. Man har trådløs Apple CarPlay og kablet Android Auto og det er nok mange som ender opp med å bruke dette.

Panelet under skjermen er i høyglans og gir refleksjoner som ikke er ønskelig.

Testbilen er utstyrt med 360-kamera som er et svært godt hjelpemiddel. Riktignok kunne Nissan godt kostet på seg kameraer med litt bedre oppløsning, for dette er ikke mye å skryte av.

I midtkonsollen har du to koppholdere, men dessverre er disse omringet av hardplast som gjør at her blir det mye skrangling og bråk. Hvorfor Nissan har valgt hardplast her av alle plasser kan man bare lure på.

Ellers så finner du e-pedal knappen her som aktiverer sterk regenerering dersom man ønsker det.

Også en egen EV-knapp her som tillater deg å kjøre noen få kilometer helt elektrisk. Trådløs lading for mobiltelefonen er også tilgjengelig.

Under armlenet er det litt oppbevaringsplass og her finner du også en USB-C samt en USB. Armlenet kunne med fordel ha vært av typen du kan skyve frem/bak da det føles litt kort for min del.

Samme flotte kvalitetsinntrykk på baksetene, disse både ser og oppleves gode. Isofix på yttersetene og et godt armlene med to koppholdere.

Dørene bak åpner nærmest 90 grader, noe som gjør montering av barnesete til en lek. Sjeldent at man har så god plass som dette, noe småbarnsforeldre nok vil sette stor pris på.

Litt trekk for dekslene man må fjerne for å komme til Isofix-punktene, disse er det nok noen som opplever at forsvinner med tiden.

Dersom jeg sitter bak meg selv så har jeg mer en god nok kneplass.

Jeg får føttene under førerstolen og på grunn av det får jeg en helt grei lårstøtte, men skulle nok gjerne hatt litt mer på lengre turer.

Baksetepassasjerene har tilgang til en USB-C og en USB.

Med mine 178 centimeter får jeg fint plass til hodet bak. Har fremdeles 2-3 fingre å gå på så selv de over 180 centimeter bør kunne sitte greit bak her.

Bilen er utstyrt med et stort panoramatak som gir godt lys i kupeen.

Her har man også en elektrisk gardin man kan trekke for dersom man skulle ønske.

I bagasjerommet har du 436 liter med plass. Gulvet kan legges i to nivåer slik at du her får flatt gulv. Noe plass under gulvet, selv i laveste posisjon og det er der du finner tauekroken mm.

Gode sidelommer til diverse utstyr.

Baksetene legges ned 60/40, og du har dessverre ingen skiluke. Til gjengjeld så har du 1.379 liter med stuplass. Relativt flatt gulv sørger for at du lett får med deg flatpakkede hjem.

I modeller med annen motorisering og andre utstyrsnivåer får du noen få liter mer bagasjeplass.

Qashqai kan utstyres med tilhengerfeste og kan trekke 1.800 kilo, men velger du e-Power må du nøye deg med maks 750 kilo.

Qashqai e-Power har et oppgitt forbrukstall på 5,3 liter per mil. På vår tur fra Oslo til Sørlandet landet forbruket på 5,6 liter per mil, da med mye motorveikjøring i relativt kraftig regnvær.

Testbilen er utstyrt med 19-tommers felger og dekk noe som er standard for dette utstyrsnivået, men dersom du skulle ønske så er 20 tommer tilgjengelig.

Tekna+ gir deg Nissan ProPilot som er Nissans navn på filholderassistent og adaptiv cruisekontroll. Systemet fungerer greit, selv om styreassistenten oppleves noe nervøs og ikke særlig god på å holde midten av feltet.

Man har et flott head-up-display som gir deg all den informasjonen du trenger, og bilen har i tillegg adaptive LED-lys som fungerer veldig godt.

Nissan Qashqai e-Power er en bil hvor tanken er veldig god, men praksisen dessverre ikke er det. Høyere avgifter på grunn av økt vekt, lavere hengervekt og mangel på firehjulsdrift gjør nok at mange ender opp med andre alternativer.

Synd, for Qashqai er en veldig god bil som fremdeles henger relativt godt med i tiden.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du