Vi har testet den oppgraderte utgaven av elbilen DS 3 E-Tense. (Fotos: Nybiltester)

Vi har testet nye DS 3 E-Tense

DS 3 E-Tense har fått en facelift hvor den største endringen har skjedd på batterifronten, hvor man nå har fått de kilometerne ekstra som denne bilen tidligere savnet.


Vi har tatt med bilen gjennom alle våre tester og kan røpe at dette nå er en bil som fort kan bli aktuell for mange.

Med faceliften så forsvinner navnet «crossback». Batterikapasiteten er økt til 54 kWh brutto, mens det du kan bruke er oppgitt til å være 51 kWh.

-->
Ladehastigheten er oppgitt til 100 kW, og de aerodynamiske endringene man har gjort i fronten på bilen skal sørge for 7 prosent bedre aerodynamikk.

Startprisen på nye DS 3 E-Tense var på 389.900 kroner under testen, mens testbilen har mellomste utstyrsnivå, pluss litt ekstra utstyr, slik at prisen på denne var 431.700.

WLTP er nå oppgitt til 403 kilometer, mens testbilen har en WLTP på 396 kilometer, altså noe lavere på grunn av ekstrautstyret.

DS 3 E-Tense er en liten design-bombe og fronten skiller seg særlig ut. Fronten har nå litt skarpere linjer, noe man spesielt ser på kjørelysene som er vertikale uten design-kurver slik forgjengeren hadde. Mønsteret i grillen blinker som diamanter i sollyset, og ser svært lekkert ut.

LED-lykter er standard, men nå kan man også velge LED-Matrix dersom man ønsker, og da disse koster rett i underkant av 9.000 kroner, så er det nok fort mange som vil velge dette.

Utvendige mål har ikke endret seg, så bilen er fremdeles 4,12 meter lang og 1,79 meter bred. Akselavstanden er 2,56 meter, slik at dette må anses å være en kompakt bil.

Bakkeklaringen er på hyggelige 17 centimeter, men dersom du går for Performance Line, så blir denne senket med 1 centimeter. DS 3 E-Tense kommer kun med drift på forhjulene.

Dørhåndtakene spretter ut når du åpner bilen, og legger seg flatt med karosseriet når bilen er i gang eller låst.

Felgene er lekre, og følger med uansett utstyrsnivå. Testbilen har fått på sommerdekkene, og de er i dimensjonen 215/55-18.

Forsetene er svært behagelige, trukket i mykt Nappa-skinn. Blir kanskje noe varmt og klamt, skulle gjerne hatt seteventilasjon, men dette hører sjelden hjemme i denne prisklassen.

Kun manuell justering av setene og rattet, hadde kanskje forventet at førersetet i det minste var elektrisk justerbart.

Sitteputen er relativt lang her, så jeg savnet ikke noen mulighet for å kunne forlenge denne.

Førermiljøet er svært så hyggelig. Det er gode materialer overalt, og har du sittet i en av de andre bilene i Stellantis-gruppen så vil du nok fort føle at dette er et steg opp kvalitetsmessig.

DS 3 E-Tense er som tidligere kjent samme bil som for eksempel Peugeot e-2008, Citroën e-C4 og Opel Mokka-e.

Lekre sømmer i førerstolene, og det er en helt tydelig rød tråd bestående av diamantformer, i velkjent DS-stil.

Intrumentskjermen er klar og god, og gir den den informasjonen du måtte ønske. Her kan du velge mellom kart, tripteller eller hva annet du måtte ønske. Gjenværende batteriprosent og estimert rekkevidde er alltid synlig, akkurat slik det bør være i en elbil.

Dersom du har en aktiv navigasjon, så vil skjermen endre seg til å vise kryss/avkjøringer uavhengig av hva du har på skjermen fra før, slik at det skal bli lettere for deg som sjåfør å få med deg hvor du skal.

Head-up-displayet er ikke det mest sofistikerte, men det gir deg den aller mest nødvendige informasjonen. Glassplaten kan skjules dersom man ikke ønsker å ha det tilgjengelig.

DS har valgt å ikke ha panel for åpning/lukking av vinduene i dørene, og derfor kan du heller ikke justere sidespeilene herifra. For å få til dette har de flyttet denne delen til venstresiden av rattet, i knehøyde. Dette medfører at de fleste av oss vil måtte strekke oss frem for å rekke frem, og derfor kan man ikke stille inn sidespeilene slik man sitter når man kjører.

Jeg har riktig nok lange nok armer til å få til dette, men dette er en løsning som er dårlig for mange av oss. Enkelte ting er liksom designet for en plass på et meget godt grunnlag, så her bommer DS fordi design kommer foran funksjonalitet.

I midtkonsollen finner du åpning/lukking av siderutene, uvant, men på ingen måte upraktisk så her fungerer designet. Igjen så ser det lekkert ut, og bryterne gir en god kvalitetsfølelse. Her finner du en USB-C og en trådløs ladeplate.

Ladeplaten har et noe snevert område hvor den faktisk lader mobiltelefonen, slik at jeg opplevde relativt ofte at mobilen ikke ladet da den hadde sklidd litt ut av posisjon.

To gode koppholdere som holder de fleste flasker godt på plass. Under armlenet er det noe stuplass, og man har en USB og et 12V uttak her.

Programvaren i bilen har fått en solid oppgradering, og nå oppleves innholdet på skjermen mye mer brukervennlig. Responsivt og godt system som nå er mye enklere å bruke enn det tidligere systemet.

Da bilen ikke er den aller mest avanserte så er det heller ikke så altfor mange menyer og valgmuligheter, slik at det hele fremstår relativt enkelt, men solid.

OTA-oppdateringer er også på plass.

Trådløs Apple CarPlay/Android Auto er en hyggelig detalj, og førstnevnte fyller skjermen på en god måte i tillegg til å være responsivt og bra.

Bilen har ikke noen teletjeneste, men bruker du Apple CarPlay kan du bruke taleknappen til å snakke til «Siri».

Bilens kart og navigasjonssystem er levert av TomTom, og leverer veldig bra både på kartdata og innhold. Veldig enkelt å bruke, og det eneste jeg savner her er estimert rekkevidde ved ankomst destinasjon.

Fiat 500e har samme kartleverandør og tilsynelatende samme system, og her får man dette, så dette virker litt snodig. Får håpe dette kan komme via en OTA-oppdatering.

Bilen foreslår ladestopp dersom den tror at du ikke kommer frem, og den viser deg også hvor mange ladere som er tilgjengelig på stedet. En funksjon som absolutt er et stort pluss, og gjør at det å planlegge eventuelle ladestopp mye enklere.

Hvor ofte systemet oppdateres er usikkert, men det stemte overens med virkeligheten de gangene jeg sjekket.

Bilen vet om fotobokser langs veien og varsler deg om disse i navigasjonssystemet. Bilen vet også hvilke fotobokser som har gjennomsnittsmåling, og du får da opp gjennomsnittshastighet du har hatt mellom disse. En meget nyttig detalj, som jeg ikke har sett tidligere i biler.

I videoen over ser du mer om hvordan uken vår med nye DS 3 E-Tense var.

Baksetene er behagelige og har god nok plass til to ikke altfor store voksne. Barn har dog god plass, og du finner ISOFIX på yttersetene. Ingen egen klimasone bak, ei heller egne dyser. Fant heller ingen lademuligheter bak her, og armlene mangler også.

Siden bilen ikke er bygget på en egen elbil-plattform så har man også en liten hump i midten, som gjør at benplassen her ikke er den aller beste.

Jeg har akkurat nok plass til hodet i baksetene, så du kan ikke være mye høyere enn 180 centimeter før hodet vil ta oppi bak her.

Jeg hadde en liten test av tidligere utgave av denne bilen, og den hadde sort taktrekk og da ble det fryktelig mørkt i kupeen. Heldigvis har man nå lyst taktrekk slik at det blir litt hyggeligere å sitte bak her.

Designet på bilen gjør at bakvinduene er noe mindre enn vanlig, disse går heller ikke veldig langt ned, og det hele fører til at det føles litt mer trangt i baksetene.

Kneplassen er grei, men jeg må sitte med relativt bratt rygg for å få plass. Liker du en noe mer tilbakelent sittestilling så vil du nok ikke ha plass til beina.

Relativt kort sittepute bak kombinert med at jeg ikke får føttene noe særlig under førerstolen medfører at lårstøtten blir relativt begrenset.

Det er relativt tydelig at baksetene her er forbeholdt de yngre av oss, men det går med voksne på litt kortere turer.

Bagasjerommet rommer 350 liter. Ikke noe særlig plass under gulvet, her er det kun plass til det sikkerhetsutstyret som er påkrevd i en bil.

Baksetene felles ned i en 60/40-løsning, og da har man 1.050 liter tilgjengelig. Du får ikke flatt gulv, ganske solid hump ved baksetene.

DS 3 E-Tense kan ikke ha hengerfeste, og det finnes heller ingen frunk.

DS 3 E-Tense er svært behagelig å kjøre. Bilen har 156 hk og 260 Nm. 0-100km/t tar 9 sekunder, så dette er på ingen måte noen sportsbil, og den prøver heller ikke på å være det.

Alt er meget komfortabelt satt opp. Støynivået er lavt, og demperne gjør en solid jobb med å maskere ut det som er av ujevnheter i asfalten.

Styringen er lett og presis. Bilen er utstyrt med et 360-kamera som gjør parkeringen til en lek. Assistansesystemene er gode og gjør at det å kjøre på langtur med denne bilen er komfortabelt og enkelt.

Under vår landeveistest i vår skinte solen fra skyfri himmel og temperaturen lå mellom 10-13 grader. Turen er på 205 kilometer og starter/stopper på samme sted for å unngå høydeforskjeller. Vi kjører alltid bilene i normal/komfort modus, med klimaanlegget stilt inn slik at det er behagelig for sjåføren.

DS 3 E-Tense fikk en beregnet rekkevidde på 410 kilometer på denne turen, noe som vi ble positivt overrasket over. Med andre ord, så vil man kunne komme et stykke over WLTP rekkevidden når sommertemperaturene kommer.

Vår 50/50-test er en litt tøffere runde med 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei. Værforholdene var veldig like de vi hadde på landeveistesten, men det ble en del motvind på motorvei-biten. Beregnet rekkevidde her ble 346 kilometer, noe som er et godt stykke under resultatene fra landeveistesten.

Vind og hastighet er noe alle biler ikke liker særlig godt så det var ikke overraskende at det ble litt lavere tall her. 346 kilometer er uansett et hyggelig tall, og viser at man fint kan dra på langtur med DS 3 E-Tense.

Da vi skulle teste lading så nektet bilen å ta imot strøm. Prøvde flere ganger på forskjellige stolper, men samme resultat. Bilen ville etter hvert ikke starte, og etter å ha konsultert med et DS-verksted over telefon så ble løsningen å koble ut 12V batteriet for en stund slik at bilen kunne få slettet «minnet».

Deretter ble det en Viking-bil til nærmeste verksted som etter et par dager fikk fikset bilen, ved hjelp av en programvareoppdatering. Dette er en helt ny bil som ble sendt rett fra fabrikk og det var tydeligvis noe i programvaren som ikke var helt klart, men dette er nå altså rettet opp i, slik at kunder forhåpentligvis ikke vil oppleve det samme.

Da vi omsider fikk bilen tilbake kunne vi gjennomføre ladetesten vår. DS 3 E-Tense brukte 29 minutter på å lade fra 10-80 prosent, et hyggelig tall. Farten spratt rett opp i 100 kW og holdt seg der en god stund før den dalte til 84 kW og senere 56 kW.

Når vi bikket 80 prosent så ladet vi fremdeles med 43 kW, og dette er en stor forbedring kontra batteriet som stod i tidligere utgave, da dette ladet med knappe 17 kW over 80 prosent. Ingen forvarmingsmuligheter her, så hvordan ladefarten er om vinteren blir spennende å se.

Det ble kun registrert rett i underkant av 500 eksemplarer av forrige utgave av denne bilen, mens det er registrert 6.900 av Peugeot e-2008 og 3.500 eksemplarer av Citroën e-C4 i skrivende stund. Mye av dette handler nok om at DS`n var den som kom kortest på grunn av litt dårligere aerodynamikk, og at den var den dyreste.

Dyrest vil den nok alltid være blant disse bilene, men prisforskjellen har nok vært litt for stor tidligere. Det blir spennende å se hva som skjer med prisene hos konkurrentene når de etter hvert også kommer med det nye batteriet.

Med en DS får du utvilsomt en bil med mye personlighet og sjel, og kvalitetsinntrykket er solid. Alle bilene i denne gruppen har sine positive sider, og designet er helt klart DS 3 E-Tense sterkeste side.

Dette er en bil som virkelig har fått en velfortjent facelift, og en økning av batteristørrelse som mange vil sette pris på.

Sammen med god komfort og et lekkert design så blir vi ikke overrasket om vi ser flere av denne på veiene fremover.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også: 

Hva tenker du

Les mer om:

Tester Biltester DS 3 DS