Vi har prøvekjørt Volvo EX30. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Volvo EX30

Vi har kjørt RWD med stor batteripakke og Ultra utstyrsnivå, og AWD med Ultra utstyrsnivå i Barcelona – en opplevelse!


Vi var en tur i Oslo i august og så litt på Volvo EX30 der, men da var blant annet ikke frunken ferdig nok til å vises, vi tar likevel med videoen derfra nedenfor her:

-->
Det er utvilsomt en helt annen opplevelse å få kjøre en bil enn bare å få sitte i den, så det var med stor forventning vi tok turen til Barcelona for å kjøre Volvo EX30.

Det bør nevnes at vi kjørte pre-produksjonsmodeller av bilene, noe som betyr at en del software kan justeres, men man gjør ikke noe med fysiske ting på bilen lenger før man har produksjonsmodellen.

Det var litt informasjon på et rom i en loungeavdeling på flyplassen før det var rett ut på veiene med nye Volvo EX30. Vi hadde to ulike versjoner som skulle prøves, og jeg startet med Cloud Blue RWD med stor batteripakke og Breeze interiørpakke i utstyrsnivå Ultra.

Du får Volvo EX30 med standard range batteripakke, der WLTP-rekkevidden er på 344 kilometer, og Core utstyrsnivå fra 321.900 kroner, du kan også velge det minste batteriet med Plus utstyrsnivå fra 351.900 kroner.

Utstyrsnivå Ultra får du kun til stor batteripakke, enten du velger RWD eller AWD. Ettersom AWD har en ekstra motor snakker vi der om hele 428 hk (156 hk foran og 272 hk bak) mot bakhjulstrekkerens 272 hk.

Innstegsmodellen kan trekke med seg inntil 1.000 kilo på hengerfestet, om man velger dette fra ekstrautstyrslista, vår RWD med stor batteripakke kan trekke med seg inntil 1.400 kilo og AWD-versjonen kan trekke med seg 1.600 kilo på hengerfestet.

Vi hadde også noen Vapour Grey AWD med Ultra utstyrsnivå og Mist interiørpakke, men den kommer jeg sterkere tilbake til, for den fikk jeg prøvekjøre litt senere på dagen etter et bilbyttestopp.

I videoklippet over her er det utvilsomt mest filming i AWD-utgaven, rett og slett fordi jeg relativt raskt hadde litt utfordringer med GPSen i den blå bakhjulstrekkeren.

Neida, skjermen har ikke rare farger på seg, men de fleste kameraer sliter litt med å ta korrekte bilder/film av skjermen, som opplevdes meget komfortabel for øyet å se på.

Som du kanskje ser på bildet over her så står det «Searching for GPS»… dermed måtte mobilens Google Maps brukes for at jeg skulle finne fram til neste møteplass. Når man da har bil alene, blir det ikke noe særlig fokus igjen til å få produsert video.

Etter en reset fungerte navigasjonen helt perfekt fram til neste stopp der det var bilbytte, men for sikkerhets skyld sendte de med meg en «kartleser» så jeg skulle slippe den biten alene dersom noe skulle skje med navigasjonen.

Interiørpakke Breeze har lyse seter i kunstskinn og en del grå områder i interiøret med flerfargede prikker – resirkulerte materialer som er brukt. Personlig synes jeg kanskje kunstskinnet i setene var noe småklamt med over 20+ utendørs.

Du synes kanskje det er litt få knapper på setet, kun en firkanta sak med en knapp i midten, men den knappen gjør at firkanten får 3 ulike justeringsmenyer, og du har svært gode innstillingsmuligheter på dette setet i Ultra utstyrsnivå.

En meny er for basis-instillinger, som opp/ned, fram/tilbake og seteryggens vinkel.

Når man har gjort de instillinger man ønsker i en justeringsmeny, trykker man på knappen i firkanten og får opp neste meny, den du ser over her vises når du justerer korsryggstøtten – 4 veis justering for den.

Et tredje menypunkt på setejusteringen er å kunne justere på sitteputens vinkel, trykker man en gang til på knappen så kommer man tilbake til start, så det er som en slags runddans i setejusteringsmenyen.

Det man ikke kan justere på er sitteputens lengde, og det var nok noen som syntes lårstøtten var litt så som så, litt avhengig av personens lengde.

Skjermen er delt inn i 5 hovedområder, øverst ser du girvalg, eventuelt om cruisekontrollen er på, og hastigheten du kjører, så kommer det store Google Maps-området, noen widgets og innoldslinje som tilpasser seg det som er ditt antatte behov.

Nederst er det en menylinje med klima sentrert og litt andre valg som er kjekke å ha lett tilgjengelig, som apper, lyd, bilinstillinger og huset for å komme tilbake til hovedskjermen kjapt og greit.

Det bor en Google-assistent i bilen som du kan snakke norsk til (så lenge norsk språk er valgt), her kan du be bilen om å ordne navigering til et reisemål, du kan be den legge inn et ladestopp en ønsket plass i reiseruta, styre radio eller musikk eller rett og slett be om de siste nyheter, været eller en vits – de er ganske tørre.

Det betyr at det ikke behøver å bli så mye trykking på skjermen som man kanskje tror.

Velger man for eksempel å trykke på selve temperaturen, eller på ett av setene, kommer en hurtigmeny opp (bildet til venstre) der man kan styre med klimaanleggets temperatur, samt setevarme og rattvarme.

Trykker man på viftesymbolet kommer en noe mer avansert klimastyringsmeny opp (bildet til høyre), hvor man for eksempel kan få varm luft på frontruta eller rutevarme til bakruta.

Trykker man på bilen så ser man øverst at det er tre ulike menyer, en «quick controls», en Car status» og en «settings» – nederst til høyre på Quick controls har man en «knapp» for å slå av den EU-pålagte lyden som skal dukke opp om man overstiger det bilen tror er hastigheten der du kjører.

Når det blir kveld og mørkere ute så vil skjermen automatisk endre til mørkere farger for å være mindre sjenerende med tanke på lys.

Når man bruker Google Maps vil den vise hva slags batteriprosent du antagelig kommer fram til reisemålet med, en svært nyttig funksjon når man er ute på tur med en elbil.

Øverst på skjermen ser man helt til venstre der oppe at D har en grønn farge på seg og et ratt under som også er grønt, det handler om hvilken tilstand cruisekontrollen er i, og her har man en del assistenter som hjelper til med sikker kjøring.

Cruisekontrollen slår man på ved å dytte girvelgeren bakom rattet et hakk ned mens man kjører.

(Foto: Volvo)

Selve girvelgeren befinner seg bakom rattet på høyre side, og her ser man også at cruisekontroll-symbolet befinner seg ved siden av D for Drive.

En fordel med RWD og stort batteri på 64 kWt som kan brukes, er at man får maksimal WLTP-rekkevidde på 475 kilometer, og med 0-100 km/t på 5,3 sekunder oppleves den som mer enn kvikk nok for de fleste der ute.

Man har maksimalt 1.400 kilo hengervekt på RWD med stort batteri.

Så kan man se litt på økonomien, for RWD med stor batteripakke og Ultra utstyrsnivå er bare 25.000 kroner billigere enn AWD-utgaven som har mye mer krefter, 1.600 kilo hengervekt og mest sannsynlig en langt hyggeligere annenhåndsverdi. Den gjør også unna 0-100 på 3,6 sekunder.

WLTP-rekkevidden for AWD-utgaven er på 450 kilometer, men det forutsetter naturligvis en meget snill høyrefot.

Man skal med andre ord ha veldig lyst på 25 kilometer mer i WLTP-rekkevidde, bakhjulsdrift, lavere hengervekt og mindre krefter og 25.000 kroner for å velge bakhjulsdrift med stort batteri.

Dersom jeg selv skulle handlet en Volvo EX30 hadde jeg valgt Ultra utstyrsnivå, rett og slett fordi jeg må velge Ultra for å få Mist-setetrekk, det eneste uten kunstskinn i sitteputen.

Jeg hadde også gått for den kule gule Moss Yellow, og jeg hadde lagt til sotede ruter og hengerfeste. Da er prisen oppi 485.000 kroner før man ser på vinterdekk. Et godt stykke over startprisen på 321.900 kroner.

Spørsmålet er nok om jeg ikke like gjerne hadde gått for en Smart #1 Brabus, som har bedre plass til mine tenåringer i baksetet, og som er noe mer sportslig satt opp i fjæringene. De er bygget på den samme plattformen, sammen med Zeeker X.

På en stor parkeringsplass var det bilbytte, så her skiftet jeg over til en Vapour Grey AWD, og fikk endelig bli litt bedre kjent med ullstoffsetene i Mist-interiøret som du må velge utstyrsnivå Ultra for å kunne velge.

Med en gang jeg ser setene med ullstoff blir jeg jo bare glad, de puster langt bedre enn setene med kunstskinn, og det betyr en del når det er varmt ute.

Jeg må jo si jeg synes de ser lekre ut også i dette ullstoffet.

Om jeg liker dette noe mer glassfiberlignende materialet i «gjenbruksområdene» er jeg ikke helt sikker på, men jeg synes nok det slår den prikkete løsningen fra Breeze.

Liker veldig godt rattet, det har en form som er nydelig i praktisk bruk, kanskje spesielt på veier med mye svinger og i rundkjøringer.

Det er nok noe tilvenning at alt i en Volvo befinner seg på en midtplassert skjerm, og jeg er noe usikker på hvor mange i den eldre målgruppen som elsker denne løsningen. De unge og urbane digger det nok ganske kjapt. Jeg tror nok det er enklere å venne seg til den intuitive skjermen hos Volvo EX30 enn å venne seg til å bruke en smarttelefon.

Det kan være noen tenker, nei, småbarn og rot og gris i det baksetet her av ull går ikke. Jeg vil da påstå at det finnes gode setetrekk man kan bruke for å beskytte de fine ullsetene, slik at de som sitter foran kan ha det mindre klamt.

Setene bak er i utgangspunktet ikke designet for voksne, men dersom sjåføren hadde vært en del kortere enn meg selv så hadde jeg faktisk fått plass.

Det man ikke får justert noe på med plassen i et baksete er hodeplassen. Jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang, og har helt fin hodeplass.

Legg også merke til festet for sikkerhetsnett for bagasje om man legger ned baksetene for å få med seg et lass. Det har jeg stor sans for!

Jeg kan ikke sitte lenge bak om en som er så stor som meg selv i forsetet, da sliter jeg for mye med kneplassen. Sitteputen bak er noe kort, og noe lavt plassert for at voksne skal sitte veldig komfortabelt baki her, men for barn er det jo glimrende.

Bagasjerommet kan nok se noe lite ut, og det er jo ikke digert, men det er en god del plass under dette gulvet, som er her for å gi en enkel innlasting/utlasting.

Det er nok noe enklere å få et inntrykk av den ekstra plassen under gulvet i videoklippet fra denne prøveturen i Barcelona, og i videoklippet fra visningen i Oslo ser man også gulvet i nedre posisjon.

Totalt har man 318 liter opp til bakseteryggens topp dersom man også bruker de 61 literne man har under øvre gulv.

Du kan også ha taklast, med inntil 75 kilo.

Da vi så på bilen i Oslo var ikke Frunken ferdig, men nå i Barcelona fikk vi se nærmere på den.

Surrer man ladekablene godt får man plass til dem oppi denne 7 liter store frunken her, og man har plass til varseltrekanten og en pose eller to med spylervæske også.

Legg merke til dekorasjonene på innsiden av lokket, det er jo litt søtt, selv om man nok vil holde seg lengst mulig unna elg selv om man har en Volvo.

Rammeløse sidespeil har vi sett på Polestar 2, men nå får også Volvo EX30 dette. Ganske lekkert og det er vel så funksjonelt som den gammeldagse speilkappen.

Sidespeilene velger man å justere fra skjermen, så bruker man knapper på rattet til selve justeringen.

Man merker ganske godt de ekstra kreftene som bor i AWD-utgaven, spesielt når man kjører litt aktivt på svingete vei. Da merker man også at oppsettet er noe mykt. Spesielt om man sammenligner med Smart #1 Brabus som Volvo EX30 deler plattform med, den er mer sportslig i sitt fjæringsoppsett.

Fordi Volvo har gått for komfort i fjæringsoppsettet vil man oppleve noe myke fjæringer når man drar på litt på svingete veier. Vi mistenker nok at de fleste som skal ha en Volvo EX30 setter pris på det komfortable valget Volvo her har gjort i sitt fjæringsoppsett.

Støynivået er det ikke så lett å uttale seg alt for bastant om når man tester på finkornet asfalt i Spania, men små kompakte biler har som regel droppet en del støydemping, så jeg blir ikke sjokkert om vi hører grov norsk asfalt en del bedre enn den spanske.

Når det gjelder ladehastighet og rekkevidde, så er ikke det noe man får testet på en prøvekjøring som dette, det får vi komme sterkere tilbake til når vi får låne bilen her i Norge i løpet av første kvartal.

Det Volvo sier om ladehastigheten er at det skal ta omlag 26-28 minutter å lade fra 10 til 80 prosent under optimale forhold, kun 2 minutter forskjell på liten og stor batteripakke.

På dag 2 kjørte jeg også AWD, og den måtte også resettes fordi cruisekontrollen ikke ville bli slått på. Selv synes jeg kanskje det var litt i overkant å oppleve to behov for reset på to dager med prøvekjøring, men software er jo gjerne det som kommer mer og mer på plass fram mot utlevering av biler.

Programvaren og løsningene i seg selv er gode, så lenge alt fungerer som det skal, og det får vi jo satse på at det gjør når produksjonsmodellen skal leveres ut til kunder på nyåret.

Det har ikke vært så mange kompakte elbiler med mulighet for 4×4, men dersom man ikke må ha en kompakt elbil finnes det mange større alternativer med 4×4 som koster rundt prisen av en Volvo EX30. Konkurrentenes utfordring er at de ikke heter Volvo, for det merkenavnet er skikkelig godt innarbeidet i den norske folkesjelen.

Vi gleder oss veldig til å få kjøre mer Volvo EX30 i Norge, og å få teste både rekkevidde og ladehastighet, og støynivået på norske veier.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også: 

 

Hva tenker du