Hongqi er opptatt av å lytte til kundene sine, så denne uken skal vi forsøke å finne ut av hva som er endret og hva endringene gjør med dette beistet av en bil.
Exclusive+ gir deg et batteri på 120 kWh, opp fra 99 kWh som tidligere har vært det største.
-->
Du får 22 tommers felger om sommeren, i tillegg til at man nå har en duftpakke med 4 forskjellige dufter, et oppgradert lydanlegg med 16 høyttalere og en oppgradert forsterker.
WLTP-rekkevidden er økt til 515 kilometer, mens ladehastigheten er redusert til 130 kW, ned fra 140 kW som man kan lade de andre batteriene med, for ja, både 84 kWh- og 99 kWh-versjonen er fremdeles tilgjengelig i andre utstyrsnivåer.
I Exclusive+ er 6 seter standard og du kan ikke endre på setekonfigurasjonen her.
Exclusive+ koster fra 999.900 kroner, og er med det en økning på 75.000 kroner.
Prisforskjellen er i seg selv grei med tanke på alt man får for den ekstra prisen, men bilens totalpris er nok svaret på at det går tregt med salget. Er nok mange som velger litt mer kjente merker når man bikker millionen.
Hongqi var jo tidligere en del gunstigere priset, men moms og vektavgift har sørget for store skår i gleden.
Billigste utgave, da med 84 kWh batteri og en god del mindre utstyr koster fra 699.900 kroner.
At designutvikleren hos Hongqi tidligere hadde jobb hos Rolls-Royce er det ikke vanskelig å se. En massiv front, som ikke akkurat er aerodynamisk, men det har nok spilt en mindre rolle når man har designet denne bilen.
Ingen endringer i front på bilen dersom du velger Exclusive+.
LED-Matrix lys følger med fra utstyrsnivå Premium og opp.
Om natten sørger lysene for at man fremdeles ser at dette er en diger bil. Ved åpning/lukking lager lysene et lite animert lysshow som er lekkert.
Matrix-lysene er gode, men skulle ønske at de lyste litt høyere enn det de gjør.
Man skulle jo tro at en diger bil som dette skulle ha en massiv frunk, men faktum er at den ikke har en i det hele tatt. Heldigvis så har importøren skjønt at dette er noe nordmenn gjerne vil ha, slik at dersom du ønsker så kan man få en frunk ettermontert når bilen kommer til Norge.
Denne rommer 75 liter og er et tillegg på rett over 5.700 kroner.
Hongqi E-HS9 er en gedigen bil som måler 5,21 meter i lengden, 2,01 meter i bredden og drøye 1,7 meter i høyden. Akselavstanden er på hele 3,11 meter, noe som tilsier at man her har stor plass innvendig.
Bilen veier 2.702 kilo uten fører, og maksimal tillat vekt er 3.232 kilo, slik at man her har 530 kilo til folk og bagasje.
Luftfjæring er standard fra utstyrsnivå Exclusive og opp.
Bakenden på bilen er virkelig lekker samtidig som den har et relativt sportslig preg. En lekker lysstripe som dekker hele bilens bredde, noe som gjør at bilen i mørket ser utrolig kul ut.
Hengerfeste er tilgjengelig, men bare som en avtagbar løsning, og velger du dette som ekstrautstyr så må du ut med i overkant av 20.000 kroner – så billig er det ikke.
Du kan trekke 1500 kilo dersom du har dette montert. I tillegg kan du ha maks 75 kilo på taket.
I videoen over kan du se mer om hvor fantastisk behagelig denne bilen er på noe, og hvor utrolig frustrerende den oppleves på andre ting.
Her ser vi også på hvor langt du kan forvente å komme med denne bilen, samt hvor lange du må forvente at ladestoppene blir.
Med alle 6 setene slått opp har du 225 liter til rådighet. Noe plass under gulvet til ladekabler etc. I bagasjerommet finner du også knapper for å heve/senke baken på bilen for å gjøre inn/utlasting enklere.
Du har også et panel bak her hvor du kan enten få opp eller legge ned setene på tredje rad – helt elektrisk.
Med de to bakerste setene nedfelt får du straks en god del mer stuplass. Setene på andre rad kan dessverre ikke felles ned slik at å få med seg de aller lengste pakkene hjem fra Ikea kan bli noe utfordrende.
Ønsker du seter som kan legges ned på andre rad også så må du velge utstyrsnivåene Comfort eller Premium.
Setene på tredje rad er ikke like luksuriøse som i resten av bilen, men allikevel overraskende gode. Her har du dessverre ikke ISOFIX. Passasjerene bak her har en USB utgang hver, men kun den lille lommen i armlenet til oppbevaring.
Denne lommen er relativt ugunstig plassert da armen min havner oppi der, og det er jo ikke direkte behagelig på lengre turer.
Med mine 178 centimeter så har jeg fremdeles litt plass igjen til taket, men noe særlig over 180 centimeter tror jeg ikke du skal være før det begynner å bli klaustrofobisk bak her.
Jeg har god plass til knærne mine bak her, og det er fremdeles mulighet for setet foran å komme lengre fram, uten at det går nevneverdig utover kneplassen til den foran da denne er mye mer enn god nok uansett.
Her har man altså en tredjerad som også voksne kan sitte i, slik at de litt større barna vil oppleve rikelig med plass bak her.
Uten sete i midten på andre seterad så er det også veldig enkelt å komme til setene bak her. Passasjerene bak her har også en egen klimasone hvor de kan styre sin egen temperatur.
Nær sagt alle biler har i dag panoramatak, og denne bilen er intet unntak. Her kan du derimot også åpne taket noe mange setter pris på, på de aller varmeste dagene.
Du har også en gardin som kan trekkes for – elektrisk så klart – dersom ønskelig.
Et hakk lenger fram så begynner det virkelig å lukte litt mer luksus. Baksetene er utrolig lekre, og her i Exclusive+ så er setene trukket i deilig nappaskinn, og baksetene har mulighet for oppvarming og ventilering i 3 nivåer.
Setene er selvsagt elektrisk justerbare, men ryggen kan ikke legges veldig langt bak, men med den deilige nakkeputen man har her så skal det mye til å ikke finne en behagelig stilling.
Hver stol har også sitt eget armlene. Begge setene her har ISOFix.
Dørpanelene i denne bilen er trukket i deilig skinn og bærer preg av høy grad av kvalitet.
Lekker ambientebtelysning om kvelden.
I hver bakdør kan du også ta opp/ned vinduene på begge sider av bilen. Under armlenet har du en liten lomme for oppbevaring, og plass til en flaske litt lengre ned.
Med det oppgraderte høyttaleranlegget i Exclusive+ får du nå lekrere høytalerdeksler i metall framfor plastikk som tidligere.
Hodeplassen på andre seterad er majestetisk. Her skal du være veldig høy for ikke å få plass, og uten noe sete i midten så har man virkelig nok plass i alle retninger.
Kneplassen er også upåklagelig, og selv om jeg skyver stolen helt fram så har jeg nok av plass her. Førerstolen er for øvrig stilt inn på meg selv.
På grunn av den generøse plassen til knærne og fordi jeg får føttene godt under stolen foran er også lårstøtten mer enn god nok.
Sitteputens lengde kan ikke justeres, men for meg er denne lang nok som den er.
Via skjermen bak kan passasjerene justere sin egen temperatur samt kontrollere oppvarming eller ventilering av setene.
Her finner du også 2 USB utganger, ett 12V uttak samt et eget uttak med vanlig stikkontakt.
Foran vil nok de aller fleste finne seg svært godt til rette. Igjen, stoler trukket i deilig nappaskinn og med nakkeputer som gjør at du bør ikke være så altfor trøtt før du setter deg inn.
Setene foran er som bak, oppvarmbare og ventilerte i 3 nivåer, men her har du også massasje, 3 programmer med 3 intensitetsnivåer. Svært behagelig.
Foran kan du også justere sitteputens lengde, da manuelt. Du har inn og utstignings-hjelp som sørger for at setet og rattet trekker seg tilbake for å hjelpe med nettopp dette. Begge setene har minne for 3, og på førersiden blir også innstillinger for ratt og speil lagret.
Lekkert førermiljø som igjen bærer preg av gode materialer og god kvalitet.
3 skjermer, alle på 16,3 tommer, samt en egen skjerm for klima.
Lekkert treverk rundt girspaken gir den lille prikken over i´en. Skjermen for passasjeren kan skrus av, kjekt, spesielt når det er mørkt.
Interiørbelysningen i bilen er svært så lekker, og du kan velge og vrake i farger samt styre intensiteten.
Rattet er godt, men jeg er ikke særlig glad i at knappene er gjemt bak et panel i høyglans. Riktignok så lyser knappene opp når lysforholdene tilsier det, men opplevde flere ganger at bilen dimmet ned lyset og dermed gjorde det vanskelig å se knappene.
Høyglans er aldri min favoritt, og det er ikke det her heller.
På venstresiden side kan du justere kjøremodus, endre visning i førerdisplayet samt justere sidespeilene.
På høyre side justerer du media og lyd. For å kontrollere cruisekontrollen så har denne bilen en egen spak for dette. Rattet er elektrisk justerbart og også oppvarmet.
Førerdisplayet gir deg god informasjon og her får du den informasjonen du trenger. Veldig bra at man har visning av rekkevidde både i prosent og kilometer, virker som de fleste nå endelig har dette på plass.
Her kan du også se hvor mye kraft du til enhver tid bruker, både i kW og i prosent.
Mangel på Head-up display trekker noe ned, spesielt i denne prisklassen.
Du har tilgang til Apple CarPlay og Android Auto, riktignok kablet gjennom en USB-C port du finner under armlenet.
Systemene fyller hele skjermen og fungerer godt, og er nok systemer mange ender opp med å bruke her, spesielt for musikk da DAB radioen i denne bilen ikke fungerer særlig godt. Den ramler ut overalt, selv på E18 hvor det vanligvis er god dekning. Her skal det nevnes at Hongqi fortalte meg at dette skal fikses opp i med en programvareoppdatering som er forventet på nyåret.
Musikkanlegget er som nevnt oppgradert i denne utgaven og spiller mye bedre enn det gjorde tidligere. På Exclusive+ får man også en ekstra forsterker montert i bilen etter at den kommer til Norge.
Bilen har 360 graders kamera og du har mulighet til å velge en 3D-visning som gjør det mye lettere å se hvor bilen er i forhold til fortauskanter etc.
God oppløsning på kameraene og et fint hjelpemiddel på en stor bil som dette.
Den tredje skjermen kan brukes til å speile innhold fra telefonen din. For å få til dette må du laste ned en app som skjermen gir deg informasjon om ved hjelp av en QR-kode. Antall apper som kan brukes på denne skjermen er relativt begrenset, og det handler mest om mangelen på OTA – altså såkalte «over-the-air updates».
Denne bilen har dessverre ikke det, noe som gjør at mange ikke ønsker å tilby apper til denne bilen, rett og slett for at de ikke får sendt oppdateringer til dem.
Bilen kan oppdateres, men dette må gjøres på verksted, og derfor så kommer det ikke like hyppige oppdateringer til denne bilen som hos andre.
Du har tilgang på en egen Hongqi-app som virker responsiv og god. Her kan du blant annet styre bilens klimaanlegg noe som er særdeles behagelig på de varmeste/kaldeste dagene.
Velger du Exclusive+ så får du nå også et program med 4 forskjellige dufter som kan spres ut i kabinen. Lukter overraskende friskt og godt, og er absolutt en hyggelig detalj.
Klimaskjermen fungerer godt og relativt responsivt, det er også her du lagrer seteposisjonen for begge forsetene samt styrer med oppvarming/ventilering og massasje.
Vi tok med Hongqi E-HS9 Exclusive+ på vår 205 kilometer lange landeveistest en varm septemberdag. Temperaturene lå mellom 17-18 grader, tørre fine veier og helt vindstille. Med andre ord ganske optimale forhold for en rekkeviddetest.
Beregnet rekkevidde havnet her på 532 kilometer noe som må sies å være veldig bra.
Altså over WLTP tallene, selv med disse 22-tommers dekkene som bilen står på, som forøvrig er i dimensjon 275/40-22 både foran og bak.
Testene våre blir alltid kjørt med biler i kjøremodus «Normal», eller «Comfort» som det heter her.
Vår 50/50 test er en noe hardere test da den inneholder 50 prosent med motorveihastighet og 100 km/t. Denne bilen er jo ikke veldig aerodynamisk bygget så vi var spent på hvor mye dette kom til å utgjøre når vi fikk resultatene av denne testen.
Beregnet rekkevidde havnet her på hyggelige 466 kilometer, altså en god del under resultatet fra landeveistesten, men det er ikke avskrekkende stor forskjell.
Som tidligere nevnt så kan E-HS9 Exclusive+ kun ta imot 130 kW. Vi var derfor spente på hvor lang tid vi ville bruke på ladetesten vår som går på å lade fra 10-80 prosent. Her finnes heller ingen oppvarmingsmuligheter, men før denne ladeøkten hadde vi unnagjort begge rekkeviddetestene våre og bilen hadde vært på veien i 5-6 timer ‒ så batteritemperaturen burde være optimalisert for hurtiglading.
Vi brukte 44 minutter på denne øvelsen, og det er jo ikke grensesprengende raskt, snarere tvert imot.
Riktignok så har man et stort batteri som vil ta noe tid å lade opp, men det finnes like store batterier hos andre som lader vesentlig raskere. Topphastigheten for denne ladeøkten var 123 kW, og ladekurven er relativt flat.
Registrerte 83 kW rundt 60 prosent og da vi bikket 80 prosent så ladet vi fremdeles med 62 kW, og denne farten holdt bilen helt opp til 92 prosent.
Hongqi E-HS9 Exclusive+ er fantastisk godt støyisolert. Selv med 22-tommers dekk så er det stille og behagelig inne i kupeen. Her snakker vi Audi/Mercedes-Benz-nivå. Luftfjæringen gjør at ujevnheter forsvinner uten at du merker noe sørlig til dem, men du får litt båt-følelse da den er veldig mykt satt opp – spesielt i Comfort.
Bilen har for øvrig 7 forskjellige kjøremodus slik at du kan få det noe stivere dersom du ønsker. For å få alle kreftene tilgjengelig må du ha bilen i «Extreme», og dette oppnår du ved å først velge Sport – så holde inne begge rullehjulene på rattet i et par sekunder – da får du 551 hester og skal i teorien oppnå 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Det føles fort i en bil som dette!
Bilen har noen klare svakheter og disse kommer til overflaten når du begynner å bruke bilens cruisekontroll. Den liker ikke veier med svinger, og det har vi jo litt av i Norge. Den bremser kraftig ned i svinger, selv i svinger i 110-sonen på E18 som ikke er særlig skarpe.
Prøver du å justere farten selv med et lett trykk på wattpedalen så går dette fint, helt til du slipper opp, for da hugger bilen til for å komme ned til «trygg» hastighet.
Vanvittig irriterende og såpass frustrerende at jeg ofte ender opp med å kjøre manuelt. Heller ikke selvstyringen er særlig god, da den sliter med å holde feltet sitt, spesielt etter svinger. Skikkelig synd, for dette ødelegger virkelig inntrykket av bilen etter lange kjøreturer.
Et annet merkelig fenomen med denne bilen oppdager du dersom du akselererer og slipper wattpedalen. Da fortsetter bilen akselerasjonen i hva føles som et lite sekund før den slipper opp. Skummelt første gang du opplever det, og garantert ikke slik det er ment å være. Merkelig.
Under kjøring med cruisekontroll driver bilen også med stadige justeringer, du ser tydelig i førerdisplayet at kraften øker, før den dabber av for så å øke igjen. Farten holdes konstant, dersom det ikke er svinger, men kraften justeres i berg- og dalbaner slik at du merker det. Unødvendig og absolutt noe man kunne finjustert.
Dette er en bil som er utrolig lekker på veldig mange måter, men som har sine klare svakheter. Pris og programvare er denne bilens akilleshæl, og det synes vi er synd. At luksus som dette koster er vi jo klar over, men da må ting som programvare være på plass.
Exclusive+ utgaven retter opp i veldig mye av det som har blitt klaget på tidligere, men mange skulle nok ønske at forvarming av batteriet nå var på plass – det blir spennende å se hvordan denne lader på de kaldeste vinterdagene.
Les flere tester hos Nybiltester