Vi har testet den nye Ford Transit Custom. (Fotos: Nybiltester)

Vi har testet Ford Transit Custom

Kombinasjonen automatgir og 4×4 er helt ny for den nye varebilen Ford Transit Custom, det gjør at det er solgt omlag 2.000 varebiler før den har kommet seg til salgslokalene.


Vi ble med Ford Motor Norge til München for å prøve en tur med den nye Ford Transit Custom, en bil som har mange endringer fra forrige utgave av varebilen.

-->
I München fikk vi prøve Transit Custom (varebil) i L1H1 (korteste og laveste) med rød lakk «Artisan Red», manuell girkasse og 2-liters turbodiesel med 150 hk, og vi fikk prøve Tourneo Custom (personbil) i L2H1 (lengste og laveste) med blå lakk «Chrome Blue», automatgir med 8 trinn, og 2-liters turbodiesel med 170hk. Begge med forhjulsdrift.

Du kan få Transit Custom med 3 motoriseringer. L1H1 får du enten med 110 hk manuell med forhjulsdrift, 136 hk automat eller 170 hk automat og på de med automat kan man velge mellom forhjulsdrift eller AWD.

L2H1 får du med en 150 hk manuell med forhjulsdrift, eller 170 hk automat der du kan velge mellom forhjulsdrift eller AWD.

Du kan også velge mellom innstegsmodellen Trend med tanke på utstyr som er inkludert, eller Limited som har langt mer standardutstyr.

Fra mars vil det også bli laget Transit Custom som plug-in hybrid, og mot slutten av Q2 vil også produksjonen av den helelektriske E-Transit Custom starte – denne fikk vi også se en prototype av i München. Den ankommer i løpet av sommeren 2024.

Tourneo Custom med dieselmotor blir så dyr i Norge at Ford Motor Norge velger å ikke ta denne inn til landet.

(Foto: Ford)

Når den helelektriske Custom er klar vil en personbilutgave av denne komme til Norge. I forhold til varebilen Transit Custom var det mest interessante med å kjøre Tourneo Custom at den hadde det nye automatgiret ‒ som veldig mange i Norge velger.

De fleste velger automatgir med AWD i Norge, men det fikk vi ikke prøvekjørt i denne omgang, det kommer vi sterkere tilbake til når Ford Motor Norge har pressebilen klar i Norge.

En ganske vesentlig forskjell på Transit Custom med manuell girkasse og med automatgir er den relativt fremtredende boksen som det manuelle giret bor i.

Automatgiret er nå en girvelger bakom rattet på høyre side, noe som gjør at den grå store boksen til giret blir borte, og den som sitter i midtsetet får brått en helt annen verden med tanke på kneplass.

Med automatgir åpner plassen seg veldig opp for den som sitter i midtsetet, og kneplassen blir formidabelt god i forhold til den plassen man har med manuelt gir.

Det lokket du ser like ved sjåførens kne er en koppholder som kan felles ned ved behov. Som du kanskje ser på andre siden av rattet er det en koppholder der også.

Automatgirvelgeren ser du bak rattet på høyre side, vippe ned for å få den i drive, opp for å få den i revers, og trykke inn knappen for å få den i park.

Sjåføren har på ingen måte dårlig plass uansett girvalg, men selv sjåføren får mer kneplass med automatgiret. Man ser at koppholderen som kan felles ut også er bakom et lokk i bilen med manuelt gir.

Fra mars vil tiltbart ratt bli tilgjengelig som ekstrautstyr. Det vil også startes produksjon av Sport og Trail versjoner av Transit Custom i mars, i tillegg til plug-in hybrid.

Ratt som kan tiltes ser i utgangspunktet veldig likt ut som ratt som ikke kan tiltes og bli til arbeidsbord eller matbord, men nederst på rattet er det et lokk og bakpå en knapp som slår av airbagen, slik at rattet kan tiltes – dette kan med andre ord kun gjøres når bilen er parkert.

Når man holder inn knappen bakom rattets bunn hører man en lignende lyd som når en ladekabel løsnes fra en elbil. En litt mekanisk lyd som på en måte låser opp rattet slik at det kan tiltes, enten på skrå eller vannrett som på bildet over her.

(Foto: Ford)

Midtsetets rygg kan også felles ned og bli et bord, og strikken kan jo holde på plass en laptop eller iPad. Under sitteputene er det et lagringsrom, det kan du se i videoklippet nedenfor her:

Den røde bilen med manuelt gir kunne trekke 2.500 kilo på hengerfestet, derfor blir dette nevnt et par ganger i videoklippet, men dersom du konfigurerer Transit Custom rett kan du trekke med deg inntil 2.800 kilo på hengerfestet, og det er så langt jeg er kjent med klasseledende.

Nå samarbeider Ford og Volkswagen tett på nyttekjøretøy, noe vi har sett med nye Ranger/Amarok, så Volkswagen vil også få sin Transporter-versjon av Transit Custom etterhvert, og jeg antar jo at de da også vil få med seg denne hengervekten på inntil 2.800 kilo.

(Foto: Ford)

De som har vært på jakt etter varebil som leverer automatgir og AWD har et marked der det er noe leveringsproblemer for en del andre merker som leverer dette, det har nok ikke vært en ulempe for Ford når de nå kan levere Transit Custom for første gang med kombinasjonen automatgir og AWD.

Kjøreopplevelsen med automatgir og 170 hk dieselmotor var god, og det hadde stor betydning for opplevelsen hvilken kjøremodus man valgte å kjøre bilen i.

(Foto: Ford)

Kjøremodus «Sport» gir en langt kvikkere respons med gasspedalen, og akselerasjonen blir merkbart raskere, med andre ord et behagelig valg når man skal ut på Autobahn med fri fart.

Transit Custom lå meget behagelig på veien i hastigheter godt over det man har lov til å kjøre i Norge, men det var noe vindstøy med en litt lys plystrende lyd, enten fra sideruta eller fra sidespeilet, som vi ikke vet om skyldes at det var noe med akkurat den bilen vi kjørte eller om det er en generell utfordring når farten overstiger 100 km/t.

(Foto: Ford)

Når man kjører i kjøremodus Normal blir lyd og opplevelse langt mer avbalansert og behagelig, og velger man ECO, som du ser på bildet over her, så vil man kunne spare en del drivstoff, men det er ikke et optimalt kjøreprogram når du skal kjapt ut på motorveien.

Slippery er naturlig nok for glatte forhold, og Tow/Haul brukes når du skal trekke med deg noe på hengerfestet. Når man velger norsk språk, får man naturligvis norske ord på disse menyene her.

Som du ser av bildene fra den nye infotainmentskjermen, så ligger knapper for å styre med klimaanlegg, seter, ratt og ruter fast, uansett hva som vises eller jobbes med i skjermbildet lenger oppe.

Nå som vinteren er på vei er det jo kjekt med varmetråder i frontruta, varme i ratt og varme i seter. Ikke noe vi testet i nær pluss 25 i München.

(Foto: Ford)

Et godt ratt som er ganske flatt oppe og nede, knappene har symboler som kanskje er litt små for en som ser bilen for første gang, men man venner seg fort til hvilken knapp som er hvor på rattet.

Infotainmentskjermen er stor og god, og navigasjonen er tydelig. I den vanlige instrumentskjermen dukker det også opp navigasjonsinformasjon når du nærmer deg et kryss eller en avkjøring.

Du sitter godt i setene fra Ford selv om du har standard seter som her på bildet, men du kan velge noe som heter setepakke, og da får du AGR-seter som er ekstra ergonomiske.

For at et bilsete skal kunne bli et AGR-sete så må man kunne justere sitteputens lengde og vinkel, man må kunne justere setet opp/ned og fram/tilbake og man må kunne justere seteryggens vinkel og korsryggstøtten 4-veier.

Da vi kjørte Transit Custom i München var det 450 kilo last baki varerommet, slik at bilen skulle oppleves så lik som mulig det håndtverkere opplever.

Du kan få sidedør på begge sider, og du kan få elektriske sidedører om du har behov for det.

Gulvet er senket og taket er senket, slik at Transit Custom nå er under 2 meter høy, og sånn sett går inn i de laveste parkeringshus. Plassen i varerommet har ikke blitt mindre på grunn av dette.

Den røde bilen var som nevnt L1H1, som betyr at man har et varerom på 5,8 kubikkmeter. Varerommet kan bli inntil 9 kubikkmeter om man velger den største Transit Custom.

Maksimal nyttelast for Transit Custom er på 1.327 kilo, og det vil være avhengig av hva slags utstyr man tar med på bilen hvor mye nyttelast man får på den.

Det samme gjelder den maksimale hengervekten på 2.800 kilo, den er også avhengig av konfigurasjonsvalg man gjør.

For at Transit Custom skulle kunne bli under 2 meter høy har Ford økt akselavstanden mellom hjulene, noe som også har medført at de kan ha forsetene lenger ned enn før, og man får mer benplass for sjåfør og passasjerer.

Passasjersetene kan ikke heves/senkes, og da opplevde jeg som tar cirka like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang at hodet kom litt langt opp i forhold til frontruta, altså jeg så litt høyere prosent av tak enn det jeg kanskje har sansen for.

Hodet mitt var ikke i nærheten av å komme oppi taket, men er du veldig lang, og passasjer, bør du kanskje droppe flosshatten her.

Den nye Ford Transit Custom er i produksjon, og i løpet av Q4 vil de første bli levert ut til kunder som har bestilt bilen. Det er i grunnen bare å glede seg.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du