Vi har sett nærmere på den nye Toyota Land Cruiser. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut nye Toyota Land Cruiser

Vi tok en tur til Brüssel for å se på den nye Toyota Land Cruiser, nærmere bestemt utgaven First Edition som skal lages i 3.000 eksemplarer for det europeiske markedet. For deg som ikke vil ha elbil kan dette arbeidsjernet med 3.500 kilo hengervekt kanskje være et alternativ?


Kvalitet, holdbarhet og pålitelighet ligger i Toyota sitt DNA, og har uten tvil vært i fokus når de har laget den retromoderne og splitter nye Toyota Land Cruiser.

Man sier at Land Cruiser ble født for 72 år siden, selv om bilen den gang het Toyota Bj.

-->

(Foto: Toyota)

Som du ser er lyktenes design svært ulike på en vanlig ny Land Cruiser og på First Edition som vi fikk se litt nærmere på i Brüssel. Vi skal ta med ett bilde til av en vanlig Land Cruiser.

(Foto: Toyota)

Uansett om man velger en vanlig Land Cruiser eller en First Edition, så er den laget på GA-F-plattformen til Toyota, her snakker vi en forbedret stabilitet og vridningsmotstand.

Den kommer med en 2.8-liters diesel med 204 hk og 500 Nm, og med muligheten for å trekke med seg inntil 3500 kilo på hengerfestet.

Dette er den første Land Cruiseren som tilbyr elektrisk servostyring og et nytt frakoblingsbart stabilisatorstag-system.

Når du er i et litt krevende terreng kan rattet slå tilbake en del når man for eksempel skal ned igjen fra en stein eller større ujevnhet, elektrisk servostyring vil være med på å redusere slike tilbakeslag.

Stabilisatorstag er veldig nyttig på motorvei og vanlig vei for stabilitet og komfort, men i terrenget er det bedre med mer vandring for fjæringene, noe frakoblet stabilisatorstag vil gi muligheten for.

I videoklippet over her tar vi en liten rundtur utenpå og inni bilen. Det var ikke lett å få «vist alt» da dette tydelig var en prototype som ikke enda hadde fått rett skjermsoftware.

Rent fysisk med tanke på utseende, størrelse og seter var den 7-seteren vi fikk se ellers veldig tett på produksjonsmodellen.

Fargen Sand som vi ser her er unik for First Edition, og kombineres med hvitt tak. Blåfargen «Smoky Blue» er også unik for First Edition.

Nye Toyota Land Cruiser er 4,92 meter lang, 1,98 meter bred og 1,87 meter høy. Akselavstanden er på 2,85 meter.

På innsiden av førerdøren er det mulig å se at dette er en First Edition, ellers vrimler det ikke akkurat av kjennetegn innvendig i Toyota Land Cruiser på at man har valgt en First Edition.

Utvendig farge og runde lykter er nok det man må betegne som hovedkjennetegn.

Når man rusler inn i bilen finner man meget komfortable seter med gode innstillingsmuligheter, og både varme og ventilasjon. For de som er bortskjemte på setefronten så kan man ikke her justere på sideklemmingen eller justere sitteputens lengde, men ellers er alt annet på plass.

Rattet har også elektrisk justering, noe du kan se på joysticken på siden av rattstammen.

Førermiljøet er robust, og med gode materialvalg som også gjør det robuste noe luksuriøst.

To store skjermer som vi ikke skal se for mye på før rett programvare til skjermene er på plass. Det som kan nevnes er at det vil være en Multi-Terrain Monitor i infotainmentskjermen med flere kameraer som gjør at man kan se rundt og under bilen når man er i terrenget.

Rattet er godt å holde i, har rattvarme, og har knapper for cruisekontroll på høyre side og volum på venstre side. Servostyringen gjør det mulig med filskifteassistent.

En del knapper til venstre for rattet, og et par spaker, en for å åpne lokket for drivstoff og en for å åpne panseret.

Mellom forsetene finner man alt av innstillinger for klimaanlegget, rattvarme og ventilasjon/varme for forsetene. Et mode select hjul som du kan bruke for å skifte terrengmodus. HDMI-tilkobling har du også, samt 3 USB-C plugger.

Til venstre for girspaken er det blant annet knapp for ulike kjøremodus, og bak girspaken finner man ulike terrenginnstillinger. som valg av firehjulstrekkløsning og knapp for å låse differensialen bak.

I armlenet mellom forsetene har du et romslig oppbevaringsrom, eller du kan også velge å bruke det som kjøleboks ved å trykke på cool box knappen.

Sidespeilene er på kanten til usedvanlig store, noe som er ekstra kjekt når man er i terrenget og trenger god oversikt bakover ved rygging. Kameraer er fine de, men kjekt med gode sidespeil i tillegg.

Svært solide håndtak som kan være kjekke når du skal inn og ut av bilen, for den er ikke lav, og mange vil nok oppleve at de klatrer noe opp i en Toyota Land Cruiser.

Baksetene i Toyota Land Cruiser er også komfortable, men ikke på nivå med forsetene. ISO-fix finner du i yttersetene, og du kan ta ned et armlene dersom bare ett eller to av baksetene er i bruk.

Jeg tar om lag like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang, og jeg hadde bra med plass over hodet og foran knærne mine i baksetet på nye Land Cruiser.

De som sitter bak har en egen klimasone, samt en del tilkoblinger for å lade det de har med seg på turen.

De som sitter bak har også gode koppholdere i døra, og kan se i døra at det er en First Edition man sitter på med.

I Norge er det 2-seteren som selger mest fordi den da registreres som varebil, men du kan få den som 5-seter og som denne som hadde 7 seter.

Når man går litt nærmere bak på bilen ser man på venstre side at det er en knapp for å åpne selve bakruta, dersom man ikke ønsker å åpne hele bakluka.

Her er bakruten åpnet. Legg merke til kameralinsen som er i toppen baki der, det er kameraet som er koblet med bakspeilet, slik at du får utsikt bakover selv om bagasjerommet skulle være helt fullt.

Med 5 seter i bruk har du et meget romslig bagasjerom. På høyre side er det knapper for å heve/senke de to bakerste setene individuelt.

I tillegg til knappene for å heve/senke de to bakerste setene har du tilgang på vanlig strømtilkobling her på høyre side bak.

De som sitter bakerst kan ikke være veldig store, men plassen er ganske brukbar sammenlignet med mange andre biler som definerer seg selv som 7-setere.

Selv med 6 eller 7 seter i bruk er det en del plass til bagasje baki den nye Toyota Land Cruiser. De som sitter bakerst kan også lade mobilen med USB-C, en plugg på hver side.

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, gleder seg til den nye Toyota Land Cruiser kommer til Norge, men kan ikke avsløre så mye mer om prisen enn at den nye blir noe dyrere enn den som er i salg nå.

Det blir gitt nærmere beskjed fra Toyota Norge når det blir mulig å forhåndsbestille nye Land Cruiser, og bilene skal mest sannsynlig komme til Norge rundt sommeren 2024.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Nyheter Tester