Vi har testet råskinnet BMW iX M60.
(Fotos: Nybiltester)
En uke med råskinnet BMW iX M60
Flere har hevdet at BMW iX kanskje er verdens beste SUV, og det er vanskelig å argumentere godt imot. iX xDrive40 og iX xDrive50 er volum-modellene, og er det egentlig slik at dersom du legger på en halv million så blir bilen vanvittig mye bedre?
Du skal ha relativt god kontroll på bilkunnskapen din skal du klare å skille BMW iX M60 fra de to lillebrødrene. Kun små detaljer skiller bilene utvendig, men la det ikke være noe som helst tvil – du merker at denne har vært innom BMW konsernets avdeling for høyytelsesbiler.
-->
iX M60 har samme batteri som lillebror xDrive50 og er således 115,5 kWh brutto eller 108,6 kWh netto stort. Dette skal gi bilen en WLTP-rekkevidde på 561 kilometer, ned fra 630 kilometer hos lillebror. iX M60 har 619 hestekrefter og opptil 1.100 Nm, mens xDrive 50 «bare» har 523 hester.
0-100 km/t er unnagjort på brennkvikke 3,8 sekunder på iX M60, mens det tar 4,6 sekunder på xDrive50. Riktignok reduseres kraften noe i iX M60 etter 10 sekunder – tiden du får lov til å ha alt tilgjengelig ‒ etter det reduseres kraften til 540 hester.
Som nevnt så er det ikke lett å se at du har investert i den kraftigste utgaven av iX, da de fleste endringene som er gjort også kan legges til hos de mindre utgavene.
M-sport-pakken er selvsagt standard her, men kan legges til på de andre. iX M60 har også laserlys som standard – for øvrig svært gode lys!
iX er en stor bil, men størrelsen blir godt kamuflert av det sportslige utseendet. Bilen er 4,95 meter lang, 1,97 meter bred og er rett under 1,70 meter høy – med andre ord så er dette en fullverdig SUV.
Bilen veier 2.672 kilo uten fører, og du har da 488 kilo til folk og bagasje.
Pressebilen står på lekre 22-tommers felger, og har dekkdimensjon 275/40. Lekre detaljer i bronse som går igjen flere steder på bilen.
2022 var glansåret for iX M60, da BMW solgte alle 2022-produserte biler på under 2 timer (200+ biler). Den gangen kostet bilen vi denne uken tester 1.260.000 kroner, men fra 1 januar 2023 kom som vi vet staten på banen med både moms og vektavgift.
BMW gjorde også endringer i utstyrs-strukturen på iX, og justerte prisen på alle M/M Performance-modeller.
Dette tilsammen gjør at bilen vi tester denne uken nå koster 1.522.663 kroner. Tidligere var påslaget fra iX xDrive 50 på ca. 100.000, mens det i dag er på ca. 448.000 kroner.
Verdt å nevne er at iX M60 har vanvittig mye kostbart utstyr som standard, slik at dersom du spekker en iX 50 xDrive med tilsvarende utstyr så havner du faretruende nær denne prisen.
I videoen over kan du se mer av vår uke med denne vanvittig spreke og komfortable kjøremaskin, her kikker vi også på hvor praktisk den er i daglig bruk, samt hvor langt du kommer og hvor lenge du må stå ved laderen.
Svært så behagelige forseter som ikke skiller seg fra de du finner i hverken 40 eller 50. Noen vil kanskje savne litt mere sidestøtte her, spesielt M-entusiastene.
Setejusteringen skjer via knapper i døren, og noe styres via bilens infotainmentskjerm.
Du får fort følelsen av å sitte noe høyt her, men du verden så komfortabelt. Begge setene er elektrisk oppvarmbare samt ventilerte, og du har i tillegg mulighet for deilig massasje.
Særdeles hyggelig førermiljø i iX M60 som ikke skiller seg noe fra de andre modellene. Alt er veldig ergonomisk satt opp, og brukervennligheten er meget god.
Veldig luftig rundt midtkonsollen noe som fører til at man får en god romfølelse.
Deilige materialer overalt, men litt trekk for hardplasten som er rundt midtkonsollen. Den nydelige bronse-finishen man finner på utsiden går også igjen i interiøret.
Setejusteringen skjer som nevnt via disse lekre knappene som du finner i dørene. Ser riktig så flott ut samt at betjeningen er veldig intuitiv.
Det som ikke er så bra er at du garantert vil oppleve sterke refleksjoner fra disse, som til tider vi skape stor irritasjon. Tanken er god, utseendet er flott – men det skorter altså på det praktiske.
Skjermen foran rattet kan konfigureres etter eget ønske, og kan således vise deg den informasjonen du ønsker. På bildet ser vi visning av det forovervendte kameraet som vil gi deg Augmented Reality-piler dersom du har en aktiv navigasjon.
Her kan du se trippteller eller navigasjon om du heller ønsker det.
Skjermen har en fantastisk oppløsning, og det er positivt at man her hele tiden har gjenværende prosent og estimert rekkevidde i kilometer tilgjengelig.
BMW leverer etter min mening de beste head-up-displayene som er på markedet. Her får du all den informasjonen du ønsker og trenger, et svært så bra hjelpemiddel.
Her kan du også få piler fra Augmented Reality til å hjelpe deg i kryss og lignende.
Innholdet i bilens hovedskjerm kan ved første øyekast oppleves noe voldsomt og ustrukturert, men brukervennligheten er stor og du lærer deg fort hva du skal trykke på og hvor du finner det.
Systemet er noe mer komplekst enn hos enkelte andre konkurrenter, men BMW har kommet langt hva gjelder programvare. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er tilgjengelig.
Navigasjonssystemet til BMW er noe av det bedre på markedet. Veldig enkelt å bruke, og med en så rask og responsiv skjerm som dette så blir navigeringen superenkel.
Bilen vil vise deg estimert rekkevidde ved ankomst dersom du navigerer et sted, men du må trykke på «ruteoversikt» for å få opp denne. Litt skuffende at BMW ikke kan vise dette tallet hele tiden uten at man må trykke seg vekk fra navigeringen for å finne det.
Navigerer du til en kjent lader så vil bilen forvarme batteriene, men her har du også muligheten for å gjøre dette manuelt.
iX M60 har et fantastisk lydanlegg levert av Bowers & Wilkins som standard. Her har du 30 høyttalere og 1.615 watt med en lydopplevelse du sjelden har hørt maken til. Egne høyttalere i nakkestøttene og vibrasjonselementer i seteryggene som skal bidra til en helt spesiell 4D opplevelse.
Systemet leverer krystallklar lyd med et imponerende detaljnivå. En herlig opplevelse som virkelig anbefales, det er nok ikke uten grunn at dette anlegget koster 46.800 kroner på de andre modellene.
Lekker tre-finish på midtkonsollen omringet av et i-Drive-hjul i krystall. Her har du snarveier til hovedskjermen, samt at du her kan justere luftdempingen, endre kjøremodus eller få opp kameraene.
iX har en egen start/stopp knapp, noe som er helt meningsløst for en elbil, men her må du altså bruke knappen for å få liv i bilen.
Bilen har adaptiv regenerering, noe som vil si at bilen selv finner ut av hvor mye regenerering den skal gi deg, alt tilpasset forholdene og situasjonen rundt bilen.
Du har også tilgang til en «B»-modus – som gir deg 1-pedals kjøring.
Under midtkonsollen finner du to koppholdere, et 12V uttak, 2x USB-C samt en trådløs ladeplate. Den trådløse ladeplaten har en egen vifte som skal sørge for at telefonen din ikke overopphetes.
Baksetene er romslige og behagelige. Savner kanskje litt mer sidestøtte, dette er til tider en sportsbil, så ved aktiv kjøring kan disse setene oppleves noe flate. ISOFix på yttersetene som også er oppvarmede i 3 nivåer.
Dobbel klimasone bak hvor baksetepassasjerene kan styre sin egen temperatur, og du har et godt midtarmlene med to koppholdere samt helt flatt gulv.
Hodeplassen er meget generøs bak ‒ jeg er 178 centimeter og har masse plass over hodet.
Plassen til knærne er også mildt sagt god. Her sitter jeg bak meg selv, og sliter med å forestille meg at noen skal få det trangt bak her.
Lårstøtten kan her kanskje se litt knapp ut, men jeg får føttene godt under stolen foran slik at jeg opplever denne som veldig god bak her.
Baksetepassasjerene har tilgang til 2 USB-C utganger.
Stort panoramatak er på listen over ekstraustyr og ligger i en pakke som koster 34.200 kroner hvor du også får med sotede vinduer blant annet.
Ingen gardin som trekkes for her, i stedet har BMW en genial løsning med elektromagnetisk dimming som hindrer sollyset å trenge igjennom dersom man ikke ønsker dette.
Bagasjerommet rommer 500 liter med baksetene oppe. Her har du også en god del plass under gulvet, til oppbevaring av ladekabler og lignende. BMW iX har dessverre ingen frunk.
Gode festepunkter for sikring av last, samt at dersom man har last over nakkestøttene kan det tilhørende lastenettet sikres både ved bakre og fremre seterad – bra!
I bagasjerommet har du disse knappene hvor du kan felle ut hengerfestet og legge ned baksetene.
Disse legges ned i en 60/40-løsning herifra, men du har mulighet for å legge ned kun det midtre setet slik at du altså har en 40/20/40-løsning, men midtsetet må da legges ned fra innsiden og ikke via knappene bak her.
Hengerfestet feller seg altså ut helt automatisk, veldig behagelig og flott. Det trekker seg også tilbake ved hjelp av samme knapp som vi så på tidligere.
På kroken kan du trekke inntil 2.500 kilo, og bilen er utstyrt med en egen stabiliseringskontroll som skal gjøre det lettere å holde kontroll på hengeren under alle forhold.
Legger du ned setene har du 1.750 liter tilgjengelig, noe som bør være mer enn nok for de aller fleste. Her ser man lettere viktigheten av sikkerhetsnettet og muligheten for å sikre dette ved de fremre setene.
Den noe skrå bakenden på iX gjør at mange tenker at man ikke kan benytte seg av plassen bak her, men bagasjeromsluken er ganske så hul, slik at det går fint at for eksempel hundeburet stikker noe på utsiden av bagasjerommet før luken lukkes.
På baklukens høyre side finner du det klareste, og nærmeste eneste tegnet på hva slags bil man her hanskes med.
Har du noen bak deg i et lyskryss som får øye på dette merket så er sjansen stor for at de ikke prøver å være først ut av samme lyskryss.
Vi tok med iX M60 ut på vår 205 kilometer lange landeveistest en relativt varm høstdag i midten av september.
Kaldt om morgenen med bare 8 grader i enkelte partier, mens det utpå dagen da vi nærmet oss kysten var kommet opp til 16 grader enkelte steder.
Testen starter og stopper som kjent på samme sted for å utligne høydeforskjeller og også eventuelle vindforskjeller, selv om det denne dagen var helt vindstille.
Estimert rekkevidde havnet på 554 kilometer, et tall som absolutt får godkjent. Her skal det med andre ord ikke være noen vanskeligheter med å komme opp over WLTP-tallet på 561 kilometer på en varm sommerdag.
50/50-testen vår er en del kortere enn landeveistesten, men desto tøffere i og med at man har 50 prosent med motorvei og fartsgrenser på 100 km/t. Testene våre blir alltid kjørt med cruisekontroll i fartsgrensen og i kjøremodus «normal» eller lignende.
Samme værforhold her som på landeveistesten, men noe kaldere da denne testen ble kjørt tidlig om morgenen. Estimert rekkevidde havnet her på 507 kilometer, som viser oss at BMW her har klart å lage en effektiv elbil da man ikke mister så altfor mye rekkevidde i høy fart.
Ladetesten vår går fra 10-80 prosent, og her oppgir BMW selv at dette skal gå unna på 35 minutter. Vi hadde kjørt i mange timer før vi tok testen, samt at den siste gode halvtimen var med aktiv kjøring på motorvei og med batteriforvarming slått på.
Vi brukte 37 minutter på denne øvelsen, så bilen leverer sånn sett det den lover. Så riktignok aldri ladehastigheten over 185 kW, men det er vanskelig å vite om batteritemperaturen var optimal da dette er informasjon som ikke er tilgjengelig.
BMW iX M60 er en bil du bare elsker å dra på tur med. Støydempingen er utrolig god, opp mot de aller beste.
Kjørekomforten er upåklagelig uansett kjøremodus, luftfjæringen sørger for nettopp det.
Du har krefter i massevis, og brukervennligheten er knallbra.
BMW Iconic Sounds levert fra Hans Zimmer bidrar til en helt spesiell følelse.
Assistansesystemene til BMW er blant de aller, aller beste. Her har du en adaptiv cruisekontroll som gjør det den skal uten å bremse ned i svinger eller for motgående trafikk.
Styreassistenten er fantastisk, her har BMW virkelig kommet langt.
Kjøremodus sport er valgt, du holder gasspedalen og bremsen i bånn og Launch Control er aktivert. Fjæringene er programmert til å riste bilen, og lyden bygger opp til at noe voldsomt skal skje.
Du slipper bremsen og fyker av gårde som en rakett. 3,8 sekunder er tiden du har før du er oppe i 100 km/t, men bilen stopper ikke der ‒ så her må man passe seg før det går altfor fort. Utrolig imponerende opplevelse som du fort blir avhengig av.
BMW iX M60 har aktiv bakhjulsstyring som standard. Et veldig bra hjelpemiddel når du skal finmanøvrere en stor bil som dette. Systemet bidrar også til en bedre styreopplevelse i fart, da det hjelper til i hastigheter mellom 60-80 km/t.
Styringen oppleves fast og fin, og BMW kan virkelig dette med å lage biler med høy ytelse i kombinasjon med høy komfort og følelse av kontroll.
BMW iX M60 er en bil det er skikkelig lett å bli veldig, veldig glad i. iX er en fantastisk bil, og M60 er intet unntak.
Prisen kan skremme vekk de fleste, men legger man på like mye utstyr på en iX xDrive 50 som det man har som standard her, så blir også den fort veldig dyr og du vil aldri komme i nærheten av kraften du her får.
Om bilen blir godkjent som en skikkelig M av entusiastene får bli helt opp til dem, men om et av kriteriene er hastighet og akselerasjon så innfrir denne bilen med glans.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: