Vi har testet tre kjøreglade biler på kjøreglade veier. Fra venstre Kia EV6 GT, Nio ET5 og Toyota GR86. (Fotos: Nybiltester)

Kan en bil til under en million levere ekte kjøreglede?

Vi fikk et oppdrag, finn den mest kjøreglade bilen som koster under en million kroner ferdig utstyrt, ta den med til Straand Hotel, så vi kan teste den i deres HUBriding kjørerute nummer 1.


Hans Vidar valgte Kia EV6 GT, Joachim valgte Nio ET5 og Sander valgte Toyota GR86 – her kan du se hvordan testen gikk.

Vi synes det er veldig moro med hoteller som gjør det lille ekstra for oss som er litt over middels glade i å kjøre bil, og Straand Hotel sitt HUBriding-konsept er såpass genialt at vi følte flere burde vite om at det finnes.

-->

Grunntanken er at man bruker hotellet, leilighetene eller en hytte som en hub i Vrådal, også er det lagt opp til mange ulike kjøreruter du kan velge å nyte mens bagasjen blir igjen på huben, enten du kjører bil, motorsykkel eller sykkel.

Kjørerutene finner du på www.hubriding.no og vi testet kjørerute nummer 1 – helt magiske veier der du virkelig kan teste om bilen eller motorsykkelen leverer ekte kjøreglede. Mer om dette stedet i videoklippet nedenfor:

På kjørerute nummer 1 kan du for eksempel stoppe innom Z Museum i Treungen – mer om hva det er i videoklippet nedenfor:

https://youtu.be/jarDgRXi6rw

Vi syntes Straand Hotel var et genialt utgangspunkt for å teste kjøreglede, og Joachim og jeg ville sjekke om det var mulig å finne kjøreglede i et par flunkende nye elbiler, mens Sander gikk for en ganske ny Toyota GR86 som jo er laget for å ha det moro på veien.

Bli med på turen i videoklippet nedenfor:

I videoklippet over ha vi forsøkt å fortelle hvordan dette gikk. Der vi startet med et par etapper av runde 1 for å teste bilene de andre hadde tatt med seg, før siste etappe av runde 1 ble gjennomført med bilen vi selv hadde valgt å ha med oss.

Kia EV6 GT testet jeg første gang i Stockholms-traktene, men det var egentlig ikke veier der man fikk kjenne på hva som bor i Kia EV6 GT.

Derfor gledet jeg meg veldig til å få teste den på svingete veier i Telemark. Kia EV6 GT har 585 hk og 740 Nm, og 0-100 km/t tar bare 3,4 sekunder, toppfart 260km/t, og en tidligere BMW M-ingeniør har sørget for kjøregleden.

Nio ET5 var Joachim sitt valg, en bil vi har sett på Rudskogen, og har testet rekkevidde på. Den testen kommer snart.

Her har man 480 hk og 700 Nm som gjør at den kan ta ferden fra 0 til 100 km/t på 4 sekunder blank i kjøremodus Sport+. Nær 50/50 vektfordeling og mye krefter høres ikke feil ut med tanke på kjøreglede.

Toyota GR86 har Sander testet på vinterføre, og ettersom den er mye mer moro på tørre svingete veier var det kanskje ikke så merkelig at han valgte GR86 som den ultimate sportsbilen til «under 1 million»-testen vår.

De fleste andre sportsbiler koster fort over en million med de avgiftene vi har her i Norge. Med en 2,4 liters 4-sylindret bensinmotor med 235 hk og 250 Nm leverer GR86 en ferd fra 0-100 km/t på 6,3 sekunder.

Du kan få den med automatgir, men Sander hadde valgt den med manuell girkasse.

Prismessig er Toyota GR86 og Kia EV6 GT ganske like, med en startpris i områder rundt 750.000 kroner. Nio ET5 kan virke langt rimeligere, men dersom du skal kjøpe den med batteri og det meste av ekstra utstyr lander den fort rett over 700.000 kroner inkludert vinterhjul (som ikke er inkludert for de andre to i deres startpris).

Det var med andre ord ikke ekstreme prisforskjeller mellom bilene, og det var også litt av poenget, at prisen ikke skulle være helt ekstrem på de bilene vi valgte ut til testen.

BMW i4 M50 var naturligvis en av bilene vi vurderte, men BMW Norge hadde ingen aktuell 2024-modell tilgjengelig for testperioden. Vi har en sterk mistanke om at den også ville levert meget godt i en test av kjøreglede som dette jo var, for det er en særdeles kjøreglad elbil.

I videoklippet litt lenger her oppe får du bli med oss på de tre etappene, og høre hva hver enkelt av oss tenker om den enkelte bil.

Når dette skal skrives blir det noe kronglete om alle skal skrive alt de tenker om hver enkelt bil, derfor blir det undertegnede – Hans Vidar – sine betraktninger som kommer fram her.

I første etappe skulle jeg få kjøre Toyota GR86, den minste og letteste bilen i selskapet, med sine 4,265 meter lengde, 1,775 meter bredde og meget lave 1.275 kilo egenvekt.

Kjøregleden var helt klart solid i Toyota GR86, med manuell girkasse og deilig motorlyd.

Det finnes grovere motorlyd om du har råd til en bil nærmere millionen, men lyden her er overraskende god med tanke på at vi har en firesylindret bensinmotor under panseret.

Mye minner meg om Mazda MX-5, som også oser av kjøreglede uten at prisen blir helt bananas, men MX-5 er veldig mye trangere enn GR86 ‒ ihvertfall for en stor kar som meg.

Deilige bøtteseter holder deg godt på plass, og på grunn av bilens lave vekt hang den godt med de to elektriske rakettene som begge hadde 700+ Nm.

I GR86 kom jeg tettere ned mot veibanen, noe som gav skikkelig go-cart følelse. Fjæringer og karosseri var stivest og hardest i testfeltet.

Jeg synes Sander gjorde en god jobb med å finne en bil som ga mye kjøreglede, men samtidig er jeg litt usikker på om jeg hadde elsket all denne harde sportsligheten i hverdagen.

Og når bilen er godt under 140 centimeter høy er det unektelig ikke den enkleste å rusle inn/ut av.

Etter litt over 70 kilometer med magiske veier var det på tide å bytte biler mellom oss. Ettersom alle skulle avslutte i bilen de hadde med seg var det på tide for meg å teste ut Nio ET5 som Joachim hadde valgt ut.

Nio ET5 har etter min mening et ganske elegant utseende, i forhold til de to andre rabagastene som er med i testen som ser litt mer «røffe og tøffe» ut.

På en varm sommerdag med nesten 30 varmegrader i skyggen var det bare magisk deilig med ventilasjon i setene (ekstrautstyr man bør velge å ta med), men de samme setene var på ingen måte bøtteseter som Toyota GR86 og Kia EV6 GT hadde. Og vi kjørte aktivt, noe som gjør at man beveger seg noe mer i setene til Nio ET5 enn i et bøttesete.

Noe mer sidestøtte hadde vært ønskelig som en valgmulighet i framtiden for Nio ET5 dersom det er mye aktiv kjøring du skal bruke den til.

Nio ET5 var utvilsomt den mest myke og komfortable av de tre, men litt usikker på om understell og bremser hang helt med på all den moroa vi utsatte bilen for. Så for svært aktiv kjøring havner den nok et lite hakk under de to andre i selskapet for min del.

På en langtur fra Sørlandet til Trondheim hadde den derimot vært et klart førstevalg på grunn av høyere komfortnivå.

Nio ET5 er 4,79 meter lang og 1,96 meter bred og har en egenvekt på 2.210 kilo – kan trekke en henger på inntil 1.400 kilo.

Det er en del som ynder å sammenligne Nio ET5 med Tesla Model 3 Long Range, og da har nok Nio et langt bedre sete med mer komfort, et bedre sammenskrudd interiør med høyere opplevd kvalitet, og Joachim som har eid en Model 3 mente også at den godt sammenskrudde opplevelsen i Nio ET5 også merkes på krevende svingete veier.

Ved Z Museum i Treungen byttet vi til de bilene vi kom med selv, og jeg fikk endelig kjøre mer Kia EV6 GT. Den er 4,68 meter lang 1,88 meter bred og har en egenvekt på 2.125 kilo – kan trekke en henger på inntil 1.800 kilo.

Kia EV6 GT var den høyeste bilen i testfeltet, og den det var enklest å rusle inn og ut av.

Fjæringene i Kia EV6 GT var for meg helt optimale, for de leverte mer komfort enn jeg fikk i Toyota GR86, men var langt fastere enn det jeg fikk i Nio ET5.

Bøtteseter med solid sidestøtte, og feltets kraftigste motorisering var bare en helt magisk kombinasjon gjennom hårnålssvinger og på svingete landeveier som rute nummer 1 var full av.

Det er nå en ting at elbiler har god akselerasjon, det kan jo de fleste elbiler levere, men en bil som er så vilt moro til skikkelig aktiv kjøring på svingete veier, der understell og bremser så til de grader er med på leken, det er det ikke så mange elbiler som leverer.

Men Kia EV6 GT leverer noe så voldsomt på alle sentrale felt for å få maksimal kjøreglede at du ikke kan tro det får du faktisk får oppleve det selv.

På toppen av det hele er Kia EV6 GT en komfortabel og veldig praktisk familiebil. Nå var jo ikke det et av testens kriterier, men det gjør denne bilen til et ganske så unikt kinderegg med særdeles få konkurrenter i markedet.

De som har fulgt med vet at Hyundai kommer ut med Ioniq 5 N i Q1 2024, en bil som skal bli enda råere enn Kia EV6 GT er, men den mangler mulighet for hengerfeste og scorer dermed ikke like mange praktiske poeng som Kia EV6 GT gjør.

Vi koste oss masse i Telemark og med naturskjønne omgivelser og deilige veier å teste kjøreglede på.

Vi ble kanskje ikke helt enige om hvilken bil som var testens vinner, for vi likte veldig godt den bilen vi selv hadde valgt ut, men det ser du i slutten av testvideoen lenger oppe i denne saken.

Der kommer også den enkeltes mening om den enkelte bil fram.

Nå har vi bare testet kjørerute nummer 1 av en hel gjeng som Straand Hotel har funnet i nærområdet med utgangspunkt i Vrådal, og det er en kjørerute vi vil definere som magisk for å få testet kjøreglede, med få strekninger med det man kanskje definerer som normal ganske rett vei.

En kjørerute vi varmt kan anbefale!

Kan elbiler levere kjøreglede?

På dette spørsmålet var egentlig alle veldig enige om at de kan det, så vil personlige preferanser avgjøre hva man liker aller best, men er du en ihuga fan av kjøreglede så bør du prøve en tur med Kia EV6 GT på artige svingete veier en gang, dersom du da ikke smiler etterpå så lurer vi litt på om du egentlig liker kjøreglede.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester