Fiat 500 er et rullende ikon, og det er også tilgjengelig som elbil. Vi har testet RED-utgaven. (Fotos: Nybiltester)

Vi har testet Fiat 500e RED

Vi har hatt en hyggelig uke sammen med innstegsmodellen av Fiat 500e, som har tilnavnet RED. Vi har tatt med bilen på alle våre faste tester for å finne ut om den kan brukes til noe annet enn kun bykjøring.


Fiat 500e RED heter ikke dette på grunn av bilens farge.

RED er en organisasjon som er med på å bekjempe globale helsekriser, og Fiat er i et unikt samarbeid med denne organisasjonen noe som gjør at kjøper du en Fiat 500e RED går noe av kjøpesummen til dette hjelpearbeidet.

-->
For ordens skyld så kan du velge andre farger på RED-utgaven skulle du ønske det.

Fiat 500e er en liten bil som måler 3,631 meter i lengden og 1,683 meter i bredden. Bilen har kun to dører, og er registrert for 4 personer. Bilen har et batteri på 42 kWh, noe som skal gi den en WLTP-rekkevidde på 320 kilometer.

Ladehastigheten er oppgitt til maks 85 kW, noe som er relativt raskt til å være et såpass lite batteri.

Fiat 500 har vært med helt siden 1957, og det er kult at man har beholdt det ikoniske designet siden da. Noen moderne endringer finner man selvsagt, men mye av det gamle designet er beholdt.

RED-utgaven er som nevnt innstegsmodellen til 500e, og her er det veldig begrenset med utstyr/ekstrautstyr. Bilen har en startpris på 299.900 kroner, og du kommer ikke langt over denne prisen uansett hva du gjør da listen over ekstrautstyr er kort.

Lysene på denne bilen er kun tilgjengelig med halogen, men du kan få LED-lys, men da ikke i RED-utgave.

At bilen er liten er det ingen tvil om. Fiat 500e er en bybil, og det merker man fort. Bilen er utrolig lett å håndtere, og du finner parkeringsplass der andre ikke engang orker å prøve.

Støyen i kupeen er lav når du holder relativt lav hastighet, men den øker naturligvis en hel del i motorveihastighet.

Når du er på motorveien så merker du fort at du er en av de aller minste som er der ute, og farten merker du godt i denne bilen, selv om bilen absolutt oppleves som stabil og trygg.

Moderne baklykter som kler bilen godt. Fiat-logoen er rød på RED-utgaven og det bidrar kanskje til at bakenden føles noe enkel og kjedelig ut.

I videoen over kan du se mer om uken vi hadde med Fiat 500e RED, her sjekker vi også ut om denne bilen kan brukes til noe annet enn bykjøring.

Bagasjerommet rommer 185 liter. Ikke all verdens av plass, men på grunn av den relativt firkantede formen på bagasjerommet så kan du få med deg relativt store gjenstander.

Under gulvet er det ikke mer plass enn til tauekroken og dekkreparasjonssettet.

Baksetene kan ikke legges ned individuelt, så her legger man ned hele benken. Litt dumt at man ikke kan få inn lange gjenstander på den ene siden, men dette er vel ikke en bil som er tiltenkt så mye frakting.

Med benken felt ned så har du 550 liter tilgjengelig, men du har langt fra et flatt gulv.

Hengerfeste får du ikke på en bil som dette, og det er heller ingen frunk.

Som nevnt så er bilen kun registrert for 4 personer, og dette er nok 2 voksne og 2 barn. Det er naturlig nok trangt bak i en bil som dette, med unntak av i bredden, slik at man skal fint klare å få plassert to barneseter bak her uten problem.

Isofix på begge setene, og også på passasjersetet foran.

Hodeplassen for voksne bak er mindre god, jeg er kun 178 centimeter og tar oppi taket her. Sitter med relativt bratt rygg, senker jeg meg lenger ned i setet så får jeg problem med å plassere beina.

Ikke ideelt altså, men igjen, for barn er det ingen problem. Førerstolen kan skyves langt fram, slik at det å komme inn/ut av bilen er relativt enkelt.

Som nevnt så er ikke plassen til beina noe bedre, her er førerstolen stilt inn på hvordan jeg liker å ha den dersom jeg kjører. Kan selvsagt gå på et lite kompromiss dersom det er nødvendig, men da blir det helst med en relativt kort tur.

Setene er dog veldig myke og behagelige, og knærne har det sånn sett behagelig selv om de tar i stolen foran.

Som nevnt er plassen bak god for barn, her er datteren min på 7, og hun har masser av plass, selv om stolen foran er stilt inn slik at jeg sitter behagelig foran.

Er nok en fordel at man har forovervendte barneseter i denne bilen, mangelen på dører bak gjør at det kan bli vanskelig å få plassert en unge i et bakovervendt sete.

Forsetene er gode, svært myke og behagelige. Kun manuelle justeringsmuligheter, og også disse er relativt sparsommelige.

Savnet av å justere setet i høyden var til å føle på, men du blir fort vant med den noe høye sittestillingen. Setestoffet er fremstilt av resirkulert plast fra havet noe som er en hyggelig detalj.

Stoffet er også behandlet med et biocidstoff som visstnok skal gi 95 prosent beskyttelse mot virus og bakterier.

Førermiljøet fremstår svært moderne og hyggelig, en enkel plass å trives. På RED-utgaven har man ikke midtarmlene og dette er for meg et stort savn, og noe som i seg selv gjør at jeg personlig ikke hadde gått for denne utgaven.

Den røde planken er en del av RED-utgaven, og selv om den kanskje ser kul ut og gir bilen et ekstra særpreg, så virker den dessverre mot sin hensikt da det fort blir mye gjenskinn fra solen.

Bilens ventilasjonssystem er behandlet med et biocidstoff som sørger for 99,9 prosent beskyttelse mot uønskede organismer – i hvert fall i behandlingsøyeblikket.

Rattet er veldig behagelig og har en perfekt størrelse for en bil som dette. Det er satt inn med det samme biocidstoffet som setene, og det skal her gi 99,9 prosent beskyttelse mot virus og bakterier.

RED-utgaven er en ganske enkel bil med få moderne hjelpemidler, slik at her har man kun vanlig cruisekontroll som styres på rattets høyre side.

På venstresiden kontrollerer du telefon, mens dersom du skal justere lyden på musikken så finner du egne knapper bak på rattets høyre side eller et scrolls-hjul i midtkonsollen.

Ønsker du å skifte sang eller radiokanal så gjøres dette med knapper bak på rattets venstre side.

Litt oppbevaringsmuligheter i midtkonsollen, og her har du også en USB-C utgang og en vanlig USB kontakt. Kun en koppholder her.

En kul detalj med denne bilen er at man har et hanskerom som har en desinfiseringsfunksjon.

Her kan du altså desinfisere små gjenstander som mobiltelefonen din ved å legge dem i hanskerommet, lukke lokket, trykke på UVC-lampen som du finner i midtkonsollen og vente i cirka 3 minutter før prosessen er ferdig.

I midtkonsollen har man dette lille panelet hvor det mest sentrale er kjøremodusvelgeren. Her kan du velge mellom «Range», «Normal» eller «Sherpa». Jeg kjørte selv stort sett i Range, da dette tilsvarer en-pedalskjøring, hvor man i normal ikke nesten ikke har regenerativ bremsing og derfor må bruke friksjonsbremsene hele tiden.

I Sherpa så er maksfarten redusert til 80 km/t, klimaanlegget skrus av og det er kun fokus på å komme fram.

Bilens skjerm er på 10,25 tommer og oppleves som veldig god. Relativt enkel meny, og all den tid dette er en enkel bil uten de mest avanserte systemene så er det heller ikke mye du kan endre på i menyer på denne bilen.

Under skjermen har du manuelle justeringsmuligheter for klimaanlegget, noe mange vet å sette pris på.

Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er en hyggelig detalj, og disse systemene virker sømløst og fint.

Fyller ikke hele skjermen, men du får den informasjonen du trenger på en fin måte.

Bilens navigasjon viser deg ladere langs ruten, hvor mange som er tilgjengelige og hvor mye strøm de leverer. Den viser deg også om du må lade for å komme fram, men dette gjelder kun når du navigerer et sted som er så langt unna at den vet at du må lade. Navigerer du til et sted i nærheten så viser den deg ikke hvor mange prosent du kommer fram med – snodig.

Fotobokser er lagt inn i navigasjonen, og er du i en gjennomsnittssone som over her, så viser den deg også hastigheten du har hatt mellom disse punktene, noe som er en veldig kjekk detalj.

Navigasjonssystemet her er for øvrig levert av TomTom, og fremstår veldig tidsriktig og godt.

Fiat 500e er proppet med mange morsomme detaljer, slik som denne hvor man har et utsnitt av Torinos skyline – ingen tvil om hvor denne bilen stammer fra.

Her kan du for øvrig også se girvelgeren, som på denne bilen består av enkle knapper.

I døren finner du denne detaljen, igjen er bilens opphav vist fram med stolthet.

Bilens instrumentpanel er godt og gir deg den informasjonen du trenger. Her har du både estimert rekkevidde i kilometer samt gjenværende prosent.

Noen få justeringsmuligheter på skjermen har du, men igjen, dette er en enkel bil så du blir ikke overveldet med funksjonaliteter her uten at det nødvendigvis er så negativt.

Vi tok med bilen på vår landeveistest som er en runde på 205 kilometer, som starter og stopper på samme sted for å eliminere høydeforskjeller.

Temperaturen lå mellom 11-15 grader, noe vind, men tørt og fint. Fiat 500e RED fikk her en beregnet rekkevidde på 275 kilometer, noe som er tett opp mot WLTP-tallene på 320 kilometer.

At denne bilen har en GOM( gjettometer) som tilpasser seg kjørestil fikk vi virkelig kjent på, da den tidvis viste at vi var 30 kilometer i minus på å komme fram, mens vi i realiteten hadde 25 kilometer i pluss da vi kom fram.

Under testene våre ble bilen kjørt i «Range» da undertegnede verdsetter regenerativ bremsing.

Vår 50/50-test er en noe tøffere test som inneholder cirka 50 prosent med 100km/t. Her fikk vi en beregnet rekkevidde på 262 kilometer, på en dag hvor det var mye våt asfalt og temperaturer rundt 15 grader.

Litt overraskende at det ikke var større forskjell på tallene fra landeveistesten, grunnen til det kommer vil til under.

Vi kjørte en del på motorvei for å finne ut av hvordan denne bilen ville klare seg der. Bilen klarer det selvsagt fint, men det er litt verre med rekkevidden.

At det er kortere rekkevidde i motorveishastighet det vet vi selvsagt godt, og vi fikk aldri mer enn 163-187 kilometer med beregnet rekkevidde under våre tester.

Du kommer med andre ord ikke så langt, men det er ikke her bilen skal skinne, så det hverken overrasker eller skuffer så mye.

Bilen kan ta imot maks 85 kW ved en hurtiglader ‒ noe som ikke er brennkvikt etter dagens standard, men med tanke på bilens batteristørrelse så er det ikke så aller verst. Finnes flere andre biler der ute som har noenlunde samme størrelse på batteriet som ikke lader over 50 kW.

På vår ladetest som består i å lade fra 10-80 prosent så brukte bilen 24 minutter, noe som er å betegne som raskt.

Man kommer raskt opp i 85 kW, og da vi var kommet til 80 prosent så ladet bilen fremdeles med 49 kW, men rundt 83 prosent så raser farten ned til 13-14kW.

Fiat 500e er en morsom liten bil som utvilsomt liker seg best i urbane strøk. Folk snur seg i gatene når du glir stille forbi, noen ler av størrelsen, mens de fleste smiler og vet at her passerer et skikkelig stil-ikon.

Fiat 500e RED er en bil det er lett å bli glad i både på grunn av utseende og på grunn av måten den kjører. Prisen gjør at dette må være en veldig attraktiv bil for pendlere i storbyer, og som plassen viser så kan man fint få plass til to barn bak.

Rekkevidden er hyggelig i byen, og du må ikke stå i evigheter på en hurtiglader for å komme deg videre.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt