En Mercedes G-klasse er i utgangspunktet et monster, og legger man til AMG G 63 AMG 4×4^2 blir dette et skikkelig beist. (Foto: Nybiltester)

Ukestest av beistet Mercedes-AMG G 63 AMG 4×4^2

Ønsker du å ha den største, feteste og antageligvis dyreste bilen i hyttefeltet så er ukens testbil definitivt noe for deg. Mercedes-AMG G 63 4×4^2 er så stor at du nærmest får ha veien for deg selv, da andre biler viker til siden da de skjønner at dette taper de.


Mercedes-AMG G 63 4×4^2 er 4,947 meter lang 2,095 meter bred og hele 2,4 meter høy. Bakkeklaringen er på hele 35,1 centimeter og med en vadedybde på svimlende 91 centimeter så skjønner du at dette er en stor bil. En veldig stor bil.

Med den enorme størrelsen kommer også en del ulemper. Dette er ikke bilen du tar med deg inn i parkeringshus, og selv på gateplan skal du lete en stund etter en plass hvor denne passer inn.

Det er sjelden vi tester biler hvor importøren legger igjen et svært laminert ark hvor «pass på høyden» er skrevet med store bokstaver, men her føltes det absolutt nødvendig og riktig.

En «vanlig» AMG G 63 starter på 3.544.625 kroner, mens testbilen koster 5.566.696 kroner. Vanvittig pris som kler en vanvittig bil. Lakkfargen heter Periklase grønn metallic, en lakkfarge som tilhører Manufaktur og koster alene 56.550 kroner.

Da dette er AMG-utgaven har man her den herlige 4-liters V8 biturbo-bensinmotoren som yter 585 hestekrefter og hele 850 Nm. Kraften står med andre ord i stil til designet, og sprinten til 100 km/t skal her gjøres unna på 5 sekunder. Det er fort i en bil som dette, og bare halvsekundet tregere enn AMG G 63!

Bilen skifter gir tilnærmet sømløst gjennom en 9G-Tronic kasse.

Mercedes-AMG motorene er satt sammen for hånd, og på motorlokket kan du se hvem som har fått æren av å sette sammen motoren i bilen du sitter i.

Doble siderør på hver side av bilen ser ikke bare barskt ut, denne bilen vet også å lage skikkelig lyd. Setter du eksosanlegget i «powerful» så brommer den så høyt at du garantert vekker naboen.

Vanvittig kult og veldig kledelig på en bil som dette.

Den enorme bakkeklaringen er mulig takket være at bilen har portalakslinger. Dette er ikke ofte man ser på vanlige biler, men greien her er at akselrør og differensial ligger over hjulets senter slik at hindre skal overvinnes enklere uten å påføre skade på bilens understell.

Aldri hadde man vel trodd at man skulle si at 22-tommers felger ser lite ut på en bil, men på grunn av de enorme hjulbuene så ser selv disse gigantiske felgene og dekkene små ut i profil.

Dekkdimensjonen er vanvittige 325/55-22 foran og bak.

Bilen står på Pirelli Scorpion ATR-dekk som er spesialdesignet for bruk offroad og på vei, med et selvrensende mønster som hele tiden skal sørge for optimalt grep.

På grunn av den enorme dekkstørrelsen så har AMG G 63 4×4^2 ekstra skjermbreddere som standard. Disse er også i karbon så her gjelder det å passe på når du er ute på trange veier, tar litt tid å venne seg til den enorme bredden man her har.

Du skal selvfølgelig klatre på taket når du har en bil som dette, og her har du en skikkelig stige med gode trinn som i tillegg har anti-skli materiale for ekstra sikkerhet.

Stigen tåler 100 kilo, og det første trinnet finner du på bjelken under.

Bagasjeracken på taket er på listen over ekstrautstyr, men du verden så barskt og tøft det ser ut. Her er det ingen problemer å stå på toppen av bilen, noe som til tider føles som toppen av verden. Ifølge vognkortet så er 150 kilo maks her.

Bagasjeracken koster for øvrig 72.500 kroner.

Fullverdig 22-tommers reservehjul henger bakpå, sikret og delvis skjult av et spesiallaget feste i karbon med innprentet 4×4^2. Ved rygging må du for all den huske på at det henger noe svært bak.

Og det dekselet i karbon vil du neppe få en sprekk i, det kan fort bli dyrt.

Bjelken under skiltet er der ikke fordi den ser kul ut, den er der rett og slett som et sikkerhetsgrep for å forhindre at mindre objekter i trafikken ikke skal forsvinne under bilen ved en eventuell bråbrems.

Nåværende generasjon av G-klasse kom i 2018, men designet har ikke endret seg i særlig grad siden bilen debuterte, noe som gjør dette til et skikkelig stil-ikon.

Du er aldri i tvil om hva du ser på, og til tross for prisen er interessen for bilen stor.

Det produseres ikke nok biler til å dekke hele etterspørselen, så G-klasse holder seg overraskende godt i pris – ihvertfall sett i sammenheng med andre biler i mange-millioner klassen.

I videoen over kan du se mer av denne vanvittige bilen og uken vi har hatt sammen med den. Ikke minst kan du høre lyden av den, den er mildt sagt noe for seg selv.

Fantastiske forseter med et hav at justeringsmuligheter som hos Mercedes skjer via kontroller i døra.

Egen setemeny i hovedskjermen som lar deg justere sidevanger og korsryggstøtte. Begge stolene er oppvarmede og ventilerte i tre nivåer samt at du har en mengde med massasjeprogrammer.

Her har du også kjøredynamiske seter, som dersom aktivert vil justere klemmingen på sidevangene i svinger slik at du hele tiden har optimal sidestøtte.

Brede stigtrinn på hver side gjør at klatringen opp i bilen blir en hel del enklere, for ja, her må du klatre for å komme inn i bilen.

Førermiljøet er velkjent for G-klasse-kjennere, her oser det av luksus og kvalitet.

Interiøret er i deilig espresso-brunt nappaskinn som du først får kjøpt hvis du er inne på det aller mest eksklusive hos Mercedes – nemlig Manufaktur. Listverket er i karbon.

Veldig flott interiørbelysning med mange valgmuligheter av farger er alltid en hyggelig detalj, og denne bilen skuffer ikke. Mercedes er virkelig gode på belysning.

Oppgradert AMG Performance-ratt i karbon med microfiber-innlegg. Et utrolig godt ratt, som kler bilen svært godt.

Cruisekontroll og informasjon i førerdisplayet styrer du på venstresiden, mens du kan kontrollere media, lyd og hovedskjerm fra rattets høyre side.

Egne pedaler bak rattet for å skifte gir.

Fra de to små displayene på rattet – som Mercedes kaller satellitter – kan du endre kjøremodus samt endre innstillingene for demperne, eksosanlegg, motoreffekt, giring mm.

Bilen har 5 kjøremodus – slippery, individual, comfort, sport og sport+.

Førerdisplayet konfigurerer du til å se ut som du ønsker, og da kan du med andre ord få den informasjonen du ønsker. Veldig flott display som gjør at savnet av et Head-up-display ikke er stort.

Her er det nok mange som velger å se motordata, spesielt med tanke på oljetemperaturen, da motoren bør være god å varm før du drar på skikkelig.

Mercedes-AMG G 63 har ikke fått den nyeste og hittil beste programvaren til Mercedes, så her er menyer og oppsett litt mer kronglete enn i bilene som har fått dagens mer moderne system.

Du finner frem, men det er når man tester det litt aldrende systemet som er her man virkelig skjønner hvilket kvantesprang Mercedes har tatt med dagens system.

På en så diger bil vil jeg mene at man trenger 360-kamera, og heldigvis er dette standard. På grunn av at reservehjulet stikker godt ut fra baken, så må du for all del ikke glemme dette dersom du skal rygge inntil noe, ryggekameraet klarer ikke å fange opp den økte lengden.

På grunn av reservehjulet som henger bakpå så er sikten ut av bakruten vesentlig redusert, men dette har man løst ved å ha et kamera på innsiden av bakdøren som gir deg muligheten til å velge digitalt bakspeil.

Selv om kameraet er montert helt i toppen av døren så skimter man reservehjulet, som minner deg på at dette er store greier.

Klokken fra IWC er på plass, ikke digitalisert som i nyere biler fra Mercedes. Lekker detalj som bidrar til det lille ekstra for de som er opptatt av detaljer.

Lekker interiørdekor i karbon. Under lokket finner du to koppholdere samt et 12V uttak.

Med scrollehjulet kan du kontrollere bilens hovedskjerm, men dette gjøres enklere via knappene på rattets høyre side.

Egne knapper for kjøremodusene og justeringene av dem, men dette gjøres også enklere via rattet.

Egen knapp for lavserie. Under armlenet har du noe oppbevaringsplass samt 2 USB utganger, med andre ord ingen USB-C her.

Lydanlegg fra Burmester er standard, og spiller virkelig bra, selv om dette er den første bilen undertegnede stort sett aldri hørte på musikk i, da den virkelige musikken her kommer fra V8érn under panseret.

Soltak er standard, men på grunn av bagasjeracken denne bilen har så forsvinner en god porsjon dagslys. Taket kan åpnes for ekstra lufting, og du har en manuell gardin som kan trekkes for.

De fleste går nok for en varebilløsning av disse bilene, mest på grunn av den enorme summen staten skal ha dersom du skal ha bakseter. Prisen her er ikke oppgitt, men skal ligge på rundt én million kroner.

Ekstremt, men da har du til gjengjeld en bil som bare må være drømmen for de fleste familier.

Baksetene er utrolig komfortable og plassen er enorm. Litt upraktisk med små barn og den enorme høyden kanskje.

Isofix på yttersetene som også er oppvarmede i tre nivåer, og bakseteryggen kan justeres manuelt i flere nivåer.

To koppholdere i midtarmlenet, også her med god klemming rundt eventuelle flasker.

Egen klimasone bak hvor du kontrollerer temperatur og viftehastighet. Her finner du også et 12V uttak samt en USB-utgang.

Som alltid på G-klasse så er bakdøren hengslet på den ene siden som gjør at dette er mer en bakdør enn bakluke.

Plassen i bagasjerommet er enorm, og sikkerheten er godt ivaretatt med gode ankepunkter og festeanordninger for sikkerhetsnett.

Gulvet tilhører også her det aller mest eksklusive hos Mercedes, og er i meget lekkert cherry wood – eller kirsebærtre på godt norsk. Gratis er det selvsagt ikke, gulvet koster 34.800 kroner ekstra.

Baksetene legges ned i en 60/40-løsning, men på grunn av at de er så romslige og komfortable som de er så legges de langt fra flatt ned. Uavhengig av det, så bør plassen bak her dekke de fleste familiers behov.

Skiluke er på plass, så det praktiske er godt ivaretatt.

Unødvendig å nevne god fremkommelighet på AMG G 63 4×4^2. Her kommer du deg frem der hvor ingen andre tørr å prøve.

Det kom en del snø den siste dagen vår med bilen, og her er det ingen grunn til å frykte ubrøytede veier eller innkjørsler som har blitt brøytet igjen.

Skulle du mot formodning klare å sette deg fast i villmarken har bilen ikke mindre enn tre diffsperrer, så her har du alle forutsetninger for å slippe å bruke tauekroken ‒ med mindre det er noen andre du skal hjelpe ut.

Multibeam LED lys er standard på AMG G 63 men på 4×4^2 er også de to ledbarene på taket standard. De gir bilen et skikkelig røft utseende og sørger for et vanvittig godt lys, her ser du alt som er langs veien, og alle ser deg.

Tar du bilen med på landevei og motorvei så byr den også på enorm kjørekomfort. Oversikten er enorm, her sitter du på høyde med lastebilsjåførene og ser ned på stort sett alt som er rundt deg.

Doble glass sørger for minimal vindstøy og med bilen og dempere i komfort så glir milene unna på en meget komfortabel måte.

Her kan du ikke velge adaptiv cruisekontroll, det skulle vi gjerne sett at var på plass.

De som kjøper en bil som dette bryr seg neppe om forbruk, og at denne motoren er glad i å drikke bensin overrasker vel ingen. På vår tur fra Lørenskog til Sørlandet brukte vi 2 liter på mila. Da fulgte vi trafikken på E18, og tenkte ikke særlig på å kjøre effektivt – det gjør du ikke i en bil som dette.

Med mye småkjøring mellom bildetakning og filming så havner du fort over 3 liter på mila.

Takk til både Mercedes Norge for å ha lånt oss bilen og takk til Mercedes-AMG for i det hele tatt å ha bygget en bil som dette!

En vanvittig bil på alle mulige måter, som virkelig byr på alt du ønsker. Kjørekomfort, kjøreglede og galskap – denne bilen fikser alt!

G-klasse blir etter hvert også elektrisk, men Mercedes må bestikke de som bestikkes kan for å fortsatt få lov til å lage biler som dette med V8-motorer.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt