Vi har kjørt Honda e:Ny1 i en uke. (Fotos: Nybiltester)

Test av Honda e:Ny1

Honda har kun hatt bybilen Honda e i sin elbilflåte, men endelig kommer de nå med en bil som også er ment for bruk utenfor byene.


Bilen har det noe spesielle navnet e:Ny1, og spørsmålet er om Honda kanskje burde ha sluppet denne bilen for noen år siden fremfor nå.

Honda e:Ny1 er 4,387 meter lang og 1,79 meter bred. Batteriet er på 68,8 kWh brutto, men Honda har lagt inn en solid buffer som gjør at du kun kan bruke 61,9 kWh av disse, som igjen skal sørge for en WLTP-rekkevidde på 412 kilomdter.

Ladehastigheten er begrenset til snaue 78 kW, som ikke akkurat er kjapt i disse tider.

Prisen starter på 399.900 kroner, mens testbilen har høyeste utstyrsnivå og koster 470.472 kroner siden man i tillegg har skiftet farge og lagt til noe annet utstyr. Litt stiv pris kanskje, i hvert fall med tanke på den harde konkurransen som er i dette segmentet.

Lekker bakende på bilen med en lysstripe som går over hele bilens bredde. Ny måte å skrive Honda på ser man tydelig på bakluken, og ser du en Honda med hvit Honda-logo så symboliserer dette at dette er en elbil.

Honda e:Ny1 fås kun med trekk på forhjulene, og da har man alltid 204 hestekrefter og 315 Nm som sørger for at 0-100 km/t skal skje på 7,6 sekunder. 18-tommers felger og dekk er standard, og testbilen står på 225/50 både foran og bak.

Det kan nesten se ut som om ingeniørene hos Honda glemte at man skulle ha en batteripakke i bilen, da denne henger under bilen. Det ser merkelig ut, og fremstår som lite gunstig.

Bakkeklaringen er oppgitt til 14,2 centimeter, her gjelder det å passe på, for å skade batteripakken blir fort dyrt.

Ladeluken er plassert foran på bilen, noe som fort kan bli en utfordring på dager med skikkelig vintervær. Luken åpnes gjennom en knapp inne i bilen.

Godt-360 kamera gjør at manøvreringen inntil laderen er lett, gitt at kameraet ikke er altfor skittent. Adaptive LED fjernlys er standard, men uten mulighet for Matrix-funksjon og lysene oppleves ikke kraftige nok så her vil nok mange ønske seg en led-bar.

I videoen over kan du se hvordan uken med Honda e:Ny1 var, og her ser vi også hvordan rekkevidden blir på en vintersdag her på Sørlandet.

Dørlisten på Honda e:Ny1 er stor og går helt under kanalen og sørger for at man her ikke får skitne legger ved inn og utstigning. Genialt, og absolutt noe andre også burde tilby.

Veldig behagelige forseter i en veldig flott lys farge følger med i det høyeste utstyrsnivået. Førerstolen er 8-veis elektrisk justerbart uten minne, mens passasjerstolen er manuelt justerbar uten mulighet for justering i høyden.

Begge stolene er oppvarmede i tre nivåer. Sitter svært godt her, veldig myke seter og kvaliteten oppleves som god.

Veldig hyggelig førermiljø godt hjulpet av det lyse trekket på setene og rundt dashbordet. Veldig lite fysiske knapper, her styres det meste via bilens hovedskjerm.

Godt materialvalg stort sett over alt, selv om man finner litt kjip plastikk her og der, samt at justeringen av luftdysene virker veldig billig.

Litt for mye pianolakk rundt midtkonsollen, men det er vel en smakssak.

Lydanlegget i bilen spiller bra, over snittet til å være et standard anlegg.

Hyggelig interiørbelysning som bidrar til en hyggelig atmosfære i mørket. Intensiteten kan justeres, du kan skru det helt av om du ønsker, men farge kan du ikke skifte.

Godt ratt som også er oppvarmet. Skulle ønske at alle knappene var i matt utførelse fremfor høyglans, slik som de er i midten.

På venstre side styrer du media og innhold i førerdisplayet mens du på høyre side kontrollerer hjelpesystemene.

Rattet justeres manuelt, og jeg skulle kanskje ønske at det kom en centimeter eller to lenger mot meg.

Skjermen foran rattet gir deg den informasjonen du trenger og fremstår veldig klar og god. På venstre side kan du velge hva du ønsker å se, selv om valgmulighetene ikke er de aller største.

Veldig god representasjon av forholdene rundt bilen, da den selv skjønner om det er lastebiler eller vanlige biler du har rundt deg.

Har du blinklysene aktivert eller bremser så vil du også se dette på den lille bilen du har foran deg.

Bilens hovedskjerm er på hele 15,2 tommer og ser lekker ut. Skjermen er 3-delt ved at man har navigasjon, Apple CarPlay/Android Auto eller biles kamerasystem øverst, bilens menysystemer og andre diverse visninger som trippteller i midten og klimamenyen underst.

Det hele ser litt overveldende ut, skulle gjerne sett at spesielt midtpartiet gikk å skjule.

Bilen er utstyrt med et 360-kamera, og disse har relativt god oppløsning. For å aktivere kameraene når du kjører du har du en egen hurtigknapp på skjermen, og også en på yttersiden av blinklys-spaken – veldig kjekt!

Trådløs Apple CarPlay er tilgjengelig og integrasjonen er god. Bilens egne navigasjon fungerer greit, men databasen virker veldig gammel da jeg finner få ladere som faktisk eksisterer samt at gamle ladere fra Grønn Kontakt finnes, og det begynner å bli en stund siden nevnte selskap skiftet navn til Mer…

I midtkonsollen finner du en trådløs ladeplate, en vanlig USB, en USB-C og et 12V uttak.

Giringen gjør du med egne knapper, og du har også en kjøremodusvelger samt en hurtigknapp for parkeringsassistanse.

To dype og gode koppholdere samt noe oppbevaringsmulighet under armlenet.

En ting vi merket oss var at bilen indikerer at den har nærmest 100 kilometer mer rekkevidde dersom man skrur av klimaanlegget når bilen er relativt fulladet.

Dette samsvarer ikke med det vi opplevde i virkeligheten, og vi regner med at dette kanskje er en programvarefeil og at klimaanlegget i bilen ikke er så lite energieffektivt som bilen kanskje gir utrykk for.

Baksetene ser veldig bra ut i den lyse utførelsen og oppleves også veldig behagelige. Honda har virkelig gjort en god jobb med å lage god plass for passasjerene bak.

Isofix på yttersetene, men dessverre ingen mulighet for oppvarming. En egen list i dørene sørger for at man også bak har noe interiørbelysning.

Flatt gulv er en hyggelig overraskelse på en bil som er bygget på en fossil platform.

Midtsetet er noe stivt og trangt, og her tar hodet oppi dersom jeg skal sitte der. Beltet for midsetepassasjeren henger i taket, ikke særlig glad i en slik løsning.

Midtarmlenet bak inneholder to koppholdere. Lommer i seteryggen til oppbevaring, men det er dessverre ingen dørlommer, kun plass til en flaske her.

Med mine 178 centimeter har jeg fremdeles veldig god plass til hodet bak. Veldig stort sidevindu sørger for at det føles veldig lyst og romslig bak her.

Setter jeg meg med noe rettere rygg enn det jeg har her så krymper hodeplassen naturlig nok, og da har jeg kun plass til en finger over hodet mitt.

Men i en bil med så stor bakseteplass som her så er det lov å lene seg litt tilbake å nyte plassen.

Kneplassen er enorm, her sitter jeg bak meg selv. Virkelig god plassutnyttelse som sørger for at selv voksne kan sitte godt bak her på lengre turer.

Midtsetet oppleves, som i de fleste biler litt mer stivt og trangt.

Føttene går under stolen foran og lårstøtten oppleves god, selv om benken bak kanskje er noe kort.

Ingen egen klimasone bak, men du kan justere luftstrømmen. 2 USB-C uttak, men som nevnt dessverre ikke oppvarming av baksetene.

Stort glasstak adskilt med en sikkerhetsstolpe i midten gir god utsikt og bidrar til en hyggelig atmosfære. Manuel rullegardin foran, og to veldig merkelige deksler som kan settes på bak dersom ønskelig.

Hadde noen sagt at dekslene var kjøpt som et ekstrautstyr fra en noe billig nettside ville jeg trodd dem, for dette er en merkelig løsning og noe man ikke ser for ofte.

Hvorfor man ikke kan ha samme gardinsystem som foran er rart.

Den generøse bakseteplassen går selvsagt litt utover plassen i bagasjerommet. Likevel er det her plass til 344 liter. Til sammenligning har en VW ID.3 litt mer plass med sine 385 liter.

Gulvet kan heves slik at man får et flatt gulv, på bildet over ser du plassen med gulvet i nedre posisjon. En liten sidelomme på høyre side bak.

Baksetene legges ned i en 60/40-løsning, men dessverre så har du ingen skiluke. Bilen tilbys ikke med tilhengerfeste, du kan ikke ha noe på taket og her er det heller ingen frunk.

Under bagasjeromsgulvet er det noe plass til det sikkerhetsutstyret du bør ha med deg i bilen, samt at det er plass nok til at ladekablene kan legges her.

Med baksetene lagt ned har du 1.136 liter tilgjengelig. Relativt flatt gulv sørger for at det skal være enkelt å få med seg flatpakkene hjem.

Knappen til venstre er kjent for alle, det er med denne du lukker bagasjeromsluken. Knappen til høyre derimot, den er ny for de fleste og er intet mindre enn genial. Har du nøkkelen i lommen, trykker på denne knappen så begynner den å lyse grønt. Da kan du rydde ut det du måtte trenge fra bagasjerommet, ha begge hendene fulle å gå av gårde.

Bilen lukker bagasjerommet når den merker at du er langt nok unna. Den løsningen vil vi gjerne se mer av i framtiden.

Vår 205 kilometer lange landeveistest inneholdt denne gangen alle årstider. Tidvis tørt og sol, regn og fryktelig våte veier i lavlandet og i høyden var sesongens største snøfall et faktum med tidvis mye slaps i veibanen i tillegg til mye vind.

Med andre ord ikke en perfekt dag med tanke på rekkevidde, men i aller høyeste grad en relevant test for sesongen vi nå går inn i.

Beregnet rekkevidde havnet her på 325 kilometer som været tatt i betraktning er et bra tall. Slaps og vann i veien er forhold som spiser mye rekkevidde så vi var positivt overrasket over at man ikke mistet mer enn snaue 9 mil kontra WLTP-testen.

50/50-testen vår hadde ikke snø og slaps som sin største utfordring, her var det helt klart vinden som spilte den største rollen. Storm i kastene på Sørlandet denne dagen i tillegg til at det var vått og også noe regn i luften.

Estimert rekkevidde havnet her på 309 kilometer, som er veldig nærme tallene fra landeveistesten. Igjen, så var vi positivt overrasket over tallet været tatt i betraktning.

Alle våre rekkeviddetester blir kjørt i kjøremodus normal/komfort og med klimaanlegget stilt inn på behagelige temperaturer.

På våre turer til og fra Honda i Drammen så har vi også fått testet rekkevidde på motorvei. I noe varierende værforhold så har rekkevidden lugget på mellom 250 kilometer til 286 kilometer.

En varm sommerdag så skal man nok kunne klare opp mot 30 mil på motorveien dersom du starter med fullt batteri og kjører til det er tomt.

Som tidligere nevnt så kan Honda e:Ny1 maks ta imot 78 kW. Ladetesten vår går som kjent ut på å lade fra 10-80 prosent, en tid Honda oppgir skal ta 45 minutter.

Bilen har dessverre ingen mulighet for forvarming av batteriet så her gjelder det å ha kjørt en god stund før du plugger i en hurtiglader.

Vi brukte 43 minutter på øvelsen, altså litt raskere enn oppgitt. Positivt overrasket over det, men da hadde vi kjørt i knappe 6 timer tidligere samme dag, og også ladet litt i løpet av dagen, så temperaturen i batteriet var nok relativt optimal.

En ting vi merket oss var at da jeg plugget i denne bilen med 40 prosent igjen på batteriet så opplevde jeg aldri mer enn 43 kW, så her gjelder det å komme inn med så lite som mulig for å oppnå best effekt.

Farten daler ganske kraftig etter 80 prosent, og som et lite forsøk så lot jeg bilen stå til 90 prosent og vi brukte 20 minutter på de siste 10 prosentene, så her er det nærmest meningsløst å stå over 80 prosent.

Dessverre så kan man ikke se ladehastigheten inne i bilen.

Honda e:Ny1 oppleves noe nervøs på vinterveier. Bilens ESP-system virker ikke helt finjustert da du får hjulspinn uansett underlag. Elbiler med trekk på framhjulene kan ofte oppleves litt nervøse under akselerasjon og kombinert med hjulspinn så oppleves det hele litt nervøst og merkelig.

Hjelpesystemene henter deg fint inn igjen, men det burde være unødvendig å ha så mye hjulspinn som det man opplever her.

Støynivået er bra, assistansesystemene virker som de skal og gjør en god jobb. Bilen piper på deg så fort du kommer 1 km/t over fartsgrensen, og jeg fant aldri ut om jeg kunne skru av dette eller ikke.

Akkurat dette med pipingen er en EU-regel og fenomenet vil dukke opp i alle biler etter hvert, men noen har allikevel løsninger for å skru dette av.

Bilen har tre forskjellige kjøremodus, og her kan du velge mellom eco, normal og sport. Den regenerativt bremsingen er ikke veldig sterk, her har man riktignok tre innstillingsmuligheter som du styrer med pedaler bak rattet, men selv i nivå 3 så oppleves ikke dette som en bil du kan kjøre med kun èn pedal.

Jeg gjennomfører alltid GPS-målinger på bilene jeg tester og vanligvis ligger avviket på 3-4 km/t på GPS-fart vs. bilens speedometer. Her målte jeg 7 km/t forskjell, noe som er litt for mye.

Det er viktig å poengtere at rekkeviddetestene våre blir alltid kjørt i fartsgrensen etter bilens speedometer slik at her vil man ha en liten fordel med denne bilen i og med at den går en del tregere kontra andre biler.

Dette er en bil vi gjerne skulle ha sett på markedet for 4-5 år siden, da den hadde kommet svært godt ut da. Nå er det andre tider, konkurransen er knalltøff og Honda bommer på en del punkter med å servere oss denne i 2023.

Mangel på batterioppvarming og varmepumpe trekker ned, samt at bakkeklaringen ikke er særlig god.

Vi nordmenn elsker firehjulsdrift, hengerfeste og takboks, og her får du ingen av delene. Ladehastigheten er dessverre også altfor treg.

Veldig positivt med god sittekomfort både foran og bak, brukervennligheten oppleves som god og bilen har et hyggelig støynivå.

Om dette blir en storselger tviler vi kanskje litt på, men det er hyggelig at Honda endelig gjør sitt inntog på det elektriske markedet.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt